Archer Maclean
From Atariki
Wersja z dnia 10:05, 28 gru 2022 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Seban (Dyskusja | wkład) (dropne poprawki stylu) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{grafr|Archer_maclean.jpg}}<br> | ||
Archer Maclean (ur. 28.01.1962, zm. 17.12.2022) był brytyjskim programistą gier wideo. Autor takich hitów jak [[Dropzone]], które to zostało przeniesione również na inne systemy, czy też [[International Karate]]. W późniejszym okresie swojej działalności (po 1991 roku) opracował i wydal serię gier symulujących grę w Snookera i Bilarda. Powołał do życia studio developerskie "Awesome Studios", pod którego szyldem zostało wydanych kilka hitów na inne platformy ([https://pl.wikipedia.org/wiki/PlayStation PlayStation], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_2 PlayStation 2], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Portable PlayStation Portable] oraz [https://pl.wikipedia.org/wiki/GameCube Game Cube]). Jedną z bardziej popularnych gier wydanych na Sony PSP stał się [https://en.wikipedia.org/wiki/Archer_Maclean%27s_Mercury Archer Maclean's Mercury]. W lipcu 2005 roku Archer opuścił Awesome Studios, które pomagał założyć i zaczął prowadzić działalność pod szyldem Awesome Play. | Archer Maclean (ur. 28.01.1962, zm. 17.12.2022) był brytyjskim programistą gier wideo. Autor takich hitów jak [[Dropzone]], które to zostało przeniesione również na inne systemy, czy też [[International Karate]]. W późniejszym okresie swojej działalności (po 1991 roku) opracował i wydal serię gier symulujących grę w Snookera i Bilarda. Powołał do życia studio developerskie "Awesome Studios", pod którego szyldem zostało wydanych kilka hitów na inne platformy ([https://pl.wikipedia.org/wiki/PlayStation PlayStation], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_2 PlayStation 2], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Portable PlayStation Portable] oraz [https://pl.wikipedia.org/wiki/GameCube Game Cube]). Jedną z bardziej popularnych gier wydanych na Sony PSP stał się [https://en.wikipedia.org/wiki/Archer_Maclean%27s_Mercury Archer Maclean's Mercury]. W lipcu 2005 roku Archer opuścił Awesome Studios, które pomagał założyć i zaczął prowadzić działalność pod szyldem Awesome Play. | ||
== Początki == | == Początki == | ||
- | Maclean od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie elektroniką, był samoukiem w zakresie demontażu urządzeń elektronicznych. Dzięki swoim zainteresowaniom w 1975 roku zaczął pracę (w niepełnym wymiarze godzin) w warsztacie naprawy telewizorów w Brentwood w hrabstwie Essex. W 1976 roku podczas przypadkowego spotkania z właścicielem firmy elektronicznej Ambit International, rozpoczął pracę na pół etatu w tej firmie, to spowodowało ze mógł przeznaczyć znaczne środki finansowe na zakup części elektronicznych sprzętu komputerowego. Przeszedł drogę od zbudowania własnego mikrokomputera aż do spotkania się maszyna [https://pl.wikipedia.org/wiki/Altair_8800 Altair 8800], na której to zetknął się z [https://pl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_BASIC Microsoft BASIC]. Potem sprawy potoczyły się już dość szybko, Archer odkrył iż BASIC jest zbyt wolny aby realizować jego pomysły, więc Archer nauczył się programować w asemblerze, a że była to końcówka lat '70, nie były jeszcze dostępne sensowne narzędzia wspomagające programowanie, zatem Maclean był zmuszony napisać własny zestaw narzędzi deweloperskich w tym kompilator assemblera napisany pierwotnie w BASIC-u. Archer czerpał inspirację z ówcześnie powstających maszyn typu "Arcade" które to miały o wiele większe możliwośći sprzętowe aniżeli dostępne w tamtym okresie mikrokomputery. Maclean bardzo szybko odkrył iż braki sprzętowe może nadrobić pisząc bardzo zoptymalizowany kod, wszystko było w jego rękach, zatem dokonywał rzeczy przełomowych jak okres w którym tworzył. Cierpliwość i ekstremalna optymalizacja pozwalała mu osiągnąć spektakularne rezultaty na platformach sprzętowych, na których teoretycznie nie powinno dać się zrealizować tak płynnej rozgrywki i tak dużej ilości płynnie animowanych obiektów. Maclean był przysłowiowym "człowiekiem orkiestrą", który potrafił cały projekt od początku do końca poprowadzić samodzielnie. | + | Maclean od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie elektroniką, był samoukiem w zakresie demontażu urządzeń elektronicznych. Dzięki swoim zainteresowaniom w 1975 roku zaczął pracę (w niepełnym wymiarze godzin) w warsztacie naprawy telewizorów w Brentwood w hrabstwie Essex. W 1976 roku podczas przypadkowego spotkania z właścicielem firmy elektronicznej Ambit International, rozpoczął pracę na pół etatu w tej firmie, to spowodowało ze mógł przeznaczyć znaczne środki finansowe na zakup części elektronicznych i sprzętu komputerowego. Przeszedł drogę od zbudowania własnego mikrokomputera, aż do spotkania się z maszyną [https://pl.wikipedia.org/wiki/Altair_8800 Altair 8800], dla której dostępny był [https://pl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_BASIC Microsoft BASIC]. Potem sprawy potoczyły się już dość szybko, Archer odkrył iż BASIC jest zbyt wolny aby realizować jego pomysły, więc nauczył się programować w asemblerze, a że była to końcówka lat '70, nie były jeszcze dostępne sensowne narzędzia wspomagające programowanie, zatem Maclean był zmuszony napisać własny zestaw narzędzi deweloperskich, w tym kompilator assemblera napisany pierwotnie w BASIC-u. Archer czerpał inspirację z ówcześnie powstających maszyn typu "Arcade" które to miały o wiele większe możliwości sprzętowe aniżeli dostępne w tamtym okresie mikrokomputery. Maclean szybko odkrył iż braki sprzętowe może nadrobić pisząc bardzo zoptymalizowany kod, zatem skoro wszystko było w jego rękach, dokonywał rzeczy przełomowych, biorąc pod uwagę okres w którym tworzył. Cierpliwość i ekstremalna optymalizacja kodu pozwalała mu osiągnąć spektakularne rezultaty na platformach sprzętowych, na których teoretycznie nie powinno dać się zrealizować tak płynnej rozgrywki i tak dużej ilości płynnie animowanych obiektów. Maclean był typowym "człowiekiem orkiestrą", który potrafił cały projekt od początku do końca poprowadzić samodzielnie. |
== Śmierć == | == Śmierć == | ||
Linia 9: | Linia 10: | ||
Pod koniec grudnia 2022 roku internet obiegła informacja o śmierci Archera, zmarł on 17 grudnia 2022 roku, w wieku 60 lat przegrywając długa walkę z chorobą nowotworową. | Pod koniec grudnia 2022 roku internet obiegła informacja o śmierci Archera, zmarł on 17 grudnia 2022 roku, w wieku 60 lat przegrywając długa walkę z chorobą nowotworową. | ||
- | == odnośniki zewnętrzne == | + | == Odnośniki zewnętrzne == |
- | *[https://en.wikipedia.org/wiki/Archer_Maclean wpis] dotyczący Archer-a Maclean-a na angielskiej Wikipedii. | + | *[https://en.wikipedia.org/wiki/Archer_Maclean wpis] dotyczący Archera Maclean'a na angielskiej Wikipedii. |
- | *[https://www.retrogamer.net/profiles/developer/archer-maclean/ wywiad] z Maclean-em na portatu "Retro Gamer". | + | *[https://www.retrogamer.net/profiles/developer/archer-maclean/ wywiad] z Maclean'em na portatu "Retro Gamer". |
