Eclipse
From Atariki
Wersja z dnia 18:53, 16 lut 2007 Vulgar (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krzyc (Dyskusja | wkład) (expansion link) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | {{SDP}} | ||
{{grafr|Ecl-pic1.jpg}} | {{grafr|Ecl-pic1.jpg}} | ||
Interfejs karty graficznej dla [[Falcon]]a. | Interfejs karty graficznej dla [[Falcon]]a. | ||
- | W zasadzie jest to przejściówka udostępniająca złącze w standardzie PCI do którego podłącza się kartę graficzną. Interfejs składa się z dwóch części, pierwsza podłączana jest do [[Expansion Bus]] Falcona, a druga to wyprowadzone na zewnątrz (w ten sposób możliwe było korzystanie z karty zarówno w oryginalnej obudowie Falcona jak i TOWER) samo złącze [http://pl.wikipedia.org/wiki/PCI PCI], w którym umieszczona jest właściwa karta graficzna. W standardzie Eclipse była dostarczana razem z kartą graficzną [http://www.ati.com ATI] Rage II 3D 4MB i sterownikami do niej. | + | W zasadzie jest to przejściówka udostępniająca złącze w standardzie PCI, do którego podłącza się kartę graficzną. Interfejs składa się z dwóch części, pierwsza podłączana jest do [[Falcon030 Expansion Connector|złącza Expansion]] Falcona, a druga to wyprowadzone na zewnątrz (w ten sposób możliwe było korzystanie z karty zarówno w oryginalnej obudowie Falcona jak i TOWER) samo złącze [http://pl.wikipedia.org/wiki/PCI PCI], w którym umieszczona jest właściwa karta graficzna. W standardzie Eclipse była dostarczana razem z kartą graficzną [http://www.ati.com ATI] Rage II 3D 4 MB i sterownikami do niej. |
=== Technikalia === | === Technikalia === | ||
- | W przypadku karty ATI 3D Rage II 4MB Video Ram możliwe jest uzyskanie rozdzielczości aż do 1600x1200 pikseli i maksymalnie 16.7 milionami kolorów na ekranie monitora. | + | W przypadku karty ATI 3D Rage II 4 MB Video Ram możliwe jest uzyskanie rozdzielczości aż do 1600x1200 pikseli i maksymalnie 16,7 milionami kolorów na ekranie monitora. |
- | {| class="wikitable" border="1" align="middle" text-align:center; | + | {| class="wikitable" border="1" align="middle" style="text-align:center;" |
+ | |||
! Rozdzielczość | ! Rozdzielczość | ||
! Bit planes | ! Bit planes | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
! Odświeżanie | ! Odświeżanie | ||
|- | |- | ||
- | | bgcolor="FFF2B2" | 640x480 | + | | 640x480 |
- | | bgcolor="FFF2B2" | 2 do 32 | + | | 2 do 32 |
- | | bgcolor="FFF2B2" | 16.7 miliona | + | | 16,7 miliona |
- | | bgcolor="FFF2B2" | 200Hz | + | | 200 Hz |
+ | |- | ||
+ | | 800x600 | ||
+ | | 2 do 32 | ||
+ | | 16,7 miliona | ||
+ | | 200 Hz | ||
+ | |- | ||
+ | | 1024x768 | ||
+ | | 2 do 32 | ||
+ | | 16,7 miliona | ||
+ | | 150 Hz | ||
+ | |- | ||
+ | | 1152x864 | ||
+ | | 2 do 32 | ||
+ | | 16,7 miliona | ||
+ | | ~120 Hz | ||
+ | |- | ||
+ | | 1280x1024 | ||
+ | | 2 do 32 | ||
+ | | 65.536 | ||
+ | | 85 Hz | ||
+ | |- | ||
+ | | 1600x1200 | ||
+ | | 2 do 16 | ||
+ | | 65.536 | ||
+ | | 65 Hz | ||
|} | |} | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | 800x600 2 do 32 16.7 miliona 200Hz | + | |
- | + | ||
- | 1024x768 2 do 32 16.7 miliona 150Hz | + | |
- | + | ||
- | 1152x864 2 do 32 16.7 miliona ~120Hz | + | |
- | + | ||
- | 1280x1024 2 do 16 65.536 85Hz | + | |
- | + | ||
- | 1600x1200 2 do 16 65.536 65Hz | + | |
- | Pamięć [[RAM]] karty nie znajduje się w obszarze adresowym pamięci [[ST RAM]] co pozwala, w odróżnieniu od np. karty [[NOVA]], korzystanie z maksymalnej możliwej wielkości pamięci ST RAM - 14MB. | + | Pamięć [[RAM]] karty nie znajduje się w obszarze adresowym pamięci [[ST RAM]] co pozwala, w odróżnieniu od np. karty [[NOVA]], korzystanie z maksymalnej możliwej wielkości pamięci ST RAM - 14 MB. |
Oczywiście możliwości tego urządzenia zależą od tego, co oferuje sama karta graficzna. | Oczywiście możliwości tego urządzenia zależą od tego, co oferuje sama karta graficzna. |
Aktualna wersja
Interfejs karty graficznej dla Falcona.
W zasadzie jest to przejściówka udostępniająca złącze w standardzie PCI, do którego podłącza się kartę graficzną. Interfejs składa się z dwóch części, pierwsza podłączana jest do złącza Expansion Falcona, a druga to wyprowadzone na zewnątrz (w ten sposób możliwe było korzystanie z karty zarówno w oryginalnej obudowie Falcona jak i TOWER) samo złącze PCI, w którym umieszczona jest właściwa karta graficzna. W standardzie Eclipse była dostarczana razem z kartą graficzną ATI Rage II 3D 4 MB i sterownikami do niej.
Technikalia
W przypadku karty ATI 3D Rage II 4 MB Video Ram możliwe jest uzyskanie rozdzielczości aż do 1600x1200 pikseli i maksymalnie 16,7 milionami kolorów na ekranie monitora.
Rozdzielczość | Bit planes | Kolory | Odświeżanie |
---|---|---|---|
640x480 | 2 do 32 | 16,7 miliona | 200 Hz |
800x600 | 2 do 32 | 16,7 miliona | 200 Hz |
1024x768 | 2 do 32 | 16,7 miliona | 150 Hz |
1152x864 | 2 do 32 | 16,7 miliona | ~120 Hz |
1280x1024 | 2 do 32 | 65.536 | 85 Hz |
1600x1200 | 2 do 16 | 65.536 | 65 Hz |
Pamięć RAM karty nie znajduje się w obszarze adresowym pamięci ST RAM co pozwala, w odróżnieniu od np. karty NOVA, korzystanie z maksymalnej możliwej wielkości pamięci ST RAM - 14 MB.
Oczywiście możliwości tego urządzenia zależą od tego, co oferuje sama karta graficzna. W planach były sterowniki dla innych modeli ATI. Teoretycznie przy pomocy tego interfejsu podłączyć można każdą kartę PCI do Falcona, potrzebne są do tego odpowiednie sterowniki.
Co ciekawe Eclipse był częścią większego projektu o nazwie Falcon Maximized, w skrócie Fmax.
W późniejszym okresie prawa do Eclipse zakupiła niemiecka firma Frontier-Systeme, która w ofercie miała również mocną kartę AUDIO DSP - Deesse, w tym przypadku interfejs wyposażony był w dwa sloty PCI.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.