GFA BASIC (język programowania)
From Atariki
Wersja z dnia 18:04, 27 mar 2006 Vulgar (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Tdc (Dyskusja | wkład) (drobne merytoryczne) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Strukturalny język programowania oparty o dialekt [http://pl.wikipedia.org/wiki/Basic Basica], przeznaczony dla komputerów od serii [[ST]] wzwyż. Oferowany niegdyś przez firmę GFA Systemtechnik GmbH. Podstawowy pakiet składa się z interpretera języka (zawierającego swój własny edytor). Oprócz niego dostępny jest zewnętrzny kompilator dla programów napisanych w GFA Basicu, oraz oddzielne środowisko pozwalające na uruchamianie nieskompilowanych programów bez obecności właściwego interpretera. | + | Strukturalny język programowania oparty o dialekt [http://pl.wikipedia.org/wiki/Basic Basica], przeznaczony dla komputerów od serii [[ST]] wzwyż. Oferowany niegdyś przez firmę GFA Systemtechnik GmbH. Autorem jest niemiecki programista Frank Ostrowski (twórca [[Turbo BASIC XL|Turbo BASIC-a XL]]). GFA BASIC jest jednym z najpopularniejszych i najciekawszych języków programowania dla ST/STE. |
+ | |||
+ | Podstawowy pakiet składa się z interpretera języka (zawierającego swój własny edytor). Oprócz niego dostępny jest zewnętrzny kompilator dla programów napisanych w GFA Basicu oraz oddzielne środowisko pozwalające na uruchamianie nieskompilowanych programów bez obecności właściwego interpretera. | ||
+ | |||
+ | Popularność języka w znacznej mierze wynikała z wysokiej jakości wielu jego elementów (np. edytora itp.). Składały się na nie: duża wydajność wykonywania kodu (możliwe było stworzenie prostych gier już na ST, bez znacznej wiedzy i doświadczenia programistycznego itp.), szybkość i wygoda kodowania, rozbudowane i często nowatorskie opcje środowiska, szeroki wachlarz dostępnych procedur (w tym multimedialnych oraz specyficznych dla STE/TT). | ||
+ | |||
+ | Ciekawostką na tle innych języków programowania była duża ilość aliasów podstawowych procedur i funkcji, np. graficznych (zgodnych np. z popularnymi wtedy Pascalami i kompilatorami C itp.), dzięki temu każdy programista mógł rozpocząć programowanie bez czasochłonnego przygotowania i analizowania literatury. Z językiem był dostępny plik tekstowy opisujący wszystkie dostępne procedury i aliasy, a jego wielkość wtedy była znaczna bo wynosiła około 350 kb. | ||
== Powiązane == | == Powiązane == | ||
+ | * [http://www.run-software.de/start.htm narzędzia wspomagajace] | ||
+ | * [http://home.tu-clausthal.de/%7Eifmar/gfabasic/ tutoriale i opis] | ||
+ | * [http://atari.coazter.com:81/incoming/gfabasic/ GFA BASIC Tutorial] | ||
* [http://www.bright.net/~gfabasic/html/gfabasic.htm nieoficjalna strona o GFA-BASIC] | * [http://www.bright.net/~gfabasic/html/gfabasic.htm nieoficjalna strona o GFA-BASIC] | ||
- | * [http://home.tu-clausthal.de/%7Eifmar/gfabasic/ opis GFA Basica] | ||
* [http://www.rgfsoft.com/ RGF Soft] | * [http://www.rgfsoft.com/ RGF Soft] | ||
Aktualna wersja
Strukturalny język programowania oparty o dialekt Basica, przeznaczony dla komputerów od serii ST wzwyż. Oferowany niegdyś przez firmę GFA Systemtechnik GmbH. Autorem jest niemiecki programista Frank Ostrowski (twórca Turbo BASIC-a XL). GFA BASIC jest jednym z najpopularniejszych i najciekawszych języków programowania dla ST/STE.
Podstawowy pakiet składa się z interpretera języka (zawierającego swój własny edytor). Oprócz niego dostępny jest zewnętrzny kompilator dla programów napisanych w GFA Basicu oraz oddzielne środowisko pozwalające na uruchamianie nieskompilowanych programów bez obecności właściwego interpretera.
Popularność języka w znacznej mierze wynikała z wysokiej jakości wielu jego elementów (np. edytora itp.). Składały się na nie: duża wydajność wykonywania kodu (możliwe było stworzenie prostych gier już na ST, bez znacznej wiedzy i doświadczenia programistycznego itp.), szybkość i wygoda kodowania, rozbudowane i często nowatorskie opcje środowiska, szeroki wachlarz dostępnych procedur (w tym multimedialnych oraz specyficznych dla STE/TT).
Ciekawostką na tle innych języków programowania była duża ilość aliasów podstawowych procedur i funkcji, np. graficznych (zgodnych np. z popularnymi wtedy Pascalami i kompilatorami C itp.), dzięki temu każdy programista mógł rozpocząć programowanie bez czasochłonnego przygotowania i analizowania literatury. Z językiem był dostępny plik tekstowy opisujący wszystkie dostępne procedury i aliasy, a jego wielkość wtedy była znaczna bo wynosiła około 350 kb.
Powiązane
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.