TIA
From Atariki
Wersja z dnia 23:01, 2 sty 2006 Piotrv (Dyskusja | wkład) (intro) ← Previous diff |
Aktualna wersja KMK (Dyskusja | wkład) (+ FTIA) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | [[TIA]] - (na podst. [[2600]]) - specjalizowany chip graficzno-muzyczny, stosowany m.in. w konsoli 2600. Numer katalogowy: '''CO104444D'''. | + | '''Television Interface Adapter'''. Specjalizowany chip graficzno-muzyczny, stosowany m.in. w konsoli [[2600]]. Zaprojektowany w 1976 roku przez Jaya Minera, późniejszego twórcę komputerów [http://pl.wikipedia.org/wiki/Amiga Amiga]. |
+ | |||
+ | == Nazwy kodowe i numery katalogowe == | ||
+ | |||
+ | * STELLA (TIA NTSC): '''C010444''' | ||
+ | * PAULA (TIA PAL): '''C011903''' | ||
+ | * FTIA (TIA SECAM): '''C018172''' | ||
== Grafika == | == Grafika == | ||
- | Umożliwia wyświetlenie pola gry o rozdzielczości 40x192 i dwóch graczy (player) oraz dwóch pocisków (missle) i jednej piłki (ball) na wysokość całego ekranu, paleta 128 kolorów. Pociski oraz piłka mają rozdzielczość poziomą 1 bitu, player natomiast składa się z 8 bitów. Różnica między pociskami a piłką jest taka, że ta druga ma dodatkowy rejestr opóźniający wyświetlanie o jedną linię; ponieważ program aktualizuje TIA zazwyczaj co dwie linie, rejestr ten zwiększa dokładność przesuwu pionowego. Wszystkie obiekty ruchome można rozciągać w poziomie, obiekty typu player dodatkowo mają możliwość lustrzanego odbicia oraz powielania do 3 razy. | + | Umożliwia wyświetlenie pola gry o rozdzielczości 40x192 i dwóch [[gracz]]y (player), dwóch [[pocisk]]ów (missile) i jednej piłki (ball) na wysokość całego ekranu, paleta 128 kolorów. Pociski i piłka mają rozdzielczość poziomą 1 bitu, gracz natomiast składa się z 8 bitów. Różnica między pociskami a piłką jest taka, że ta druga ma dodatkowy rejestr opóźniający wyświetlanie o jedną linię; ponieważ program aktualizuje rejestry TIA zazwyczaj co dwie linie, rejestr ten zwiększa dokładność przesuwu pionowego. Wszystkie obiekty ruchome można rozciągać w poziomie, obiekty typu player dodatkowo mają możliwość lustrzanego odbicia oraz powielania do 3 razy. |
== Dźwięk == | == Dźwięk == | ||
- | 2 kanały | + | * 2 kanały |
+ | |||
+ | ''(art. utworzony na podst. [[2600]])'' | ||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | |||
+ | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.howell1964.freeserve.co.uk/Atari/tia/index.htm TIA Manual] | ||
+ | * [[CTIA]] | ||
+ | * [[GTIA]] | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
- | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | + | [[Kategoria:Atari - Konsole]] |
Aktualna wersja
Television Interface Adapter. Specjalizowany chip graficzno-muzyczny, stosowany m.in. w konsoli 2600. Zaprojektowany w 1976 roku przez Jaya Minera, późniejszego twórcę komputerów Amiga.
Spis treści |
Nazwy kodowe i numery katalogowe
- STELLA (TIA NTSC): C010444
- PAULA (TIA PAL): C011903
- FTIA (TIA SECAM): C018172
Grafika
Umożliwia wyświetlenie pola gry o rozdzielczości 40x192 i dwóch graczy (player), dwóch pocisków (missile) i jednej piłki (ball) na wysokość całego ekranu, paleta 128 kolorów. Pociski i piłka mają rozdzielczość poziomą 1 bitu, gracz natomiast składa się z 8 bitów. Różnica między pociskami a piłką jest taka, że ta druga ma dodatkowy rejestr opóźniający wyświetlanie o jedną linię; ponieważ program aktualizuje rejestry TIA zazwyczaj co dwie linie, rejestr ten zwiększa dokładność przesuwu pionowego. Wszystkie obiekty ruchome można rozciągać w poziomie, obiekty typu player dodatkowo mają możliwość lustrzanego odbicia oraz powielania do 3 razy.
Dźwięk
- 2 kanały
(art. utworzony na podst. 2600)
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.