DRM (format pliku)
From Atariki
Wersja z dnia 12:41, 8 mar 2013 Mono (Dyskusja | wkład) (→Pattern - cowbell) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Linki - digidrum i microrhythm) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{SDP}} | {{SDP}} | ||
- | Format modułu muzycznego obsługiwany przez program [[Automat Perkusyjny]] w wersji 4.10 oraz (w nieco zmodyfikowanej wersji) [[Chaos Drums]] w wersji 1.3. | + | Format modułu muzycznego obsługiwany przez programy: |
+ | * [[Automat Perkusyjny]] w wersji 4.10, | ||
+ | * [[Atari Drum Machine]] w wersji 3.3, | ||
+ | * [[Chaos Drums]] w wersji 1.3 (nieco zmodyfikowany format). | ||
+ | |||
<table border=1> | <table border=1> | ||
Linia 63: | Linia 67: | ||
* 5: 0 | * 5: 0 | ||
* 6: +1 | * 6: +1 | ||
+ | |||
+ | === Metrum === | ||
+ | |||
+ | Metrum jest w pliku reprezentowane, jako konkretna długość patternu. Metrum 3/4 to pattern o 12 pozycjach, zaś 4/4 - o 16. | ||
=== Pattern === | === Pattern === | ||
- | Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów niezależnie od wybranego metrum. | + | Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów. |
- | Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów, które definiują kolejne pozycje w patternie: | + | Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów (niezależnie od wybranego metrum), które definiują kolejne pozycje w patternie: |
* $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale. | * $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale. | ||
Linia 91: | Linia 99: | ||
=== Uwagi === | === Uwagi === | ||
- | 1. Utwór przykładowy nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjne do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu). | + | 1. Utwór demonstracyjny nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjny do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu). |
- | 2. Format Chaos Drums jest identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego. Różni się jedynie w dwóch szczegółach: | + | 2. Format Chaos Drums jest niemal identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego i Atari Drum Machine. Różni się jedynie w dwóch szczegółach: |
- | * Nie zapisuje Sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF, | + | * Nie zapisuje sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF, |
* Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell. | * Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell. | ||
+ | |||
+ | === Ciekawostki === | ||
+ | |||
+ | 1. Sample Bass Drum (1), Snare Drum (2), Middle Tom (3), Low Tom (4) oraz Clap (8) są identyczne, jak w Atari Digi-Drum. | ||
+ | |||
+ | 2. Nazwy instrumentów Low Tom i Middle Tom są w Atari Digi-Drum zamienione miejscami. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Linki === | ||
+ | * [[Automat Perkusyjny]] | ||
+ | * [[Atari Drum Machine]] | ||
+ | * [[Chaos Drums]] | ||
+ | * [[Atari Digi-Drum]] | ||
+ | * [[Atari MicroRhythm]] | ||
[[Kategoria: Formaty plików]] | [[Kategoria: Formaty plików]] |
Aktualna wersja
Format modułu muzycznego obsługiwany przez programy:
- Automat Perkusyjny w wersji 4.10,
- Atari Drum Machine w wersji 3.3,
- Chaos Drums w wersji 1.3 (nieco zmodyfikowany format).
offset | długość | opis |
$0000 | $0004 | Sygnatura: $00 $00 $FF $FF |
$0004 | $0001 | Tempo |
$0005 | $0001 | Barwa |
$0006 | $0640 | Definicje patternów (100*16) |
$0646 | $0064 | Długości patternów |
$06AA | $0002 | Ilość wolnych pozycji w songu (max 500 kiedy song jest pusty) zapisana jako LSB-MSB |
$06AC | ... | Definicja songu |
Spis treści |
Tempo
Liczba zapisana w pliku a wyznaczająca tempo określa ilość uderzeń na minutę (bpm). Wylicza się ją wg wzoru:
1475 bpm = ----------- wartość+1
Wg programu kolejnym wartościom odpowiadają tempa:
- 34: 44
- 33: 45
- 32: 46
- 31: 48
- 30: 50
- 29: 52
- 28: 54
- 27: 56
- 26: 58
- 25: 60
- 24: 62
- 23: 64
- 22: 66
- 21: 70
- 20: 74
- 19: 78
- 18: 82
- 17: 88
- 16: 92
- 15: 100
- 14: 108
- 13: 115
- 12: 125 bpm
- 11: 136
- 10: 150
- 9: 176
- 8: 188
- 7: 214
- 6: 248
- 5: 296
Barwa
Barwa instrumentów oznaczana jest wartościami:
- 4: -1
- 5: 0
- 6: +1
Metrum
Metrum jest w pliku reprezentowane, jako konkretna długość patternu. Metrum 3/4 to pattern o 12 pozycjach, zaś 4/4 - o 16.
Pattern
Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów.
Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów (niezależnie od wybranego metrum), które definiują kolejne pozycje w patternie:
- $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale.
Kolejne cyfry odpowiadają instrumentom:
- 1 - bass drum
- 2 - snare drum
- 3 - middle tom
- 4 - low tom
- 5 - rimshot (lub cowbell w Chaos Drums)
- 6 - hi-hat closed
- 7 - hi-hat open
- 8 - clap
0 oznacza, że na danym kanale nie odgrywany jest żaden instrument.
Song
Definicja songu składa się z kolejno zapisanych numerów patternów (0..99). Całość zakończona jest bajtem o wartości $FF.
Uwagi
1. Utwór demonstracyjny nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjny do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu).
2. Format Chaos Drums jest niemal identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego i Atari Drum Machine. Różni się jedynie w dwóch szczegółach:
- Nie zapisuje sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF,
- Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell.
Ciekawostki
1. Sample Bass Drum (1), Snare Drum (2), Middle Tom (3), Low Tom (4) oraz Clap (8) są identyczne, jak w Atari Digi-Drum.
2. Nazwy instrumentów Low Tom i Middle Tom są w Atari Digi-Drum zamienione miejscami.