*[https://fusionrgamer.com/2022/12/25/archer-maclean-has-left-us/ informacja o śmierci] autora gry na portalu [https://fusionrgamer.com Fusiongamer]. | *[https://fusionrgamer.com/2022/12/25/archer-maclean-has-left-us/ informacja o śmierci] autora gry na portalu [https://fusionrgamer.com Fusiongamer]. | ||
+ | *[http://www.atarimania.com/pgelstsoft.awp?system=8&type=G&team=844&step=25 Maclean w Atarimanii (A8)] | ||
[[Kategoria:Ludzie]] | [[Kategoria:Ludzie]] | ||
[[Kategoria:Zmarli]] | [[Kategoria:Zmarli]] |
Aktualna wersja
Archer Maclean (ur. 28.01.1962, zm. 17.12.2022) był brytyjskim programistą gier wideo. Autor takich hitów jak Dropzone, które to zostało przeniesione również na inne systemy, czy też International Karate. W późniejszym okresie swojej działalności (po 1991 roku) opracował i wydal serię gier symulujących grę w Snookera i Bilarda. Powołał do życia studio developerskie "Awesome Studios", pod którego szyldem zostało wydanych kilka hitów na inne platformy (PlayStation, PlayStation 2, PlayStation Portable oraz Game Cube). Jedną z bardziej popularnych gier wydanych na Sony PSP stał się Archer Maclean's Mercury. W lipcu 2005 roku Archer opuścił Awesome Studios, które pomagał założyć i zaczął prowadzić działalność pod szyldem Awesome Play.
Początki
Maclean od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie elektroniką, był samoukiem w zakresie demontażu urządzeń elektronicznych. Dzięki swoim zainteresowaniom w 1975 roku zaczął pracę (w niepełnym wymiarze godzin) w warsztacie naprawy telewizorów w Brentwood w hrabstwie Essex. W 1976 roku podczas przypadkowego spotkania z właścicielem firmy elektronicznej Ambit International, rozpoczął pracę na pół etatu w tej firmie, to spowodowało ze mógł przeznaczyć znaczne środki finansowe na zakup części elektronicznych i sprzętu komputerowego. Przeszedł drogę od zbudowania własnego mikrokomputera, aż do spotkania się z maszyną Altair 8800, dla której dostępny był Microsoft BASIC. Potem sprawy potoczyły się już dość szybko, Archer odkrył iż BASIC jest zbyt wolny aby realizować jego pomysły, więc nauczył się programować w asemblerze, a że była to końcówka lat '70, nie były jeszcze dostępne sensowne narzędzia wspomagające programowanie, zatem Maclean był zmuszony napisać własny zestaw narzędzi deweloperskich, w tym kompilator assemblera napisany pierwotnie w BASIC-u. Archer czerpał inspirację z ówcześnie powstających maszyn typu "Arcade" które to miały o wiele większe możliwości sprzętowe aniżeli dostępne w tamtym okresie mikrokomputery. Maclean szybko odkrył iż braki sprzętowe może nadrobić pisząc bardzo zoptymalizowany kod, zatem skoro wszystko było w jego rękach, dokonywał rzeczy przełomowych, biorąc pod uwagę okres w którym tworzył. Cierpliwość i ekstremalna optymalizacja kodu pozwalała mu osiągnąć spektakularne rezultaty na platformach sprzętowych, na których teoretycznie nie powinno dać się zrealizować tak płynnej rozgrywki i tak dużej ilości płynnie animowanych obiektów. Maclean był typowym "człowiekiem orkiestrą", który potrafił cały projekt od początku do końca poprowadzić samodzielnie.
Śmierć
Pod koniec grudnia 2022 roku internet obiegła informacja o śmierci Archera, zmarł on 17 grudnia 2022 roku, w wieku 60 lat przegrywając długa walkę z chorobą nowotworową.
Odnośniki zewnętrzne
- wpis dotyczący Archera Maclean'a na angielskiej Wikipedii.
- wywiad z Maclean'em na portatu "Retro Gamer".
- informacja o śmierci autora gry na portalu Fusiongamer.
- Maclean w Atarimanii (A8)