Big-screen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:11, 12 lip 2022
Dracon (Dyskusja | wkład)
(Zdradzam kilka tajemnic, heheheheh)
← Previous diff
Aktualna wersja
Seban (Dyskusja | wkład)
(proba wyjaśnienia co rzutnik/projektor potrafił zrobić z sygnałem wizyjnym z maszyny 8-bit)
Linia 1: Linia 1:
-W szerokim znaczeniu to miejsce docelowe prezentowania prac demoscenowych na zlotach. Dawno temu (pierwsza połowa lat 90 do około połowy) funkcję tę spełniał zwykle duży telewizor, lecz z czasem na zlotach+W szerokim znaczeniu to miejsce docelowe prezentowania prac konkursowych na zlotach demoscenowych.
-zaczęły się pojawiać coraz większe i lepsze projektory, na których nawet z dalszych miejsc można było wygodnie oglądać produkcje konkursowe.+Dawno temu (pierwsza połowa lat 90. XX wieku do około jego połowy) funkcję tę spełniał zwykle duży telewizor, lecz z czasem na zlotach
-Czasami zdarzało się, że konkretny big-screen potrafił "zepsuć" efekt twórcy (np. pokazywał przekłamane kolory) zaś innym razem nawet "pomagał" wygrać+zaczęły się pojawiać coraz większe i lepsze projektory z rzutnikiem, na których nawet z dalszych miejsc widowni można było wygodnie oglądać produkcje konkursowe.
-(vide niektóre grafiki w [[interlace]] np. taka - [[Media:Dracon-RyTHCerz_.png|RyTHCerz]] (1. miejsce na [[QuaST 2003]]) ). Niektórzy pisali nawet efekty "pod" big-screen, np. Eru w demie [[Out of Time]] (efekt "techno-animacji").+
 +== Ciekawostki ==
 +
 +Niektóre rzutniki czy też projektory przetwarzając sygnał w standardzie [https://pl.wikipedia.org/wiki/SDTV SDTV] (zakodowany w [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL] lub [https://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC]) dokonywały automatycznego usuwania przeplotu (tzw. de-interlace) i skalowania sygnału zakładając że podany na ich wejście sygnał w wizyjny jest pełnoprawnym sygnałem spełniającym standardy kodowania PAL czy też NTSC, jednakże takie założenie w stosunku do sygnałów wizyjnych generowanych przez 8-bitowe maszyny było błędne, ponieważ dla uproszczenia konstrukcji układy graficzne platform 8-bit generowały sygnał o rozdzielczości 288p@50Hz (PAL) lub 240p@60Hz (NTSC), zamiast 576i@25Hz (PAL) lub też 480i@30Hz (NTSC). Przetworzenie tych sygnałów (288p czy też 240p) dla analogowych telewizorów czy monitorów nie stanowiło problemu, jednak dla cyfrowych układów wbudowanych w projektor czy rzutnik wizyjny taki sygnał był kłopotliwy do właściwego przetworzenia i czasami zdarzało się, że konkretny model rzutnika/projektora potrafił "zepsuć" efekt twórcy (np. pokazywał przekłamane kolory), zaś innym razem nawet "pomagał" wygrać (vide niektóre grafiki w [[interlace]] np. taka - [[Media:Dracon-RyTHCerz_.png|RyTHCerz]] (1. miejsce na [[QuaST 2003]]) tudzież obrazek (nie w interlace) "[[Media:landscape-pw.GIF|Landscape]]" autorstwa [[P.W.]]/Slight). Zdarzało się również że niektórzy pisali efekty w taki sposób aby wyglądały dobrze po przetworzeniu przez "elektronikę" zawartą w rzutniku czy projektorze, przykładem może być np. demo [[Out of Time]] i efekt animacji części"tekkno-part", zakodowany przez [[Eru]].
 +
 +== Zobacz także ==
 +* [https://kskpd.pl/slownik/#bigscreen definicja z Kroniki Polskiej Demosceny]

Aktualna wersja

W szerokim znaczeniu to miejsce docelowe prezentowania prac konkursowych na zlotach demoscenowych. Dawno temu (pierwsza połowa lat 90. XX wieku do około jego połowy) funkcję tę spełniał zwykle duży telewizor, lecz z czasem na zlotach zaczęły się pojawiać coraz większe i lepsze projektory z rzutnikiem, na których nawet z dalszych miejsc widowni można było wygodnie oglądać produkcje konkursowe.

Ciekawostki

Niektóre rzutniki czy też projektory przetwarzając sygnał w standardzie SDTV (zakodowany w PAL lub NTSC) dokonywały automatycznego usuwania przeplotu (tzw. de-interlace) i skalowania sygnału zakładając że podany na ich wejście sygnał w wizyjny jest pełnoprawnym sygnałem spełniającym standardy kodowania PAL czy też NTSC, jednakże takie założenie w stosunku do sygnałów wizyjnych generowanych przez 8-bitowe maszyny było błędne, ponieważ dla uproszczenia konstrukcji układy graficzne platform 8-bit generowały sygnał o rozdzielczości 288p@50Hz (PAL) lub 240p@60Hz (NTSC), zamiast 576i@25Hz (PAL) lub też 480i@30Hz (NTSC). Przetworzenie tych sygnałów (288p czy też 240p) dla analogowych telewizorów czy monitorów nie stanowiło problemu, jednak dla cyfrowych układów wbudowanych w projektor czy rzutnik wizyjny taki sygnał był kłopotliwy do właściwego przetworzenia i czasami zdarzało się, że konkretny model rzutnika/projektora potrafił "zepsuć" efekt twórcy (np. pokazywał przekłamane kolory), zaś innym razem nawet "pomagał" wygrać (vide niektóre grafiki w interlace np. taka - RyTHCerz (1. miejsce na QuaST 2003) tudzież obrazek (nie w interlace) "Landscape" autorstwa P.W./Slight). Zdarzało się również że niektórzy pisali efekty w taki sposób aby wyglądały dobrze po przetworzeniu przez "elektronikę" zawartą w rzutniku czy projektorze, przykładem może być np. demo Out of Time i efekt animacji części"tekkno-part", zakodowany przez Eru.

Zobacz także



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools