Demo
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 15:51, 5 wrz 2005 Drctqa (Dyskusja | wkład) (wiecej rodzajow dem!!!) ← Previous diff |
Aktualna wersja Dracon (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | '''Demo''' - względnie "''demonstration''" - jest to krótszy lub dłuższy program ukazujący możliwości komputera lub kodera (grupy scenowej), najczęściej w formie efektownej prezentacji graficzno-muzycznej. | + | ==Definicja== |
- | ---- | + | Krótszy lub dłuższy program ukazujący możliwości komputera lub kodera (grupy scenowej), najczęściej w formie efektownej prezentacji graficzno-muzycznej. |
- | Istnieje sporo odmian dem: | + | |
- | * [[Demo]] - czyli ogólnie duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej; | + | |
- | * [[Megademo]] - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać kolejne części poprzez wciskanie określonych przez autorów klawiszy. (Przykłady: seria THE TOP) | + | ==Rodzaje dem== |
+ | Istnieje co najmniej kilka odmian dem: | ||
+ | * [[Demo]] - czyli '''ogólnie''' duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej; | ||
- | * [[Intro]] - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16Kb (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1KB / 4KB / 16KB); | + | * '''Megademo''' - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać pojawienie się kolejnych części poprzez wciskanie (określonych przez autorów) pewnych klawiszy. Megademo może być zarówno plikowe jak i (wielo)dyskowe. Przykładem jest seria "The TOP", "Happy Demo" czy "Wanted"; |
- | * [[Slide Show]] - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy [[scroll|scrollem]]; | + | * [[Intro]] - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16 kB (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1 kB / 4 kB / 16 kB); |
- | * [[Invitro]], [[Partro]] - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania ([[copy party]] - zaproszenie czy też wyniki z komentarzem); | + | * [[Slide Show]] (zwana też ''kolekcją graficzną'') - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy [[scroll|scrollem]]; |
- | * Dentro - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim a w tle jakiś wspólny element jest cały czas obecny; idea wzięła się ze sceny [[Amiga|Amigi]], na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema [[Twarze i Cienie]], [[Just Fancy]] i in.); | + | |
- | * Trackmo - całodyskowe dentro (np. [[Sweet Illusions]], [[Overmind]]) | + | * [[Music-disc|Msx-Disk]] (albo: ''kolekcja muzyczna'') - to z kolei jest pole do popisu dla konkretnego [[muzyk|muzyka]] lub kilku - produkcja najczęściej (mimo ogólnej nazwy) plikowa, gdzie wybiera się z jakiegoś fajnego menu muzyczki do odsłuchania. Przykłady: seria "Voice of Silence", "Silent but Violent", "Savage", "Szpecyfik Kolekszyn"; |
- | * (Playable) game demo - stosunkowo rzadko na 8-bitowe Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania :) ). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisiphos" albo "Mr Proper", tudzież "STOP! Gamo". | + | * [[Invitro]], [[Partro]] - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania ([[copy party]]) - zaproszenie czy też wyniki, z komentarzem; |
- | * Fake (z ang. fake = ''podrabiać'') - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, sytuacji z życia czy jakiś osób; "fake"-produkcja tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P (Przykładów może być wiele: "Windows95" i "Windows98", seria "[[Róló]]", seria [[Too Hard]]...) | + | * '''Dentro''' - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim, muzyka gra cały czas (najczęściej jest to jeden, długi utwór), a w tle jest obecny cały czas jakiś wspólny element; idea wzięła się ze sceny [http://pl.wikipedia.org/wiki/Amiga Amigi], na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema [[Twarze i Cienie]], [[Just Fancy]] i in.); |
+ | |||
+ | * '''Trackmo''' - całodyskowe dentro, gdzie trudno rozpoznać przejścia pomiędzy kolejnymi częściami (np. [[AssKicker]], [[Overmind]] czy [[Reditus]]); | ||
+ | |||
+ | * '''Demo gry''' - rzadziej spotykane na 8-bitowym Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna (teoretycznie...) poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania - czyli tzw. '''Playable Demo'''). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisyphos", "Miecze Valdgira", "Spy Master Multiscroll Demo", "Laser Demo", "Lemmings Intro", "Robin Wojownik Czasu", "Mortal Kombat", "Droga Wojownika preview", "Fatum - demo", "Mr. Proper", "VICKY-Demo", "Blood Fighter Demo", "Electra demo", "Technoid demo", "TANKS demo", "Puzmania Schame", "Teacher killer demo", a nawet "STOP! Gamo"; | ||
+ | |||
+ | * '''Fake''' (z ang. fake = ''podrabiać'') - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, rzeczy, sytuacji z życia czy jakiś osób; produkcja ''fake'' tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P Przykładów może być wiele: "Windows_95" i "Windows_98", "Smells like Cream", seria [[Róló]], seria [[Too Hard]]...). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też:== | ||
+ | *[[Demo-maker]] | ||
+ | *[http://www.atariage.com/forums/index.php?s=&showtopic=89959&view=findpost&p=1093306 wyjaśnienie pojęć z forum AtariAge] | ||
+ | *[http://www.atari.apox.pl/artykul,najlepsze-dema-na-atari-8-bit.html przykładowa lista dem wartych uwagi na A8] | ||
+ | *[http://the-eye.eu/public/Books/retrowith.in/Page%206%20Magazine/Page%206%20-%2071%20%28Abr%201995%29.pdf o demach okiem kolekcjonera (str.12-15)] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Aktualna wersja
[Edytuj]
Definicja
Krótszy lub dłuższy program ukazujący możliwości komputera lub kodera (grupy scenowej), najczęściej w formie efektownej prezentacji graficzno-muzycznej.
[Edytuj]
Rodzaje dem
Istnieje co najmniej kilka odmian dem:
- Demo - czyli ogólnie duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej;
- Megademo - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać pojawienie się kolejnych części poprzez wciskanie (określonych przez autorów) pewnych klawiszy. Megademo może być zarówno plikowe jak i (wielo)dyskowe. Przykładem jest seria "The TOP", "Happy Demo" czy "Wanted";
- Intro - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16 kB (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1 kB / 4 kB / 16 kB);
- Slide Show (zwana też kolekcją graficzną) - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy scrollem;
- Msx-Disk (albo: kolekcja muzyczna) - to z kolei jest pole do popisu dla konkretnego muzyka lub kilku - produkcja najczęściej (mimo ogólnej nazwy) plikowa, gdzie wybiera się z jakiegoś fajnego menu muzyczki do odsłuchania. Przykłady: seria "Voice of Silence", "Silent but Violent", "Savage", "Szpecyfik Kolekszyn";
- Invitro, Partro - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania (copy party) - zaproszenie czy też wyniki, z komentarzem;
- Dentro - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim, muzyka gra cały czas (najczęściej jest to jeden, długi utwór), a w tle jest obecny cały czas jakiś wspólny element; idea wzięła się ze sceny Amigi, na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema Twarze i Cienie, Just Fancy i in.);
- Trackmo - całodyskowe dentro, gdzie trudno rozpoznać przejścia pomiędzy kolejnymi częściami (np. AssKicker, Overmind czy Reditus);
- Demo gry - rzadziej spotykane na 8-bitowym Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna (teoretycznie...) poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania - czyli tzw. Playable Demo). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisyphos", "Miecze Valdgira", "Spy Master Multiscroll Demo", "Laser Demo", "Lemmings Intro", "Robin Wojownik Czasu", "Mortal Kombat", "Droga Wojownika preview", "Fatum - demo", "Mr. Proper", "VICKY-Demo", "Blood Fighter Demo", "Electra demo", "Technoid demo", "TANKS demo", "Puzmania Schame", "Teacher killer demo", a nawet "STOP! Gamo";
- Fake (z ang. fake = podrabiać) - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, rzeczy, sytuacji z życia czy jakiś osób; produkcja fake tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P Przykładów może być wiele: "Windows_95" i "Windows_98", "Smells like Cream", seria Róló, seria Too Hard...).
[Edytuj]