Tryby Graficzne ST
From Atariki
Wersja z dnia 12:35, 19 mar 2008 Sikor (Dyskusja | wkład) (aby usystematyzować i zunifikować linki... Na dobry początek artykułu.) ← Previous diff |
Aktualna wersja Macgyver (Dyskusja | wkład) (→Tryby VGA) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Podstrona ta zawiera opis wszystkich podstawowych trybów graficznych stosowanych w Atari [[ST]/[[TT030|TT]]/[[Falcon]]. | + | Podstrona ta zawiera opis wszystkich podstawowych trybów graficznych stosowanych w Atari [[ST]]/[[TT030|TT]]/[[Falcon]]. |
- | == Podstawowe tryby ATARI ST == | + | == Podstawowe tryby ATARI ST/E == |
- | * ST LOW - tryb niskiej rozdzielczości, 320x200x16, kolory wybierane z palety 512 (seria ST) lub 4096 (seria STE) barw | + | * ST LOW - tryb niskiej rozdzielczości 320x200 pikseli w 16 kolorach z palety 512 (seria ST) lub 4096 (seria STE) barw |
- | * ST Medium - tryb sredniej rozdzielczości, 640x200x4, paleta jak w ST LOW | + | * ST MEDIUM - tryb średniej rozdzielczości 640x200, w 4 kolorach (paleta jak w ST LOW) |
- | * ST HIGH - monochromatyczny tryb wysokiej rozdzielczości, 640x400x2, wymaga specjalnego monitora, barwy czarna i biała | + | * ST HIGH - tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 [[piksel]]i. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 71 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak [[SM124]] i [[SM144]] lub VGA. |
== Podstawowe tryby Atari TT030 == | == Podstawowe tryby Atari TT030 == | ||
- | * wszystkie tryby graficzne Atari STE zgodne w dół | + | |
- | * TT LOW - 320x480x256, paleta 4096 barw, | + | Procesor wizyjny [[Shifter TT]] podobnie jak [[Shifter ST]] pracuje w dwóch trybach, VGA oraz ECL przy TT HIGH. |
- | * TT Medium - 640x480x16, kolory wybierane z palety 4096 barw, zasadniczo zgodny z (później wprowadzonym) trybem VGA znanym z PC (lecz w Atari wieksza paleta barw - oryginalnie tryb VGA miał paletę 256 barw) | + | |
- | * TT High - czarno-biały tryb wysokiej rozdzielczości, 1280x960x2, wymaga specjalnego monitora (np. [[TTM194]] | + | * wszystkie tryby graficzne Atari STE, tryb ST HIGH dostępny jako DUOCHROME na monitorze VGA. |
+ | * TT LOW - 320x480 w 256 kolorach z palety 4096 barw, | ||
+ | * TT MEDIUM - 640x480 w 16 kolorach z palety 4096 barw, zasadniczo zgodny z (później wprowadzonym) trybem VGA znanym z PC (lecz w Atari większa paleta barw - oryginalnie tryb VGA miał paletę 256 barw) | ||
+ | * TT HIGH - tryb monochromatyczny o rozdzielczości 1280x960. Częstotliwość odchylania pionowego to 72 Hz, poziomego 72 kHz, sygnał wizji jest cyfrowy. Wymaga zastosowania specjalnego, dziewiętnast0calowego monitora, takiego jak [[TTM194]],[[TTM195]] lub [[Protar]]. | ||
== Podstawowe tryby Atari Falcon 030 == | == Podstawowe tryby Atari Falcon 030 == | ||
- | * wszystkie tryby graficzne Atari STE zgodne w dół | + | |
+ | Procesor graficzny [[Falcon|Falcona]] - [[Videl]] jest dość elastyczny pod względem sterowania i daje możliwość definiowania różnych trybów graficznych w oparciu o wiele parametrów (różne rozdzielczości poziome i pionowe, szeroki zakres częstotliwości synchronizacji, wybór wielkości palety barw dostępnych jednocześnie na ekranie, itp), w przeciwieństwie do układów graficznych z modeli ST i TT, które ograniczają się jedynie do sztywno przypisanych trybów graficznych. | ||
+ | Drugą nowością w stosunku do poprzednich modeli "dużego Atari" jest fakt, że Falcon oprócz trybów bitplanowych dysponuje także trybami HiColor 16-bit (żargonowo nazywanymi True Color), gdzie każdy piksel posiada niezależną definicję koloru, co daje możliwość uzyskania 65536 niezależnych barw. Natomiast w trybach bitplanowych (2,4,16 i 256 barw na ekranie) Falcon dysponuje paletą 262144 barw. | ||
+ | |||
+ | Standardowo system daje możliwość wykorzystania następujących rozdzielczości: | ||
+ | |||
+ | === Tryby RGB === | ||
+ | |||
+ | Tryby dostępne z poziomu systemu na monitorach PAL oraz TV. | ||
+ | |||
+ | * 320x200 w 4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | * 320x400 w 2,4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | * 640x200 w 2,4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | * 640x400 w 2,4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | |||
+ | Przy zastosowaniu dodatkowego sterownika ekranu możliwe jest powiększenie rozdzielczości poprzez usunięcie ramek i uzyskanie tzw. trybów OVERSCAN. | ||
+ | |||
+ | W wypadku trybów z rozdzielczością pionową 400 linii mamy do czynienia z [[interlacem]]. | ||
+ | |||
+ | === Tryby VGA === | ||
+ | |||
+ | Tryby dostępne z poziomu systemu na monitorach VGA/LCD. | ||
+ | |||
+ | * 320x240 w 4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | * 320x480 w 2,4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | * 640x240 w 2,4,16,256,65536 kolorach | ||
+ | * 640x480 w 2,4,16,256 kolorach (tryb 65536 kolorów jest niedostępny ze względu ograniczonej przepustowości szyny danych) | ||
+ | |||
+ | Specyfika trybów VGA uniemożliwia powiększenia powierzchni użytkowej ekranu jak w przypadku trybów RGB i OVERSCAN. | ||
+ | Tym niemniej poprzez zastosowanie zewnętrznego sterownika ekranu możliwe jest powiększenie rozdzielczości. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Jak widać w powyższych kombinacjach rozdzielczości zawierają się tryby graficzne ST i TT. Ciekawostką (i dużym udogodnieniem) jest fakt, że wszystkie 3 tryby ST są uzyskiwane zarówno na monitorach PAL/TV jak i VGA, co eliminuje konieczność korzystania z osobnych monitorów jak również umożliwia korzystanie z programów ST w wygodniejszym trybie VGA. | ||
+ | |||
+ | Oczywiście wymienione tryby graficzne nie są to jedynymi tryby osiąganymi przez Falcona - liczba ich kombinacji jest na tyle duża, że wypisywanie wszystkich mija się z celem. Oto lista kilku przykładowych trybów: | ||
+ | |||
+ | * 832x608 - 16 kolorów (VGA) - dość wygodna rozdzielczość do pracy z [[GEM]]em | ||
+ | * 768x480 - 65536 kolorów (RGB) - stosowana np. przez przeglądarkę [[JPEG View]] | ||
+ | * 320x100 - 65356 kolorów (RGB), 160x100 65536 kolorów 100Hz (VGA) - rozdzielczości stosowane w produkcjach demoscenowych typu intro lub demo. | ||
+ | |||
{{Stub}} | {{Stub}} | ||
[[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] |
Aktualna wersja
Podstrona ta zawiera opis wszystkich podstawowych trybów graficznych stosowanych w Atari ST/TT/Falcon.
Spis treści |
Podstawowe tryby ATARI ST/E
- ST LOW - tryb niskiej rozdzielczości 320x200 pikseli w 16 kolorach z palety 512 (seria ST) lub 4096 (seria STE) barw
- ST MEDIUM - tryb średniej rozdzielczości 640x200, w 4 kolorach (paleta jak w ST LOW)
- ST HIGH - tryb monochromatyczny (czarno-biały) o rozdzielczości 640x400 pikseli. Ze względu na parametry sygnału wizji (częstotliwość odchylania pionowego 71 Hz, poziomego 36 kHz, cyfrowy sygnał wizyjny) wymaga zastosowania specjalnych monitorów, takich jak SM124 i SM144 lub VGA.
Podstawowe tryby Atari TT030
Procesor wizyjny Shifter TT podobnie jak Shifter ST pracuje w dwóch trybach, VGA oraz ECL przy TT HIGH.
- wszystkie tryby graficzne Atari STE, tryb ST HIGH dostępny jako DUOCHROME na monitorze VGA.
- TT LOW - 320x480 w 256 kolorach z palety 4096 barw,
- TT MEDIUM - 640x480 w 16 kolorach z palety 4096 barw, zasadniczo zgodny z (później wprowadzonym) trybem VGA znanym z PC (lecz w Atari większa paleta barw - oryginalnie tryb VGA miał paletę 256 barw)
- TT HIGH - tryb monochromatyczny o rozdzielczości 1280x960. Częstotliwość odchylania pionowego to 72 Hz, poziomego 72 kHz, sygnał wizji jest cyfrowy. Wymaga zastosowania specjalnego, dziewiętnast0calowego monitora, takiego jak TTM194,TTM195 lub Protar.
Podstawowe tryby Atari Falcon 030
Procesor graficzny Falcona - Videl jest dość elastyczny pod względem sterowania i daje możliwość definiowania różnych trybów graficznych w oparciu o wiele parametrów (różne rozdzielczości poziome i pionowe, szeroki zakres częstotliwości synchronizacji, wybór wielkości palety barw dostępnych jednocześnie na ekranie, itp), w przeciwieństwie do układów graficznych z modeli ST i TT, które ograniczają się jedynie do sztywno przypisanych trybów graficznych. Drugą nowością w stosunku do poprzednich modeli "dużego Atari" jest fakt, że Falcon oprócz trybów bitplanowych dysponuje także trybami HiColor 16-bit (żargonowo nazywanymi True Color), gdzie każdy piksel posiada niezależną definicję koloru, co daje możliwość uzyskania 65536 niezależnych barw. Natomiast w trybach bitplanowych (2,4,16 i 256 barw na ekranie) Falcon dysponuje paletą 262144 barw.
Standardowo system daje możliwość wykorzystania następujących rozdzielczości:
Tryby RGB
Tryby dostępne z poziomu systemu na monitorach PAL oraz TV.
- 320x200 w 4,16,256,65536 kolorach
- 320x400 w 2,4,16,256,65536 kolorach
- 640x200 w 2,4,16,256,65536 kolorach
- 640x400 w 2,4,16,256,65536 kolorach
Przy zastosowaniu dodatkowego sterownika ekranu możliwe jest powiększenie rozdzielczości poprzez usunięcie ramek i uzyskanie tzw. trybów OVERSCAN.
W wypadku trybów z rozdzielczością pionową 400 linii mamy do czynienia z interlacem.
Tryby VGA
Tryby dostępne z poziomu systemu na monitorach VGA/LCD.
- 320x240 w 4,16,256,65536 kolorach
- 320x480 w 2,4,16,256,65536 kolorach
- 640x240 w 2,4,16,256,65536 kolorach
- 640x480 w 2,4,16,256 kolorach (tryb 65536 kolorów jest niedostępny ze względu ograniczonej przepustowości szyny danych)
Specyfika trybów VGA uniemożliwia powiększenia powierzchni użytkowej ekranu jak w przypadku trybów RGB i OVERSCAN. Tym niemniej poprzez zastosowanie zewnętrznego sterownika ekranu możliwe jest powiększenie rozdzielczości.
Jak widać w powyższych kombinacjach rozdzielczości zawierają się tryby graficzne ST i TT. Ciekawostką (i dużym udogodnieniem) jest fakt, że wszystkie 3 tryby ST są uzyskiwane zarówno na monitorach PAL/TV jak i VGA, co eliminuje konieczność korzystania z osobnych monitorów jak również umożliwia korzystanie z programów ST w wygodniejszym trybie VGA.
Oczywiście wymienione tryby graficzne nie są to jedynymi tryby osiąganymi przez Falcona - liczba ich kombinacji jest na tyle duża, że wypisywanie wszystkich mija się z celem. Oto lista kilku przykładowych trybów:
- 832x608 - 16 kolorów (VGA) - dość wygodna rozdzielczość do pracy z GEMem
- 768x480 - 65536 kolorów (RGB) - stosowana np. przez przeglądarkę JPEG View
- 320x100 - 65356 kolorów (RGB), 160x100 65536 kolorów 100Hz (VGA) - rozdzielczości stosowane w produkcjach demoscenowych typu intro lub demo.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.