TrakBall
From Atariki
Wersja z dnia 18:48, 14 kwi 2006 Miker (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (→Działanie - zapomniałem numerów styków) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | {{disambig}} | + | Nazwą '''TrakBall''' lub '''Trak-Ball''' firma [[Atari, Inc.]] opatrywała urządzenia zewnętrzne służące do sterowania komputerem przez obracanie kulki, czyli po prostu [http://pl.wikipedia.org/wiki/Trackball trackballe]. |
- | *[[CX22]] \ przeznaczone dla | + | ==Atari 2600 i 8-bit== |
- | *[[CX80]] / modeli [[Atari 8-bit]] | + | Dla [[Atari 8-bit|małego Atari]] i konsoli [[2600]] firma Atari wyprodukowała następujące modele: |
+ | *[[CX22]] | ||
+ | *[[CX80]] | ||
+ | ===Działanie=== | ||
+ | [[Grafika:Dsub9m.gif]] | ||
- | *[[CX53]] - dla konsoli [[5200|Atari 5200]] | + | Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]]. |
+ | |||
+ | Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały: | ||
+ | * styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo | ||
+ | * styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1 | ||
+ | * styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół | ||
+ | * styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3 | ||
+ | * styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty | ||
+ | |||
+ | W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru [[Rejestry TIA#SWCHA|SWCHA]], a styku 6 z [[Rejestry TIA#INPT4|INPT4]] i [[Rejestry TIA#INPT5|INPT5]]. | ||
+ | |||
+ | W Atari 8-bit stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]]. | ||
+ | |||
+ | ==Atari 5200== | ||
+ | Dla konsoli [[5200]] firma Atari oferowała: | ||
+ | *[[CX53]] | ||
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | [[Kategoria:Peryferia 8-bit]] |
Aktualna wersja
Nazwą TrakBall lub Trak-Ball firma Atari, Inc. opatrywała urządzenia zewnętrzne służące do sterowania komputerem przez obracanie kulki, czyli po prostu trackballe.
Atari 2600 i 8-bit
Dla małego Atari i konsoli 2600 firma Atari wyprodukowała następujące modele:
Działanie
Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) gniazda joysticka.
Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:
- styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
- styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
- styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół
- styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
- styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty
W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru SWCHA, a styku 6 z INPT4 i INPT5.
W Atari 8-bit stan styków 1-4 można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3.
Atari 5200
Dla konsoli 5200 firma Atari oferowała: