Dyskusja:Player/Missile Graphics
From Atariki
Wersja z dnia 20:39, 19 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (widocznosc poza liniami 8..247) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
"Pozycję poziomą duszków kontroluje się wpisując jego położenie do rejestrów HPOSP0-HPOSP3 ($d000-$d003), możliwe są wartości od $00 do $E3" | "Pozycję poziomą duszków kontroluje się wpisując jego położenie do rejestrów HPOSP0-HPOSP3 ($d000-$d003), możliwe są wartości od $00 do $E3" | ||
- | :A co nas broni przed wpisaniem $E4..$FF ? --[[Wikipedysta:0xF|0xF]] 14:55, 19 wrz 2005 (CEST) | + | :A co nas broni przed wpisaniem $E4..$FF ? --[[Użytkownik:0xF|0xF]] 14:55, 19 wrz 2005 (CEST) |
- | ::E, no nic. Można wpisać. Zwłaszcza, że o ile pamiętam teoretyczna szerokość ekranu to 256 cykli koloru i właśnie duchem można jeździć po całości, acz, wiadomo, tego nie widać. [[Wikipedysta:KMK|KMK]] 22:14, 19 wrz 2005 (CEST) | + | ::E, no nic. Można wpisać. Zwłaszcza, że o ile pamiętam teoretyczna szerokość ekranu to 256 cykli koloru i właśnie duchem można jeździć po całości, acz, wiadomo, tego nie widać. [[Użytkownik:KMK|KMK]] 22:14, 19 wrz 2005 (CEST) |
+ | |||
+ | Na linię jest 228 cykli koloru (=2*114 cykli maszynowych). Zakres wartości, dla których | ||
+ | duszek będzie widoczny zależy od jego szerokości, grafiki (jak jest $00, to jak by nie | ||
+ | ustawiać pozycję, nie będzie widać :) ) i tego, ile widać na ekranie (np. w emulu 168 | ||
+ | cykli koloru; normalnie coś w okolicach tego), więc proponuję po prostu wyciąć ten fragment, | ||
+ | żeby nie wprowadzać Czytelników w błąd. | ||
+ | --[[Użytkownik:0xF|0xF]] 13:25, 20 wrz 2005 (CEST) | ||
+ | |||
+ | To wytnij. [[Użytkownik:KMK|KMK]] 14:10, 20 wrz 2005 (CEST) | ||
+ | |||
+ | Powstała rozbieżność zw. z nazewnictwem. W [[Rejestry_ANTIC-a#PMBASE]] na określenie "player" używane jest "gracz", a na "missile" - "pocisk", co jest dość czytelne i zgodne z tym, co widać w polskiej literaturze. Natomiast na tej stronie "playera" określa się mianem "duszek". Może warto by to ujednolicić? --[[Użytkownik:Mono|Mono]] 14:40, 4 cze 2010 (CEST) | ||
+ | |||
+ | :A może by przyjąć, że "duszek" jest określeniem ogólniejszym na gracza lub pocisk? [[Użytkownik:KMK|KMK]] 01:14, 6 cze 2010 (CEST) | ||
+ | |||
+ | ::Tak to właśnie rozumiem. --[[Użytkownik:Mono|Mono]] 11:07, 6 cze 2010 (CEST) | ||
+ | |||
+ | « ANTIC rysuje na ekranie telewizyjnym 240 linii począwszy od linii 8, a skończywszy na 247. Z tego względu w rozdzielczości jednoliniowej na ekranie widoczna jest treść duszka zdefiniowana bajtami 8..247, a w rozdzielczości dwuliniowej bajtami 4..123 obszaru wskazywanego prze PMBASE ($D407). Pozostałe bajty znajdują się "poza ekranem" i nie są nigdy widoczne. » | ||
+ | Mam wątpliwości co do "obszarów niewidocznych". Bo to, że ANTIC coś rysuje w 8..247 to nie znaczy że GTIA nie potrafi. Wskazują na to zresztą testy Pavrosa: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 i zdaje się INSert narysował na któreś Kazkompo obrazek mający więcej niż 240 linii. | ||
+ | Co proponujecie? [[Użytkownik:Mono|Mono]] 13:52, 21 mar 2020 (CET) |
Aktualna wersja
"Pozycję poziomą duszków kontroluje się wpisując jego położenie do rejestrów HPOSP0-HPOSP3 ($d000-$d003), możliwe są wartości od $00 do $E3"
- A co nas broni przed wpisaniem $E4..$FF ? --0xF 14:55, 19 wrz 2005 (CEST)
- E, no nic. Można wpisać. Zwłaszcza, że o ile pamiętam teoretyczna szerokość ekranu to 256 cykli koloru i właśnie duchem można jeździć po całości, acz, wiadomo, tego nie widać. KMK 22:14, 19 wrz 2005 (CEST)
Na linię jest 228 cykli koloru (=2*114 cykli maszynowych). Zakres wartości, dla których duszek będzie widoczny zależy od jego szerokości, grafiki (jak jest $00, to jak by nie ustawiać pozycję, nie będzie widać :) ) i tego, ile widać na ekranie (np. w emulu 168 cykli koloru; normalnie coś w okolicach tego), więc proponuję po prostu wyciąć ten fragment, żeby nie wprowadzać Czytelników w błąd. --0xF 13:25, 20 wrz 2005 (CEST)
To wytnij. KMK 14:10, 20 wrz 2005 (CEST)
Powstała rozbieżność zw. z nazewnictwem. W Rejestry_ANTIC-a#PMBASE na określenie "player" używane jest "gracz", a na "missile" - "pocisk", co jest dość czytelne i zgodne z tym, co widać w polskiej literaturze. Natomiast na tej stronie "playera" określa się mianem "duszek". Może warto by to ujednolicić? --Mono 14:40, 4 cze 2010 (CEST)
- A może by przyjąć, że "duszek" jest określeniem ogólniejszym na gracza lub pocisk? KMK 01:14, 6 cze 2010 (CEST)
- Tak to właśnie rozumiem. --Mono 11:07, 6 cze 2010 (CEST)
« ANTIC rysuje na ekranie telewizyjnym 240 linii począwszy od linii 8, a skończywszy na 247. Z tego względu w rozdzielczości jednoliniowej na ekranie widoczna jest treść duszka zdefiniowana bajtami 8..247, a w rozdzielczości dwuliniowej bajtami 4..123 obszaru wskazywanego prze PMBASE ($D407). Pozostałe bajty znajdują się "poza ekranem" i nie są nigdy widoczne. » Mam wątpliwości co do "obszarów niewidocznych". Bo to, że ANTIC coś rysuje w 8..247 to nie znaczy że GTIA nie potrafi. Wskazują na to zresztą testy Pavrosa: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 i zdaje się INSert narysował na któreś Kazkompo obrazek mający więcej niż 240 linii. Co proponujecie? Mono 13:52, 21 mar 2020 (CET)