Aprplr

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:57, 25 cze 2010
Bob er (Dyskusja | wkład)
(dodane screenshoty)
← Previous diff
Aktualna wersja
KMK (Dyskusja | wkład)
(Format APR)
Linia 4: Linia 4:
Według zapewnień autora projekt ten to pewien (niezbyt udany) eksperyment, tym samym nie będzie raczej rozwijany. Według zapewnień autora projekt ten to pewien (niezbyt udany) eksperyment, tym samym nie będzie raczej rozwijany.
-Program jest w binarnym formacie SpartyDOS X, i tylko pod nim bedzie sie dało go uruchomić.+Program jest w binarnym formacie [[SpartaDOS X]], i w innym [[DOS]]-ie nie będzie się dało go uruchomić.
-Cechy formatu/programu:+Cechy formatu oraz programu:
-* animacja w dowolnym trybie GTIA,+* animacja w dowolnym trybie [[GTIA]],
-* piksel 4x4, tym samym rozdzielczość 80x48,+* rozdzielczość animacji 80x48,
-* maksymalna wielkość pliku z animacją - w praktyce około $5d00 bajtów (dokładnie: od $3f00 do MEMHI),+* maksymalna wielkość pliku z animacją - w praktyce około $5d00 bajtów (dokładnie: od $3f00 do MEMHI), teoretycznie - bez limitu,
-* kompresja poszczególnych klatek jest różnicowa, przebiega ona poziomo lub pionowo - w zależności od tego, która mniej zajmuje,+* kompresja poszczególnych klatek jest różnicowa, przebiega ona poziomo lub pionowo - w zależności od tego, który przypadek jest korzystniejszy,
-* klatki są zapisane w jednym z 3 formatów:+* poszczególne klatki są zapisane w jednym z 3 formatów:
** RAW - bezpośredni obraz pamięci, ** RAW - bezpośredni obraz pamięci,
** RLE - prosta kompresja zastępująca powtarzające się elementy, ** RLE - prosta kompresja zastępująca powtarzające się elementy,
Linia 19: Linia 19:
Jak już wyżej wspomniano - poszczególne klatki są zapisywane różnicowo - z wyjątkiem pierwszej, ktora jest zapisana w pełnej postaci. Jak już wyżej wspomniano - poszczególne klatki są zapisywane różnicowo - z wyjątkiem pierwszej, ktora jest zapisana w pełnej postaci.
Szczegóły formatu wyglądaja następująco: Szczegóły formatu wyglądaja następująco:
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding=5>
<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>
<tr><td>$0000</td><td>$0003</td><td>nagłówek pliku, napis APR</td></tr> <tr><td>$0000</td><td>$0003</td><td>nagłówek pliku, napis APR</td></tr>
Linia 31: Linia 31:
Każda klatka jest zapisana w poniższym formacie, niezależnie, czy jest to pierwsza pełna, czy kolejne - różnicowe: Każda klatka jest zapisana w poniższym formacie, niezależnie, czy jest to pierwsza pełna, czy kolejne - różnicowe:
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding=5>
<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr> <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>
<tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>znaczenie bitów w pierwszym bajcie: <tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>znaczenie bitów w pierwszym bajcie:
Linia 51: Linia 51:
* [http://drac030.krap.pl/aprplr.atr.gz Aprplr 1.0] * [http://drac030.krap.pl/aprplr.atr.gz Aprplr 1.0]
-{{stub}} 
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Polskie programy]] [[Kategoria:Polskie programy]]
[[Kategoria:SpartaDOS X]] [[Kategoria:SpartaDOS X]]

Aktualna wersja

Grafika:Aprplr1.png

Grafika:Aprplr2.png

Odtwarzacz animacji w formacie APR, napisany przez bobera. Według zapewnień autora projekt ten to pewien (niezbyt udany) eksperyment, tym samym nie będzie raczej rozwijany.

Program jest w binarnym formacie SpartaDOS X, i w innym DOS-ie nie będzie się dało go uruchomić.

Cechy formatu oraz programu:

  • animacja w dowolnym trybie GTIA,
  • rozdzielczość animacji 80x48,
  • maksymalna wielkość pliku z animacją - w praktyce około $5d00 bajtów (dokładnie: od $3f00 do MEMHI), teoretycznie - bez limitu,
  • kompresja poszczególnych klatek jest różnicowa, przebiega ona poziomo lub pionowo - w zależności od tego, który przypadek jest korzystniejszy,
  • poszczególne klatki są zapisane w jednym z 3 formatów:
    • RAW - bezpośredni obraz pamięci,
    • RLE - prosta kompresja zastępująca powtarzające się elementy,
    • ZIP - (tylko teoretycznie, nie jest zaimplementowany) - format zgodny z RFC 1952.

Format APR

Jak już wyżej wspomniano - poszczególne klatki są zapisywane różnicowo - z wyjątkiem pierwszej, ktora jest zapisana w pełnej postaci. Szczegóły formatu wyglądaja następująco:

offsetdługośćopis
$0000$0003nagłówek pliku, napis APR
$0003$0001wersja formatu, w tej chwili tylko 1
$0004$0001tryb GTIA dla animacji (tryb 9 - 0; tryb 10 - 1; tryb 11 - 2)
$0005$0009pełna paleta dla GTIA. Jest pełne 9 bajtów nawet jeśli jest tryb monochromatyczny.
$000e$0002słowo określające ilość klatek. Kolejność bajtów: starszy, młodszy.
$0010$0001szybkość (w ramkach) odtwarzania
$0011...dane poszczególnych klatek

Każda klatka jest zapisana w poniższym formacie, niezależnie, czy jest to pierwsza pełna, czy kolejne - różnicowe:

offsetdługośćopis
$0000$0002znaczenie bitów w pierwszym bajcie:
  • 7, 6 - typ kompresji:
    • 0 - RAW,
    • 1 - RLE,
    • 2 - ZIP,
  • 5 - kierunek kompresji:
    • 0 - pozioma,
    • 1 - pionowa,
  • 4 - niewykorzystany,
  • 3-0 - starsze 4 bity długości klatki,

drugi bajt - młodsze 8 bitów długości klatki

$0002...dane klatki animacji

Download

Personal tools