480i
From Atariki
Wersja z dnia 05:50, 8 lip 2011 KMK (Dyskusja | wkład) (I480 moved to 480i: Błąd w tytule) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (kategoria tryby graficzne) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Zwany też "i480". Tryb graficzny wynaleziony w 2009 roku przez [[Rybags|Gary'ego "Rybagsa" Ryana]]. Nowość polega na podwojeniu rozdzielczości pionowej przez zastosowanie "prawdziwego" [[interlace]]: polega to na wyświetlaniu na przemian dwóch obrazów z przesunięciem o pół linii skaningowej, a nie bez przesunięcia, jak w trybach z przeplotem do tej pory stosowanych w ośmiobitowym Atari. Do uzyskania tego trybu - co wymaga manipulacji sygnałem synchronizacji pionowej wysyłanym do monitora - autor wykorzystał błąd układu [[ANTIC]]: układ ten ma kłopoty z wygenerowaniem sygnałów synchronizacji, jeśli linie trybu wyświetlania zajmują pełne 240 linii skaningowych obrazu. | + | Zwany też "i480". Tryb graficzny wynaleziony w 2009 roku przez [[Rybags|Gary'ego "Rybagsa" Ryana]]. Nowość polega na podwojeniu rozdzielczości pionowej przez zastosowanie "prawdziwego" [[interlace]], czyli na wyświetlaniu na przemian dwóch obrazów z przesunięciem o pół linii skaningowej, a nie bez przesunięcia, jak w trybach z przeplotem do tej pory stosowanych w ośmiobitowym Atari. Do uzyskania tego trybu - co wymaga manipulacji sygnałem synchronizacji pionowej wysyłanym do monitora - autor wykorzystał błąd układu [[ANTIC]]: układ ten ma kłopoty z wygenerowaniem sygnałów synchronizacji, jeśli linie trybu wyświetlania zajmują pełne 240 linii skaningowych obrazu. |
Tryb 480i jest też możliwy do uzyskania na [[VBXE]], wykorzystuje się tu fakt, że VBXE nie generuje własnych sygnałów synchronizacji, lecz tradycyjnie płyną one ze "starych" układów komputera. W ten sposób da się uzyskać np. grafikę 320x480 w 256 kolorach: | Tryb 480i jest też możliwy do uzyskania na [[VBXE]], wykorzystuje się tu fakt, że VBXE nie generuje własnych sygnałów synchronizacji, lecz tradycyjnie płyną one ze "starych" układów komputera. W ten sposób da się uzyskać np. grafikę 320x480 w 256 kolorach: | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
[[Kategoria:Dema XL/XE]] | [[Kategoria:Dema XL/XE]] | ||
[[Kategoria:VBXE]] | [[Kategoria:VBXE]] | ||
+ | [[Kategoria: Tryby graficzne]] |
Aktualna wersja
Zwany też "i480". Tryb graficzny wynaleziony w 2009 roku przez Gary'ego "Rybagsa" Ryana. Nowość polega na podwojeniu rozdzielczości pionowej przez zastosowanie "prawdziwego" interlace, czyli na wyświetlaniu na przemian dwóch obrazów z przesunięciem o pół linii skaningowej, a nie bez przesunięcia, jak w trybach z przeplotem do tej pory stosowanych w ośmiobitowym Atari. Do uzyskania tego trybu - co wymaga manipulacji sygnałem synchronizacji pionowej wysyłanym do monitora - autor wykorzystał błąd układu ANTIC: układ ten ma kłopoty z wygenerowaniem sygnałów synchronizacji, jeśli linie trybu wyświetlania zajmują pełne 240 linii skaningowych obrazu.
Tryb 480i jest też możliwy do uzyskania na VBXE, wykorzystuje się tu fakt, że VBXE nie generuje własnych sygnałów synchronizacji, lecz tradycyjnie płyną one ze "starych" układów komputera. W ten sposób da się uzyskać np. grafikę 320x480 w 256 kolorach:
Zobacz też
- Wątek "odkrywczy" na AtariAge
- MemoPad 480i - program demonstracyjny
- Stellar Shuttle 480i - gra wykorzystująca tryb Rybagsa
- Overcoming the Scanline 240 bug