Dyskusja użytkownika:Krótki
From Atariki
Wersja z dnia 11:27, 6 wrz 2010 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:33, 6 wrz 2010 Krótki (Dyskusja | wkład) (re:Poprawiłeś numery wersji) Next diff → |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
::ad 3: w ogóle w tym jest zamieszanie, po terminie "part number" oczekiwałoby się tam czegoś w rodzaju "C061598", a nie BB... Poza tym, jeśli bazować na konwencjach przyjętych dla ST, to mniejsza rewizja ROM-u v. BB 1.03 powinna się nazywać np. BB 1.39 a nie BB 1.59 (tak samo jak mniejsza rewizja TOS-u 1.06 nazywa się TOS 1.62). Option byte w drugim bloku miało pewnie w teorii "identyfikować produkt", i przedtramielowe Atari się pewnie tego trzymało - ale Tramielowe już nie, XE mają ROM od 800XL, więc ten bajt tak naprawdę do niczego nie służy ($02 oznacza "może 800XL a może nie"). Z drugiej strony rev. no. bywa takie samo przy różnych numerach wersji, np. BB 2.03 i BB 1.03. Ja wiem, że ten pierwszy jest prototypowy, niemniej istnieje i dobrze byłoby, żeby system numeracji to uwzględniał. | ::ad 3: w ogóle w tym jest zamieszanie, po terminie "part number" oczekiwałoby się tam czegoś w rodzaju "C061598", a nie BB... Poza tym, jeśli bazować na konwencjach przyjętych dla ST, to mniejsza rewizja ROM-u v. BB 1.03 powinna się nazywać np. BB 1.39 a nie BB 1.59 (tak samo jak mniejsza rewizja TOS-u 1.06 nazywa się TOS 1.62). Option byte w drugim bloku miało pewnie w teorii "identyfikować produkt", i przedtramielowe Atari się pewnie tego trzymało - ale Tramielowe już nie, XE mają ROM od 800XL, więc ten bajt tak naprawdę do niczego nie służy ($02 oznacza "może 800XL a może nie"). Z drugiej strony rev. no. bywa takie samo przy różnych numerach wersji, np. BB 2.03 i BB 1.03. Ja wiem, że ten pierwszy jest prototypowy, niemniej istnieje i dobrze byłoby, żeby system numeracji to uwzględniał. | ||
::Co do Sygnatura ROM vs Sygnatura XL OS - masz rację. [[Użytkownik:KMK|KMK]] 13:27, 6 wrz 2010 (CEST) | ::Co do Sygnatura ROM vs Sygnatura XL OS - masz rację. [[Użytkownik:KMK|KMK]] 13:27, 6 wrz 2010 (CEST) | ||
+ | |||
+ | :Przestań porównywać Atari Corporation z Atari, Inc. Nie ma żadnych podstaw żeby przypuszczać, że te 2 różne firmy, w 2 różnych systemach komputerowych, planowały stosować jednolitą konwencję numerowania wersji. Argumenty z tego wynikające całkowicie pomijam. | ||
+ | :ad.1. Ale ja nie mam nic przeciwko - tylko żeby wspomnieć o skróceniu w odpowiednim artykule. Moglibyśmy w ogóle używać tylko part numberu, gdyby nie to, że po przejęciu przez TTL najwyraźniej zapomnieli o zmianie tego pola przy każdej nower wersji systemu. | ||
+ | :ad.2: Nie rozumiem jak fakt istnienia wersji 1.62 ma uniemożliwiać nazywanie poprzedniej wersji per 1.6. Przecież 62 > 6. Abstrahując: Atari, Inc. też rozwiewa wątpliwości - w kodzie źródłowym używali Revision <numer>" bez wiodącego 0 i nie ma powodu żeby to zmieniać. | ||
+ | :ad.3: Sądzę że option byte miał identyfikować nie konkretny model (zauważ, w 600XL i 800XL, a także w planowanym 1450XLD, option byte wszędzie był 2) ale architekturę. Czyli: 1 = XL bez wbudowanego BASIC-a, 2 = XL z wbudowanym BASIC-em (1450XLD z punktu widzenia użytkownika to ta sama architektura, bo dodatkowe urządzenia są obsługiwane przez PBI, i nie wymagają specjalnego traktowania przez software). Idąc tym tropem, 65XE i 130XE to również architektura 2. Konwencja sypie się dopiero przy XEGS z wbudowaną grą i odłączaną klawiaturą. --[[Użytkownik:Krótki|Krótki]] 14:33, 6 wrz 2010 (CEST) |
Wersja z dnia 12:33, 6 wrz 2010
Bądź tak miły, i dodaj kategorię do hasła Black Lamp, które stworzyłeś, bo je skasuję. KMK 13:21, 20 kwi 2009 (CEST)
-- tak zwany foch bo ktos zapomnial dodac kategori? Jak widzisz blad to go po prostu poprawiasz a nie straszysz wykasowaniem artka. nie szkoda Ci czasu jaki potrzebowales na znalezienie autora i dodanie komentarza? walor edukacyjny? rowny zero. a co by bylo gdyby autor nie przeczytal Twojej uwagi bo np. zajmowal sie dziewczyna przez tydzien? stracilibysmy calkiem ciekawy artek, dlaczego? polityka szalonego drwala, tylko pozniej nie dziwmy sie ze tak malo jest edycji (dodawania) w atariki. Xxl 13:42, 20 kwi 2009 (CEST)
--
Poprawiłeś numery wersji XL OS-u z np. BB 01.02 na BB000001 rev. 2. Zaczynam mieć wątpliwości, czy słusznie - np. w Atari ST wersja TOS-u jest zakodowana w BCD na 32 bitach, więc mamy np. (o ile dobrze pamiętam) $00000104, ale w literaturze ten TOS nazywa się "1.04", z pominięciem początkowych zer. Tu chyba należałoby ten kod rozumieć tak samo, ostatecznie jest to ta sama firma. Proponuję więc skrócić notację i zapisywać te numery jako np. "BB 1.02" (bo się rozumie samo przez się, że ostatnie cyfry to numer rewizji). KMK 12:11, 6 wrz 2010 (CEST)
- Też się zastanawiam. Parę spostrzeżeń:
- * Nie znam literatury dot. ST. Być może w literaturze jest napisane jak należy interpretować numer wersji - że bajt 3. to major number, że bajt 4. to minor number i żeby nie używać wiodących zer. Natomiast w XL Addendum wyraźnie napisali, że pełna forma "Part number" to AANNNNNN bez spacji, i nie znam innych dokumentów które odnoszą się do part number. W każdym razie jeśli mamy skracać konwencję, to usunąłbym spację pomiędzy "BB" a "1.02", a poza tym wypadałoby napisać w Sygnatura ROM, że stosujemy formę skróconą. Apropos - chyba ten artykuł powinien się nazywać Sygnatura XL OS.
- * Wywalenie słowa rev. - czemu nie. Ale 0 sprzed numeru rewizji bym wywalił - ani w kodzie źródłowym ani w literaturze 0 przed numerem rewizji nie było stosowane.
- * Według firmy Atari, najwyraźniej Part number w ogóle nie ma znaczenia przy rozpoznawaniu wersji systemu. W kodzie źródłowym piszą sobie "Revision 10 (1200XL), Revision 1 (600XL/800XL)". Założenie było takie, że numer rewizji wraz z modelem komputera wystarczają do określenia wersji systemu. W XL Addendum opisują że aby rozpoznać wersję systemu XL, należy sprawdzić "Option byte" ($FFF1, 1 dla 1200XL, 2 dla późniejszych (w tym 14050XLD)) i "Revision number". Może my też powinniśmy zacząć stosować parę Option byte.Revision number? (Tracimy w ten sposób możliwość odróżnienia ROMów do 65XE i 1450XLD, ale OS 1450XLD jest prototypem więc i tak przy dyskusji o nim trzeba podawać więcej informacji) (Druga komplikacja - w systemach dla 65816 z Option byte zrezygnowano.)
