Game Link II
From Atariki
Wersja z dnia 07:32, 6 sie 2006 Miker (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:30, 6 sie 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Dzieło grupy '''AGDA''' (AGDA Group), pozwalające na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (''Master''), do którego podłączona była stacja dysków. Cała łączność odbywa się za pomocą zmodyfikowanego kabla [[SIO]]. W ten sposób można zagrać np. w [[Maze of Agdagon]]. | Dzieło grupy '''AGDA''' (AGDA Group), pozwalające na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (''Master''), do którego podłączona była stacja dysków. Cała łączność odbywa się za pomocą zmodyfikowanego kabla [[SIO]]. W ten sposób można zagrać np. w [[Maze of Agdagon]]. | ||
- | |||
==Konstrukcja interfejsu== | ==Konstrukcja interfejsu== | ||
Linia 7: | Linia 6: | ||
Można to zrobić następująco: | Można to zrobić następująco: | ||
- | |||
===Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):=== | ===Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):=== | ||
Linia 132: | Linia 130: | ||
Znane tytuły to [[Maze of Agdagon]], [[MultiWorms]], [[MultiRace]] oraz [[MultiDash]]. | Znane tytuły to [[Maze of Agdagon]], [[MultiWorms]], [[MultiRace]] oraz [[MultiDash]]. | ||
- | |||
==Download== | ==Download== | ||
Linia 142: | Linia 139: | ||
* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/mwsource.arc kod źródłowy MultiWorms] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/mwsource.arc kod źródłowy MultiWorms] | ||
* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/ntwgame.arc artykuł] [[Jiri Bernasek|Jiri Bernaska]] o pisaniu gier dla '''GameLink II''' | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.mathyvannisselroy.nl/ntwgame.arc artykuł] [[Jiri Bernasek|Jiri Bernaska]] o pisaniu gier dla '''GameLink II''' | ||
- | |||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | [[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Schematy i specyfikacje]] | [[Kategoria:Schematy i specyfikacje]] |
Wersja z dnia 10:30, 6 sie 2006
Dzieło grupy AGDA (AGDA Group), pozwalające na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (Master), do którego podłączona była stacja dysków. Cała łączność odbywa się za pomocą zmodyfikowanego kabla SIO. W ten sposób można zagrać np. w Maze of Agdagon.
Spis treści |
Konstrukcja interfejsu
Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w Maze of Agdagon).
Można to zrobić następująco:
Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):
1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki.
2) Zgiąć i uciąć spinacze oraz ukształtować je w sposób podany poniżej:
<--5/8"--> <--5/8"--> <---7/8"---> ---------- ---------- ------------ ^ | | | | | | ^ | | | | | | | | 1/2" | | | | | | | | | | | | | | 3/4" v | | | | | | | "A" "B" | "C" | | | | v
3) Zbootować główny komputer, wczytać plik AGDAgon.com i odłączyć kabel SIO od stacji dysków. Drugi koniec kabla dalej ma być podłączony do komputera.
4) Przygotować drugi komputer (włączony monitor, wpięty kabel SIO).
5) Wziąć gumkę i owinąć nią oba wolne końce kabli SIO, wtyczki złożyć tak jak na rysunku poniżej:
----------------------- / C \ / o o o o o o \ / \ / o o o o o o o \ / A B \ --------------------------------- --------------------------------- \ A B / \ o o o o o o o / \ / \ o o o o o o / \ C / -----------------------
6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba styki oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych styków.
7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy styki oznaczone przez "B". Dobrze będzie jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.
8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia styków oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych styków.
9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno).
10) Włączyć drugi komputer. Powinien się zbootować automatycznie i wejść do gry.
Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić).
Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)
Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu 10) powyżej.
C) Połączenia GameLinka-II (dla 2 lub 3 komputerów)
Poniższe informacje pozwolą na wgląd w jak sposób GameLink II działa oraz pozwolą na
skonstruowanie bardziej trwałych połączeń dla gier obługujących 2-3 graczy. Zalecane
są one dla osób bardziej zdolnych namualnie i obytych z montażem małych części
hardware'u. (...)
1) Zaopatrzyć się w długi kabel SIO (6 stóp = ok. 1,8 metra) i przeciąć go w połowie.
2) Jeśli odległość między komputerami jest większa, można zwiększyć długość o max.
kolejne stóp - od każdego węzła (czyli do max. 12 stóp).
3) Sporządzić połączenia według podanej listy (patrz także Gniazdo SIO):
pin nazwa połączenie opis --- -------- ------------ --------------------------------- 1 SCLK nie używane pozostawić bez połączenia 2 OCLK nie używane pozostawić bez połączenia 3 SID RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi SID & SOD 4 DGND RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi DGND 5 SOD RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi SID & SOD 6 CGND RÓWNOLEGŁE połączone ze wszystkimi DGND 7 COMMAND nie używane pozostawić bez połączenia 8 MOTCTL nie używane pozostawić bez połączenia 9 PROCEED nie używane pozostawić bez połączenia 10 +5V nie używane pozostawić bez połączenia 11 AUDIO IN nie używane pozostawić bez połączenia 12 +12V/NC nie używane pozostawić bez połączenia 13 INTERRUPT nie używane pozostawić bez połączenia
4) Obie masy (xGND) między wszystkimi komputerami muszą być połączone.
5) Wszystkie SID (Serial Input - wejście szeregowe) oraz SOD (Serial Output - wyjście szeregowe) muszą być połączone ze sobą w każdym węźle. Pozwoli to na transmisję danych do innych węzłów (do węzła transmitującego także - jeśli będzie to konieczne).
6) Poniżej podana jest graficzna reprezentacja 3-węzłowej sieci GameLink II. ("-" oraz "|" to kable, "*" - połączenia).
Węzeł 1 Węzeł 2 Węzeł 3 ------- ------- ------- SID(3) SID(3) SID(3) | | | *---------------*---------------* | | | SOD(5) SOD(5) SOD(5) DGND(4) DGND(4) DGND(4) | | | *---------------*---------------* CGND(6) CGND(6) CGND(6) | | | *---------------*---------------*
7) Jeszcze innym rozwiązaniem jest zakupienie gniazd SIO, zamontowanie ich w pudełku lub na płytce uniwersalnej i połączenie ich jak powyżej. Pozwoli to na użycie niezmodyfikowawanych kabli SIO.
Istnieje także możliwość "spięcia" ze sobą większej ilości komputerów w ten sposób, ale AGDA-Group (z przyczyn oczywistych) nie umieściła tego w dokumentacji. Obecnie jednak dostępne są inne rozwiązania np. Multi Joy 8.
Gry wspierające GameLink II
Znane tytuły to Maze of Agdagon, MultiWorms, MultiRace oraz MultiDash.
Download
- Maze of Agdagon
- MultiDash
- MultiRace
- MultiWorms
- kod źródłowy MultiWorms
- artykuł Jiri Bernaska o pisaniu gier dla GameLink II
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.