MPT (format pliku)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 16:05, 6 mar 2011 Tebe (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 16:07, 6 mar 2011 Tebe (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 74: | Linia 74: | ||
- | Jeśli zaraz za tym bajtem (kodem) występuje bajt równy $FE następuje ustawienie pustych pozycji w patternie. Ilość tych pozycji wynosi N-$7F. W tym przypadku puste pozycje pojawią się od razu, w momencie wystąpienia bajtu $FE, np. ciąg bajtów: | + | Jeśli zaraz za tym bajtem (kodem) występuje bajt równy $FE następuje ustawienie pustych pozycji w patternie. |
+ | Ilość tych pozycji wynosi N-$7F. W tym przypadku puste pozycje pojawią się od razu, | ||
+ | w momencie wystąpienia bajtu $FE, np. ciąg bajtów: | ||
$83 $FE $41 $81 $01 $03 $01 $05 | $83 $FE $41 $81 $01 $03 $01 $05 | ||
Linia 111: | Linia 113: | ||
- | UWAGA !!! - MPT v2.4 zapisuje w pliku patterny w ten sposób, że zawsze mają stałą długość, równą ustawionej w nagłówku. Następuje to poprzez dodanie na końcu patternu rozkazu tworzącego puste pozycje, tak aby każdy pattern miał identyczną liczbę pozycji. | + | UWAGA !!! |
+ | |||
+ | MPT v2.4 zapisuje w pliku patterny w ten sposób, że zawsze mają stałą długość, równą ustawionej w nagłówku. | ||
+ | Następuje to poprzez dodanie na końcu patternu rozkazu tworzącego puste pozycje, tak aby każdy pattern | ||
+ | miał identyczną liczbę pozycji. | ||
UWAGA #2 !!! | UWAGA #2 !!! | ||
- | Wpisując dane w trackach w MPT należy zwrócić uwagę na to, aby rozkaz skoku lub rozkaz zatrzymania utworu (odpowiednio $FF i $FE) znajdowały się na ścieżce numer 0, a wartości na pozostałych ścieżkach były równe 0. W przeciwnym wypadku MPT błędnie obliczy adresy brzmień i patternów podczas zapisywana pliku. Muzyczka zapisana w ten sposób będzie się poprawnie wczytywała do MPT, natomiast podczas odgrywania tejże muzyczki za pomocą jakiegoś playera usłyszymy tylko bulgoty albo ciszę. | + | Wpisując dane w trackach w MPT należy zwrócić uwagę na to, aby rozkaz skoku lub rozkaz zatrzymania utworu |
+ | (odpowiednio $FF i $FE) znajdowały się na ścieżce numer 0, a wartości na pozostałych ścieżkach były równe 0. | ||
+ | W przeciwnym wypadku MPT błędnie obliczy adresy brzmień i patternów podczas zapisywana pliku. | ||
+ | Muzyczka zapisana w ten sposób będzie się poprawnie wczytywała do MPT, natomiast podczas odgrywania tejże | ||
+ | muzyczki za pomocą jakiegoś playera usłyszymy tylko bulgoty albo ciszę. | ||
Wersja z dnia 16:07, 6 mar 2011
MPT v2.4 file format: 1. Struktura pliku. Nagłówek offset od - do - opis $0000-$003F - adresy brzmień (LSB/MSB) (32 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dane brzmienie jest puste $0040-$00BF - adresy patternów (LSB/MSB) (64 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dany pattern jest pusty $00C0-$01BF - cztery tablice częstotliwości (64 bajty każda) $01C0-$01C3 - młodsze bajty adresów tracków $01C4-$01C7 - starsze bajty adresów tracków $01C8-$01C8 - długość patternów (wartości - $10, $20, $30 lub $40) $01C9-$01C9 - tempo utworu $01CA-? - dane tracku #1, dane tracku #2, dane tracku #3, dane tracku #4 Ilość danych dla jednego tracku zależy od różnicy pomiędzy adresami sąsiednich tracków ?-? - dane brzmień ?-? - dane patternów 2. Dane brzmień. Brzmienie ma długość 48 bajtów, jeśli nie jest puste. Pierwsze 32 bajty układają się w pary: BG PN.. (x16) gdzie: B - barwa dzwięku - 4 bity (starsze) G - głośność dźwięku - 4 bity (młodsze) P - numery parametrów akcentów pomnożone przez 2 (drugi rząd) - 4 bity (starsze) N - numery akcentów (pierwszy rząd) - 4 bity (młodsze) następne 8 bajtów to parametry sterujące instrumentem (pierwszy rząd z lewej) kolejne 8 bajtów to parametry akcentów (drugi rząd z lewej) 3. Dane Patternów. bajt (N) działanie wartość w zakresie: $01-$3E - granie nuty (a raczej półtonu) o numerze N (np. 1=C-1, 2=C#1, 3=D-1) $40-$5F - zmień brzmienie na numer równy N-$40 $80-$BE - ustaw ilość odstępów pomiędzy nutami na N-$80 działa dopiero po odegraniu nuty (od momentu wystąpienia rozkazu pierwszy odstęp pojawia się za nutą) Jeśli zaraz za tym bajtem (kodem) występuje bajt równy $FE następuje ustawienie pustych pozycji w patternie. Ilość tych pozycji wynosi N-$7F. W tym przypadku puste pozycje pojawią się od razu, w momencie wystąpienia bajtu $FE, np. ciąg bajtów: $83 $FE $41 $81 $01 $03 $01 $05 | | | | | | | | | | | | --numery półtonów | | | | | | | 1 odstęp pomiędzy nutami | | | | | ustaw brzmienie #1 ---- | 4 puste pozycje na początku patternu reprezentuje pattern: --- -- --- -- --- -- --- -- C-1 01 --- -- D-1 01 --- -- C-1 01 --- -- E-1 01 --- -- Pominięto głośność brzmień. $C0-$CF - ustaw głośność nut na równą N-$C0 $D0-$DF - ustaw tempo grania na równe N-$D0 $Ex - koniec patternu (x - dowolne 4 bity) UWAGA !!! MPT v2.4 zapisuje w pliku patterny w ten sposób, że zawsze mają stałą długość, równą ustawionej w nagłówku. Następuje to poprzez dodanie na końcu patternu rozkazu tworzącego puste pozycje, tak aby każdy pattern miał identyczną liczbę pozycji. UWAGA #2 !!! Wpisując dane w trackach w MPT należy zwrócić uwagę na to, aby rozkaz skoku lub rozkaz zatrzymania utworu (odpowiednio $FF i $FE) znajdowały się na ścieżce numer 0, a wartości na pozostałych ścieżkach były równe 0. W przeciwnym wypadku MPT błędnie obliczy adresy brzmień i patternów podczas zapisywana pliku. Muzyczka zapisana w ten sposób będzie się poprawnie wczytywała do MPT, natomiast podczas odgrywania tejże muzyczki za pomocą jakiegoś playera usłyszymy tylko bulgoty albo ciszę. MODUŁ SAMPLI z MPT v2.4 UWAGA !!! - TO NIE JEST PLIK BINARNY (DOSOWY) od-do opis 00-0F - starsze bajty adresów początku sampli 0F-1F - starsze bajty adresów końca sampli (zwiększone o 1) 1F-? - Dane sampli UWAGA !!! - adresy sampli w nagłówku zaczynają się nie od $0000, ale od $9000 (adres bufora na sample w MPT)