GFA BASIC (język programowania)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:27, 10 maj 2006
Miker (Dyskusja | wkład)
(Powiązane - narzędzia)
← Previous diff
Aktualna wersja
Tdc (Dyskusja | wkład)
(drobne merytoryczne)
Linia 1: Linia 1:
-Strukturalny język programowania oparty o dialekt [http://pl.wikipedia.org/wiki/Basic Basica], przeznaczony dla komputerów od serii [[ST]] wzwyż. Oferowany niegdyś przez firmę GFA Systemtechnik GmbH. Podstawowy pakiet składa się z interpretera języka (zawierającego swój własny edytor). Oprócz niego dostępny jest zewnętrzny kompilator dla programów napisanych w GFA Basicu, oraz oddzielne środowisko pozwalające na uruchamianie nieskompilowanych programów bez obecności właściwego interpretera.+Strukturalny język programowania oparty o dialekt [http://pl.wikipedia.org/wiki/Basic Basica], przeznaczony dla komputerów od serii [[ST]] wzwyż. Oferowany niegdyś przez firmę GFA Systemtechnik GmbH. Autorem jest niemiecki programista Frank Ostrowski (twórca [[Turbo BASIC XL|Turbo BASIC-a XL]]). GFA BASIC jest jednym z najpopularniejszych i najciekawszych języków programowania dla ST/STE.
 + 
 +Podstawowy pakiet składa się z interpretera języka (zawierającego swój własny edytor). Oprócz niego dostępny jest zewnętrzny kompilator dla programów napisanych w GFA Basicu oraz oddzielne środowisko pozwalające na uruchamianie nieskompilowanych programów bez obecności właściwego interpretera.
 + 
 +Popularność języka w znacznej mierze wynikała z wysokiej jakości wielu jego elementów (np. edytora itp.). Składały się na nie: duża wydajność wykonywania kodu (możliwe było stworzenie prostych gier już na ST, bez znacznej wiedzy i doświadczenia programistycznego itp.), szybkość i wygoda kodowania, rozbudowane i często nowatorskie opcje środowiska, szeroki wachlarz dostępnych procedur (w tym multimedialnych oraz specyficznych dla STE/TT).
 + 
 +Ciekawostką na tle innych języków programowania była duża ilość aliasów podstawowych procedur i funkcji, np. graficznych (zgodnych np. z popularnymi wtedy Pascalami i kompilatorami C itp.), dzięki temu każdy programista mógł rozpocząć programowanie bez czasochłonnego przygotowania i analizowania literatury. Z językiem był dostępny plik tekstowy opisujący wszystkie dostępne procedury i aliasy, a jego wielkość wtedy była znaczna bo wynosiła około 350 kb.
== Powiązane == == Powiązane ==
Linia 5: Linia 11:
* [http://www.run-software.de/start.htm narzędzia wspomagajace] * [http://www.run-software.de/start.htm narzędzia wspomagajace]
* [http://home.tu-clausthal.de/%7Eifmar/gfabasic/ tutoriale i opis] * [http://home.tu-clausthal.de/%7Eifmar/gfabasic/ tutoriale i opis]
 +* [http://atari.coazter.com:81/incoming/gfabasic/ GFA BASIC Tutorial]
* [http://www.bright.net/~gfabasic/html/gfabasic.htm nieoficjalna strona o GFA-BASIC] * [http://www.bright.net/~gfabasic/html/gfabasic.htm nieoficjalna strona o GFA-BASIC]
* [http://www.rgfsoft.com/ RGF Soft] * [http://www.rgfsoft.com/ RGF Soft]

Aktualna wersja

Strukturalny język programowania oparty o dialekt Basica, przeznaczony dla komputerów od serii ST wzwyż. Oferowany niegdyś przez firmę GFA Systemtechnik GmbH. Autorem jest niemiecki programista Frank Ostrowski (twórca Turbo BASIC-a XL). GFA BASIC jest jednym z najpopularniejszych i najciekawszych języków programowania dla ST/STE.

Podstawowy pakiet składa się z interpretera języka (zawierającego swój własny edytor). Oprócz niego dostępny jest zewnętrzny kompilator dla programów napisanych w GFA Basicu oraz oddzielne środowisko pozwalające na uruchamianie nieskompilowanych programów bez obecności właściwego interpretera.

Popularność języka w znacznej mierze wynikała z wysokiej jakości wielu jego elementów (np. edytora itp.). Składały się na nie: duża wydajność wykonywania kodu (możliwe było stworzenie prostych gier już na ST, bez znacznej wiedzy i doświadczenia programistycznego itp.), szybkość i wygoda kodowania, rozbudowane i często nowatorskie opcje środowiska, szeroki wachlarz dostępnych procedur (w tym multimedialnych oraz specyficznych dla STE/TT).

Ciekawostką na tle innych języków programowania była duża ilość aliasów podstawowych procedur i funkcji, np. graficznych (zgodnych np. z popularnymi wtedy Pascalami i kompilatorami C itp.), dzięki temu każdy programista mógł rozpocząć programowanie bez czasochłonnego przygotowania i analizowania literatury. Z językiem był dostępny plik tekstowy opisujący wszystkie dostępne procedury i aliasy, a jego wielkość wtedy była znaczna bo wynosiła około 350 kb.

Powiązane


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools