2600

From Atariki

(Przekierowano z Atari 2600)
Jump to: navigation, search
Grafika:2600_3.jpg
Pierwsza wersja Atari 2600 (dokładnie CX2600), zwana "drewnianą"
Grafika:2600_1.jpg
Najczęściej spotykana wersja z czterema przełącznikami
Grafika:2600_2.jpg
Bardzo rzadko spotykana wersja Atari 2600 "drewnianej" z czterema przełącznikami (CX2600A)
Grafika:2600jr_2.jpg
Atari 2600 Junior
Grafika:2600jr_1.jpg
Druga wersja Atari 2600 Junior z mniejszą "tęczą"

Atari Video Computer System (przemianowane później na Atari 2600) to jedna z pierwszych (historycznie druga) konsol do gier, która bazowała na wymiennych cartridge-ach z grami (a nie tylko na grach wbudowanych do środka). Dzięki temu udało się znacznie obniżyć koszty produkcji. Dzięki swojej prostocie oraz ogromnej bibliotece gier zyskała sobie rzeszę zwolenników na całym świecie i cieszyła się ogromną popularnością nawet kiedy wprowadzono na rynek nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia. Była produkowana od 1977 do 1991 roku (a jej liczne klony nawet znacznie dłużej, do dziś można je znaleźć na niektórych rynkach).

Przez wiele lat wypuszczono kilka wersji konsoli w stu procentach ze sobą kompatybilnych, różniących się wyglądem zewnętrznym oraz dołączonymi grami i kontrolerami (kilka z nich na zdjęciach obok). Zasadnicza różnica tkwiła w ilości przełączników (sześć lub cztery) oraz kształcie obudowy. Popularne na rynku były również chińskie klony konsoli, które różniły się zmienionymi napisami na obudowie (na przykład Television Computer System zamiast Video Computer System) oraz wbudowanymi do środka grami (w ilościach idących w setki).

Typowymi kontrolerami były joysticki (słynne CX40), a także wiosełka (ang. paddle), kompatybilne również z komputerami Atari oraz konsolą 7800 ProSystem.

Spis treści

Specyfikacja Atari 2600

  • Procesor: MOS 6507
  • Prędkość zegara: 1.19 MHz
  • Pamięć RAM: 128 bajtów (układ 6532 - PIA, oprócz funkcji RAM - układ wejścia/wyjścia, timer).
  • Grafika: specjalizowany chip graficzno-muzyczny TIA
  • Dźwięk: 2 kanały, obsługiwany przez TIA
  • Pojemność kartridży: od 4 do 16 kilobajtów w standardzie, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże wyposażone są w 128 bajtów własnej pamięci RAM, kilka gier ma dodatkowo układ POKEY na cartridge-u (jako dodatkowy układ dźwiękowy).

Przełączniki

  • Color/Mono Switch (tylko wersje PAL i NTSC)
  • dwa przełączniki trudności (oddzielnie dla poszczególnych graczy)
  • Select
  • Reset (Switches w starszych wersjach konsoli)
  • Włącznik zasilania
  • wybór kanału TV

Specyfikacja sygnału Video

  • Wyjście linia po linii (rejestry muszą być odświeżane po każdej linii skaningowej)
  • Rozdzielczość 160×228px (PAL) lub 160×192px (NTSC)
  • cztery kolory jednocześnie (po jednym na obiekt) z palety: 128 (NTSC), 104 (PAL), 8 (Secam) kolorów

Skrócona mapa pamięci

  • 0000-002C Rejestry TIA do zapisu
  • 0000-000D Rejestry TIA do odczytu (czasem powtórzone w obszarze 0030-003D)
  • 0080-00FF PIA RAM (128 bajtów)
  • 0280-0297 Porty i timer PIA
  • F000-FFFF Pamięć cartridge-y (mapowany obszar 4KB)

Ciekawostki

  • Standard joysticka wprowadzony wraz z modelem 2600 na długie lata stał się standardem dla tego typu kontrolerów
  • Do dzisiaj są produkowane i wydawane gry na 2600 (choć w małych ilościach i głownie przez pasjonatów)

Linki

Patrz także



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools