Swaper

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:01, 12 paź 2005
Mikey (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)
(Znani atarowscy swaperzy)
Linia 1: Linia 1:
-Swaper (z ang, poprawnie: ''Swapper'', od swap - wymieniac się/zamieniać czymś) - jeden z członków [[grupy]] komputerowej; jego zajęcie polega na dystrybucji oprogramowania ;) swojej grupy, załatwianiu i wymianie [[stuff|stuffu]] oraz ogólnej komunikacji z innym ludźmi i grupami scenowymi (a czasem także spoza).+Swaper (z ang, poprawnie: ''Swapper'', od swap - wymieniac się/zamieniać czymś) - jeden z członków [[grupy]] komputerowej; jego zajęcie polega na dystrybucji oprogramowania swojej grupy, załatwianiu i wymianie [[stuff]]u oraz ogólnej komunikacji z innym ludźmi i grupami scenowymi (a czasem także spoza).
- +
== Metoda pracy == == Metoda pracy ==
-Najczęściej poprzez tzw. [[snail|snail-mail]] (poczta tradycyjna - wysyłanie dyskietek w paczkach i listach poleconych); sporadycznie z użyciem [[BBS|BBS-ów]] - głównie na Zachodzie.+Najczęściej poprzez tzw. [[snail|snail-mail]] (poczta tradycyjna - wysyłanie dyskietek w paczkach i listach poleconych); sporadycznie z użyciem [[BBS]]-ów - głównie na Zachodzie.
- +
== Charakterystyka zajęcia i cechy szczególne == == Charakterystyka zajęcia i cechy szczególne ==
Jest to dość odpowiedzialna praca, nieraz kosztująca sporo nerwów (ginące przesyłki), czasu (odpisywanie, nagrywanie) i pieniędzy (znaczki itp.). Swaper musi być ''za pan brat'' z programami do kopiowania (także specjalistyczne kopiery do przegrywania zabezpieczonych dysków powinien mieć opanowane) i orientować się w różnych nowinkach na scenie - w końcu to on służy grupie scenowej do szerokiej komunikacji z resztą świata... Jest to dość odpowiedzialna praca, nieraz kosztująca sporo nerwów (ginące przesyłki), czasu (odpisywanie, nagrywanie) i pieniędzy (znaczki itp.). Swaper musi być ''za pan brat'' z programami do kopiowania (także specjalistyczne kopiery do przegrywania zabezpieczonych dysków powinien mieć opanowane) i orientować się w różnych nowinkach na scenie - w końcu to on służy grupie scenowej do szerokiej komunikacji z resztą świata...
- 
== Ciekawostki == == Ciekawostki ==
Środowisko swaperów przez lata dorobiło się kilku ubarwiających elementów: Środowisko swaperów przez lata dorobiło się kilku ubarwiających elementów:
* tekturki, używane do "usztywniania" zapakowanych dyskietek 5.25", slangowo nazywane ''texturkami'', stały się polem do popisu dla wysyłających (różnego rodzaju grafika i dopiski), czasem służyło to do pokazania drogi wymiany (pisanie osoby lub miasta skąd i dokąd szły dyskietki) * tekturki, używane do "usztywniania" zapakowanych dyskietek 5.25", slangowo nazywane ''texturkami'', stały się polem do popisu dla wysyłających (różnego rodzaju grafika i dopiski), czasem służyło to do pokazania drogi wymiany (pisanie osoby lub miasta skąd i dokąd szły dyskietki)
 +Przyklady tekturek mozna obejrzec tutaj: http://cyklon.be/texturki/
* covery - czarno-białe, ręcznie rysowane (z użyciem cienkopisów i rapidografów) papierowe okładki na dyskietki nieraz stanowiły same w sobie małe dzieła sztuki - niestety na scenie Atari nie przyjęło się to na szerszą skalę i takie prace tworzyli nieliczni ([[Replay]], [[Blasphemer]] czy Vitos).<br> * covery - czarno-białe, ręcznie rysowane (z użyciem cienkopisów i rapidografów) papierowe okładki na dyskietki nieraz stanowiły same w sobie małe dzieła sztuki - niestety na scenie Atari nie przyjęło się to na szerszą skalę i takie prace tworzyli nieliczni ([[Replay]], [[Blasphemer]] czy Vitos).<br>
Linia 19: Linia 17:
(przykładowa papierowa okładka do magazynu "ENERGY", autorstwa VITOSA) (przykładowa papierowa okładka do magazynu "ENERGY", autorstwa VITOSA)
-* znaczki pocztowe "wielokrotnego użytku" do paczek - tzw. ''fejkowane'' - swaperzy w większości nie należeli do krezusów, więc próbowali nieco zaoszczędzić pieniędze, używając co najmniej parę razy tych samych znaczków pocztowych; aby to umożliwić stosowano "lakierowanie" tychże i inne specjalne techniki. Poczta czasem dawała się oszukać na takie sztuczki... ;)+* znaczki pocztowe "wielokrotnego użytku" do paczek - tzw. ''fejkowane'' - swaperzy w większości nie należeli do krezusów, więc próbowali nieco zaoszczędzić pieniędze, używając co najmniej parę razy tych samych znaczków pocztowych; aby to umożliwić stosowano "lakierowanie" tychże i inne specjalne techniki. Poczta czasem dawała się oszukać na takie sztuczki...
* ranking swapperów w zinach (!) a także nieformalna atarowska "organizacja" ''Stamps Back!'', która zrzeszała kilku swaperów z różnych grup na scenie * ranking swapperów w zinach (!) a także nieformalna atarowska "organizacja" ''Stamps Back!'', która zrzeszała kilku swaperów z różnych grup na scenie
Linia 26: Linia 24:
== Znani atarowscy swaperzy == == Znani atarowscy swaperzy ==
-[[MrBacardi|Mr. Bacardi]], [[Piguła]], [[Vasco]], [[Slaves]], [[Muti]], [[Qbek]], [[Mateoos]], [[Aniara]]+[[MrBacardi|Mr. Bacardi]], [[Piguła]], [[Vasco]], [[Slaves]], [[P.W.]], [[Muti]], [[Qbek]], [[Mateoos]], [[Aniara]]
- +
Praktycznie w XXI wieku funkcja swapera jest na wymarciu (największa aktywność swapperów to okres od II połowy lat 80. XX w. do końca wieku; na scenie Atari złoty okres swapu to lata 90. XX w.). Praktycznie w XXI wieku funkcja swapera jest na wymarciu (największa aktywność swapperów to okres od II połowy lat 80. XX w. do końca wieku; na scenie Atari złoty okres swapu to lata 90. XX w.).

