2600
From Atariki
Wersja z dnia 18:36, 11 kwi 2010 Sikor (Dyskusja | wkład) (troszkę technikalii i odrobina historii) ← Previous diff |
Aktualna wersja Miker (Dyskusja | wkład) (+ patrz także) |
||
Linia 31: | Linia 31: | ||
== Specyfikacja sygnału Video == | == Specyfikacja sygnału Video == | ||
* Wyjście linia po linii (rejestry muszą być odświeżane po każdej linii skaningowej) | * Wyjście linia po linii (rejestry muszą być odświeżane po każdej linii skaningowej) | ||
- | * Rozdzielczość 160x228px (PAL) lub 160x192px (NTSC) | + | * Rozdzielczość 160×228px (PAL) lub 160×192px (NTSC) |
* cztery kolory jednocześnie (po jednym na obiekt) z palety: 128 (NTSC), 104 (PAL), 8 (Secam) kolorów | * cztery kolory jednocześnie (po jednym na obiekt) z palety: 128 (NTSC), 104 (PAL), 8 (Secam) kolorów | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
* 0280-0297 Porty i timer PIA | * 0280-0297 Porty i timer PIA | ||
* F000-FFFF Pamięć cartridge-y (mapowany obszar 4KB) | * F000-FFFF Pamięć cartridge-y (mapowany obszar 4KB) | ||
+ | |||
+ | == Ciekawostki == | ||
+ | * Standard joysticka wprowadzony wraz z modelem 2600 na długie lata stał się standardem dla tego typu kontrolerów | ||
+ | * Do dzisiaj są produkowane i wydawane gry na 2600 (choć w małych ilościach i głownie przez pasjonatów) | ||
== Linki == | == Linki == | ||
Linia 50: | Linia 54: | ||
*[http://www.hardcoders.org/stelladoc/ Informacje na temat progrmowania Atari 2600] | *[http://www.hardcoders.org/stelladoc/ Informacje na temat progrmowania Atari 2600] | ||
*[http://www.atari2600.com Sklep z grami i akcesoriami, nie tylko do Atari 2600] | *[http://www.atari2600.com Sklep z grami i akcesoriami, nie tylko do Atari 2600] | ||
+ | |||
+ | == Patrz także == | ||
+ | *[[2700|Atari 2700]] | ||
+ | *[[2800|Atari 2800]] | ||
+ | |||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari - Konsole]] | [[Kategoria:Atari - Konsole]] |
Aktualna wersja
Atari Video Computer System (przemianowane później na Atari 2600) to jedna z pierwszych (historycznie druga) konsol do gier, która bazowała na wymiennych cartridge-ach z grami (a nie tylko na grach wbudowanych do środka). Dzięki temu udało się znacznie obniżyć koszty produkcji. Dzięki swojej prostocie oraz ogromnej bibliotece gier zyskała sobie rzeszę zwolenników na całym świecie i cieszyła się ogromną popularnością nawet kiedy wprowadzono na rynek nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia. Była produkowana od 1977 do 1991 roku (a jej liczne klony nawet znacznie dłużej, do dziś można je znaleźć na niektórych rynkach).
Przez wiele lat wypuszczono kilka wersji konsoli w stu procentach ze sobą kompatybilnych, różniących się wyglądem zewnętrznym oraz dołączonymi grami i kontrolerami (kilka z nich na zdjęciach obok). Zasadnicza różnica tkwiła w ilości przełączników (sześć lub cztery) oraz kształcie obudowy. Popularne na rynku były również chińskie klony konsoli, które różniły się zmienionymi napisami na obudowie (na przykład Television Computer System zamiast Video Computer System) oraz wbudowanymi do środka grami (w ilościach idących w setki).
Typowymi kontrolerami były joysticki (słynne CX40), a także wiosełka (ang. paddle), kompatybilne również z komputerami Atari oraz konsolą 7800 ProSystem.
Spis treści |
Specyfikacja Atari 2600
- Procesor: MOS 6507
- Prędkość zegara: 1.19 MHz
- Pamięć RAM: 128 bajtów (układ 6532 - PIA, oprócz funkcji RAM - układ wejścia/wyjścia, timer).
- Grafika: specjalizowany chip graficzno-muzyczny TIA
- Dźwięk: 2 kanały, obsługiwany przez TIA
- Pojemność kartridży: od 4 do 16 kilobajtów w standardzie, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże wyposażone są w 128 bajtów własnej pamięci RAM, kilka gier ma dodatkowo układ POKEY na cartridge-u (jako dodatkowy układ dźwiękowy).
Przełączniki
- Color/Mono Switch (tylko wersje PAL i NTSC)
- dwa przełączniki trudności (oddzielnie dla poszczególnych graczy)
- Select
- Reset (Switches w starszych wersjach konsoli)
- Włącznik zasilania
- wybór kanału TV
Specyfikacja sygnału Video
- Wyjście linia po linii (rejestry muszą być odświeżane po każdej linii skaningowej)
- Rozdzielczość 160×228px (PAL) lub 160×192px (NTSC)
- cztery kolory jednocześnie (po jednym na obiekt) z palety: 128 (NTSC), 104 (PAL), 8 (Secam) kolorów
Skrócona mapa pamięci
- 0000-002C Rejestry TIA do zapisu
- 0000-000D Rejestry TIA do odczytu (czasem powtórzone w obszarze 0030-003D)
- 0080-00FF PIA RAM (128 bajtów)
- 0280-0297 Porty i timer PIA
- F000-FFFF Pamięć cartridge-y (mapowany obszar 4KB)
Ciekawostki
- Standard joysticka wprowadzony wraz z modelem 2600 na długie lata stał się standardem dla tego typu kontrolerów
- Do dzisiaj są produkowane i wydawane gry na 2600 (choć w małych ilościach i głownie przez pasjonatów)
Linki
- AtariGuide
- Więcej informacji o Atari 2600, prototypach i dodatkach
- Zbiór wszystkich gier i dodatkowe informacje o Atari 2600
- Informacje na temat programowania na Atari 2600 oraz mnóstwo szczegółów technicznych
- Informacje na temat progrmowania Atari 2600
- Sklep z grami i akcesoriami, nie tylko do Atari 2600
Patrz także
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.