- * Internet nie książka, nie musimy oszczędzać miejsca ;) --Krótki 12:54, 6 wrz 2010 (CEST)
- ad 1: z literatury nt. ST nie pamiętam instrukcji interpretacji tego numeru. Niemniej z całą pewnością występuje on w takiej formie w różnych dokumentach autorstwa Atari, instrukcjach do sprzętu itede. więc raczej nie ma wątpliwości. Co do 8-bit, istotnie, ludzie posługują się raczej terminami typu "rev. 5", co a) mnie osobiście nic nie mówi, b) ma się nijak do numerków zapisanych w sygnaturze, c) jak sam zauważasz, ogranicza możliwość identyfikacji OS-u. A chyba po coś ten numer wersji tam jest - i identyfikuje rewizje OS-u skuteczniej niż cokolwiek innego, więc oparłbym się na tym. Za skróceniem konwencji przemawia też pewien wzgląd praktyczny: przeczytaj sobie na głos "BB000001 rev. 2". Spacja: dla mnie naturalne jest, że litery od cyfr się oddziela spacją, no ale to w sumie kwestia przyjętej konwencji (jak zdecydujemy, tak będzie).
- ad 2: patrz konwencja ST - $00000104 niektórzy próbowali nazywać "TOS-em 1.4" (jeden-cztery) ale Atari rozwiało wątpliwości na ten temat wpuszczając po 1.06 TOS 1.62. Wniosek z tego chyba, że np. TOS Falcona to jest "cztery-zero-cztery" a nie "cztery-cztery", a XL OS jest "jeden-zero-dwa" a nie "jeden-dwa"...
- ad 3: w ogóle w tym jest zamieszanie, po terminie "part number" oczekiwałoby się tam czegoś w rodzaju "C061598", a nie BB... Poza tym, jeśli bazować na konwencjach przyjętych dla ST, to mniejsza rewizja ROM-u v. BB 1.03 powinna się nazywać np. BB 1.39 a nie BB 1.59 (tak samo jak mniejsza rewizja TOS-u 1.06 nazywa się TOS 1.62). Option byte w drugim bloku miało pewnie w teorii "identyfikować produkt", i przedtramielowe Atari się pewnie tego trzymało - ale Tramielowe już nie, XE mają ROM od 800XL, więc ten bajt tak naprawdę do niczego nie służy ($02 oznacza "może 800XL a może nie"). Z drugiej strony rev. no. bywa takie samo przy różnych numerach wersji, np. BB 2.03 i BB 1.03. Ja wiem, że ten pierwszy jest prototypowy, niemniej istnieje i dobrze byłoby, żeby system numeracji to uwzględniał.
- Co do Sygnatura ROM vs Sygnatura XL OS - masz rację. KMK 13:27, 6 wrz 2010 (CEST)
- Przestań porównywać Atari Corporation z Atari, Inc. Nie ma żadnych podstaw żeby przypuszczać, że te 2 różne firmy, w 2 różnych systemach komputerowych, planowały stosować jednolitą konwencję numerowania wersji. Argumenty z tego wynikające całkowicie pomijam.
- ad.1. Ale ja nie mam nic przeciwko - tylko żeby wspomnieć o skróceniu w odpowiednim artykule. Moglibyśmy w ogóle używać tylko part numberu, gdyby nie to, że po przejęciu przez TTL najwyraźniej zapomnieli o zmianie tego pola przy każdej nower wersji systemu.
- ad.2: Nie rozumiem jak fakt istnienia wersji 1.62 ma uniemożliwiać nazywanie poprzedniej wersji per 1.6. Przecież 62 > 6. Abstrahując: Atari, Inc. też rozwiewa wątpliwości - w kodzie źródłowym używali Revision <numer>" bez wiodącego 0 i nie ma powodu żeby to zmieniać.
- ad.3: Sądzę że option byte miał identyfikować nie konkretny model (zauważ, w 600XL i 800XL, a także w planowanym 1450XLD, option byte wszędzie był 2) ale architekturę. Czyli: 1 = XL bez wbudowanego BASIC-a, 2 = XL z wbudowanym BASIC-em (1450XLD z punktu widzenia użytkownika to ta sama architektura, bo dodatkowe urządzenia są obsługiwane przez PBI, i nie wymagają specjalnego traktowania przez software). Idąc tym tropem, 65XE i 130XE to również architektura 2. Konwencja sypie się dopiero przy XEGS z wbudowaną grą i odłączaną klawiaturą. --Krótki 14:33, 6 wrz 2010 (CEST)