Aktualna wersja

Swaper (z ang, poprawnie: Swapper, od swap - wymieniac się/zamieniać czymś) - jeden z członków grupy komputerowej; jego zajęcie polega na dystrybucji oprogramowania swojej grupy, załatwianiu i wymianie stuffu oraz ogólnej komunikacji z innym ludźmi i grupami scenowymi (a czasem także spoza).

Spis treści

Metoda pracy

Najczęściej poprzez tzw. snail-mail (poczta tradycyjna - wysyłanie dyskietek w paczkach i listach poleconych); sporadycznie z użyciem BBS-ów - głównie na Zachodzie.

Charakterystyka zajęcia i cechy szczególne

Jest to dość odpowiedzialna praca, nieraz kosztująca sporo nerwów (ginące przesyłki), czasu (odpisywanie, nagrywanie) i pieniędzy (znaczki itp.). Swaper musi być za pan brat z programami do kopiowania (także specjalistyczne kopiery do przegrywania zabezpieczonych dysków powinien mieć opanowane) i orientować się w różnych nowinkach na scenie - w końcu to on służy grupie scenowej do szerokiej komunikacji z resztą świata...

Ciekawostki

Środowisko swaperów przez lata dorobiło się kilku ubarwiających elementów:

  • tekturki, używane do "usztywniania" zapakowanych dyskietek 5.25", slangowo nazywane texturkami, stały się polem do popisu dla wysyłających (różnego rodzaju grafika i dopiski), czasem służyło to do pokazania drogi wymiany (pisanie osoby lub miasta skąd i dokąd szły dyskietki)

Przyklady tekturek mozna obejrzec tutaj: http://cyklon.be/texturki/

  • covery - czarno-białe, ręcznie rysowane (z użyciem cienkopisów i rapidografów) papierowe okładki na dyskietki nieraz stanowiły same w sobie małe dzieła sztuki - niestety na scenie Atari nie przyjęło się to na szerszą skalę i takie prace tworzyli nieliczni (Replay, Blasphemer czy Vitos).

Grafika:ENERGY2_-_cover.png
(przykładowa papierowa okładka do magazynu "ENERGY", autorstwa VITOSA)

  • znaczki pocztowe "wielokrotnego użytku" do paczek - tzw. fejkowane - swaperzy w większości nie należeli do krezusów, więc próbowali nieco zaoszczędzić pieniędze, używając co najmniej parę razy tych samych znaczków pocztowych; aby to umożliwić stosowano "lakierowanie" tychże i inne specjalne techniki. Poczta czasem dawała się oszukać na takie sztuczki...
  • ranking swapperów w zinach (!) a także nieformalna atarowska "organizacja" Stamps Back!, która zrzeszała kilku swaperów z różnych grup na scenie
  • powstało slangowe słownictwo typu wysłać senda (nadać paczkę dla kogoś ze sceny), przegrywać stuff itp.

Znani atarowscy swaperzy

Mr. Bacardi, Piguła, Vasco, Slaves, P.W., Muti, Qbek, Mateoos, Aniara

Praktycznie w XXI wieku funkcja swapera jest na wymarciu (największa aktywność swapperów to okres od II połowy lat 80. XX w. do końca wieku; na scenie Atari złoty okres swapu to lata 90. XX w.). Wynika to przede wszystkim z dominacji Internetu (szybki, tani i wygodny obieg informacji).

Personal tools