Programowanie: Detekcja stereo

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:31, 3 mar 2023
Mono (Dyskusja | wkład)
(metoda XI)
← Previous diff
Wersja z dnia 13:35, 3 mar 2023
Mono (Dyskusja | wkład)
(Metoda nr 3 - link)
Next diff →
Linia 72: Linia 72:
== Metoda nr 3 == == Metoda nr 3 ==
-Zaproponowana przez [[XI]] w 2007 roku i wykorzystana w programie "Stereo upgrade tester version 0.02", a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie [[Kody klawiszy|kod $00]]), jak i po wciśnięciu klawisza L.+Zaproponowana przez [[XI]] w 2007 roku i wykorzystana w programie [http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=utils&sub=F.%20Diagnostyczne&tg=Stereo%20upgrade%20tester#Stereo%20upgrade%20tester Stereo upgrade tester], a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie [[Kody klawiszy|kod $00]]), jak i po wciśnięciu klawisza L.
<pre> <pre>
detect_stereo: detect_stereo:

Wersja z dnia 13:35, 3 mar 2023

Metoda nr 1

Metoda zaproponowana w wątku Detekcja STEREO - tester przez Sebana/SLIGHT polega na założeniu, że drugi POKEY podłączony w obszarze $D210..$D21F nie ma podłączonych przerwań IRQ. Próba uaktywnienia przerwania licznika 1 drugiego POKEYa nie powinna wygenerować przerwania IRQ. Jeśli przerwanie jednak wystąpiło, można założyć że rozszerzenie nie jest obecne i adresowanie jego obszaru zainicjalizowało w rzeczywistości przerwanie IRQ licznika 1 standardowego POKEYa znajdującego się w obszarze $D200..$D20F (jest to konsekwencją uproszczonej budowy dekodera adresów).

* -----------------------------
* |second POKEY detect routine|
* | answer in A register:     |
* |$00 - absent $80 - present |
* -----------------------------
* | code & idea: Seban/SLIGHT |
* |-+* (c) 1995,96 Slight! *+-|
* -----------------------------

st  sei            ; disable IRQ
    inc $d40e        ; disable NMI
    lda #$03        ; A reg=3
    sta $d21f        ; init POKEY
    sta $d210        ; set freq of channel #1 (timer #1)
    ldx #$00        ; X reg=0
    stx $d211        ; set volume of channel #1 to zero
    inx            ; X reg=1
    stx $d21e        ; enable TIMER1 IRQ
    ldx $d40b        ; wait for scan line #0
    bne *-3
    stx $d219        ; start POKEY TIMERS
w   ldx $d40b        ; check current scan line
    bmi ext        ; when >=128 and no IRQ is present second POKEY detected! EXIT!
    lda #$01        ; check POKEY TIMER1 IRQ status
    bit $d20e        
    bne w        ; when no IRQ is present... loopback!
    
                ; if IRQ is present, it means no second pokey detected!
                ; X reg have zero value
    
ext lda $10        ; restore IRQ mask
    sta $d20e
    dec $d40e        ; enable NMI
    cli            ; enable IRQ
    txa            ; X to A 
    rts            ; exit

Metoda nr 2

Zaproponowana przez KMK wykorzystuje fakt, że po wprowadzeniu układu POKEY w stan "reset" rejestr RANDOM osiąga w przeciągu kilku cykli wartość $FF i utrzymuje ją.

detect_stereo
      ldx #$00
      stx $d20f     ;halt pokey 0
      stx $d21f     ;halt pokey 1
      ldy #$03
      sty $d21f     ;release pokey 1

      sta $d40a     ;delay necessary for
      sta $d40a     ;accelerator boards

      lda #$ff
?loop and $d20a     ;see if pokey 0 is halted ($d20a = $ff)
      inx
      bne ?loop

      sty $d20f

      cmp #$ff
      bne ?mono

      inx

?mono ...           ;Results:
                    ;X=0 - mono
                    ;X=1 - stereo

Metoda nr 3

Zaproponowana przez XI w 2007 roku i wykorzystana w programie Stereo upgrade tester, a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie kod $00), jak i po wciśnięciu klawisza L.

detect_stereo:
  lda KBCODE+$10    ;$D209+$10
                    ;Z=1 - stereo
                    ;Z=0 - mono
Personal tools