CC65
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 19:53, 11 lip 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Polluks (Dyskusja | wkład) (→Skład pakietu - Apple II) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Właściwie '''The 6502 C compiler'''. Pakiet kompilatora języka [[C]], [[asembler]]a (CA65), librariana, oraz linkera. Pierwotnie napisany przez Johna R. Dunninga na małe Atari. Obecnie rozwijana wersja | + | '''cc65''' to pakiet kompilatora języka [[C]], [[asembler]]a, menedżera bibliotek oraz konsolidatora. Pierwsza wersja została napisana w 1989 roku przez Johna R. Dunninga i była wersją [http://en.wikipedia.org/wiki/Small-C Small-C] na [[Atari 8-bit|małe Atari]]. Obecnie rozwijana wersja (działająca wyłącznie w trybie [http://pl.wikipedia.org/wiki/Kompilacja_skro%C5%9Bna kompilacji skrośnej]), potrafi kompilować pod różne komputery oparte o [[procesor]] [[6502]], jak i 65816 (np. różne odmiany Atari 8-bit, Commodore C64/C128/C16/C116 i inne, Apple II, Nintendo NES...). Pakiet rozwijany jest pod przewodnictwem Ullricha von Bassewitza. |
- | potrafi kompilować pod różne mikrokomputery oparte o procesor [[6502]], jak i 65816 (np. różne odmiany | + | |
- | Atari 8-bit, Commodore C64/C128/C16/C116 i inne, Apple II, Nintendo NES...), ale tylko jako tzw. | + | |
- | cross kompilacja - z komputerów udostępniających większe zasoby pamięci, mocniejsze procesory. | + | |
- | Poniżej znajduje się nieco kulawy wstęp (w głównej mierze autorstwa [[Tebe]]go) do używania | + | == Skład pakietu == |
- | tego cross kompilatora z platformy PC, spod dowolnego systemu postdosowego. | + | * ar65 - program do tworzenia bibliotek *.lib i operacji na nich |
+ | * ca65 - [http://pl.wikipedia.org/wiki/Makroasembler makroasembler] dla procesorów 6502, 65C02 i 65816 | ||
+ | * cc65 - skrośny kompilator języka C, tworzący kod źródłowy asemblera ca65 | ||
+ | * cl65 - proste w użyciu narzędzie do kompilacji i konsolidacji, będące nakładką na ca65, cc65, co65 i ld65 | ||
+ | * co65 - program narzędziowy do konwersji [http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik_obiektowy plików obiektowych] w formacie [http://www.6502.org/users/andre/o65/fileformat.html o65] do postaci źródeł asemblera ca65 | ||
+ | * od65 - object dumper - pokazuje zawartość plików obiektowych (symbole, eksporty, importy, segmenty) | ||
+ | * da65 - [http://pl.wikipedia.org/wiki/Deasembler deasembler] produkujący pliki w formacie asemblera ca65 | ||
+ | * grc - kompilator "zasobów" .grc dla środowiska GEOS z C64/Apple II | ||
+ | * ld65 - [http://pl.wikipedia.org/wiki/Konsolidator konsolidator] | ||
- | == Wstęp do instrukcji == | + | == Odnośniki zewnętrzne == |
- | Sam program piszemy na PC w dowolnym edytorze tekstu jak Notatnik czy CodeGenie itp, a kompilator C czyli cc65 zamieni nam go na kod maszynowy 6502. | + | * [https://cc65.github.io/ Strona domowa CC65] |
- | + | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Cc65 cc65] w Wikipedii | |
- | == Pliki do pobrania == | + | |
- | Cały pakiet programów do tworzenia w C znajdziemy na stronie domowej projektu, patrz [[#Linki|Linki]]. | + | |
- | + | ||
- | Możemy też od razu wpaść na [[#Linki|ftp-a]] i pobrać plik z bibliotekami dla Atari XE/XL '''cc65-atari-''WERSJA''.zip''' oraz plik z kompilatorem przeznaczonym dla konkretnej platformy OS/2, Dos, Windows, np. '''cc65-win32-''WERSJA''.zip''' czyli Windows, bądź, dla platform unixowych, | + | |
- | plik ze źródłami ('''cc65-sources-''WERSJA''.tar.bz2'''), kompilowalnymi z użyciem standardowych | + | |
- | autotools. | + | |
- | + | ||
- | == Instalacja == | + | |
- | Jeśli mamy już ściągnięte oba pliki, znajdujemy dla nich miejsce na którejś z partycji (np. C) i rozpakowujemy je do np. katalogu C:\CC65 | + | |
- | + | ||
- | Teraz musimy jeszcze ustawić troche zmiennych środowiskowych, aby kompilator, linker wiedział gdzie co jest. W przypadku rodziny Windows 9x, dopisujemy w pliku AUTOEXEC.BAT: | + | |
- | + | ||
- | PATH=%PATH%;C:\CC65\BIN | + | |
- | + | ||
- | SET CC65_INC=C:\CC65\INCLUDE | + | |
- | SET CC65_LIB=C:\CC65\LIB | + | |
- | SET LD65_CFG=C:\CC65\DOC | + | |
- | + | ||
- | W przypadku Windows 2000, XP, robimy to następująco: | + | |
- | + | ||
- | <tt>Mój Komputer -> Właściwości -> Zaawansowane -> Zmienne środowiskowe -></tt> dopisujemy w oknie <tt>Zmienne systemowe</tt>, czyli klikamy <tt>"Nowa"</tt> i uzupełniamy oba pola <tt>"Nazwa zmiennej"</tt> i <tt>"Wartość zmiennej"</tt> podobnie jak ma to miejsce w AUTOEXEC-u. | + | |
- | + | ||
- | Teraz resetujemy komputer, bądź przelogowujemy się i możemy zacząć bawić się CC65 pod Windowsem. | + | |
- | (Zamiast ustawiać te zmienne na stałe, można również utworzyć plik wsadowy (.bat) uruchamiany | + | |
- | z wiersza poleceń i ustawiający je tylko dla danej sesji tegoż wiersza poleceń) | + | |
- | + | ||
- | == Składniki pakietu == | + | |
- | W katalogu C:\CC65\BIN znajdują się wszystkie pliki wykonywalne pakietu cc65: | + | |
- | ar65 - program do tworzenia bibliotek *.lib i operacji na nich, np. ar65 l atari.lib | + | |
- | wyswietli nam listę modułów wchodzących w skład bibioteki atari.lib | + | |
- | + | ||
- | ca65 - makro assembler dla procesorów 6502, 65C02 i 65816 | + | |
- | + | ||
- | cc65 - kompilator języka C przeznaczony dla rodziny procesorów 6502 | + | |
- | + | ||
- | cl65 - program nażędziowy służący jako nakładka na kompilator i linker w jednym | + | |
- | + | ||
- | co65 - programik do konwersji skompilowanych plików objektowych do postaci źródeł assemblerowych | + | |
- | + | ||
- | od65 - object dumper - pokazuje zawartość plików obiektowych (symbole, eksporty, importy, segmenty) | + | |
- | + | ||
- | da65 - disassemler, stosuje zapis strawny na makro assemblera ca65 | + | |
- | + | ||
- | grc - to się Atarowcom nie przyda, bo jest to kompilator dla systemu GEOS z C64 | + | |
- | + | ||
- | ld65 - linker, czyli programik który składa do kupy wszystko i tworzy plik wykonywalny | + | |
- | + | ||
- | == Przykład 1 == | + | |
- | Teraz wypadałoby coś skompilować, czas więc na nieśmiertelny przykład, pewnie w [[BASIC]]-u też to pisaliście. | + | |
- | + | ||
- | '''<u>Przykład 1:</u>''' | + | |
- | #include < stdio.h > | + | |
- | + | ||
- | int main (void) | + | |
- | { | + | |
- | printf("Hello, world!\n"); | + | |
- | return 0; | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | == Kompilacja == | + | |
- | Nasz program zapiszemy do pliku np. "hello.c", aby go skompilować piszemy "'''cl65 -O -t atari hello.c -o hello.xex'''" i to wszystko, powstał plik HELLO.XEX który możemy już wczytać spod DOS-a. Uruchomienie go bezpośrednio nic nie da, musi być uruchomiony spod DOS-a. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Parametry które przekazaliśmy kompilatorowi cl65 oznaczają (wielkość liter jest rozróżniana): | + | |
- | -O [[optymalizacja]] kodu, tworzy optymalniejszy kod maszynowy | + | |
- | -t sys docelowy system, domyślnie jest to C64 :P | + | |
- | -o plik nazwa pliku wyjściowego | + | |
- | + | ||
- | Wywołanie '''cl65''' to najszybszy i najprostszy sposób kompilacji. Skompilowany program domyślnie ładuje się od '''$2E00''', startuje od '''$2E01''', maksymalna długość skompilowanego programu może wynieść '''$8E20''' bajtów. Stos programowy liczy '''$0800''' bajtów pamięci. Strona zerowa używana jest od bajtu '''$82-$FF'''. | + | |
- | + | ||
- | Domyślne ustawienia dla linkera (plik ATARI.CFG): | + | |
- | MEMORY { | + | |
- | ZP: start = $82, size = $7E, type = rw, define = yes; | + | |
- | HEADER: start = $0000, size = $6, file = %O; | + | |
- | RAM: start = $2E00, size = $8E20, file = %O; # $8E1F: matches upper bound $BC1F | + | |
- | } | + | |
- | SEGMENTS { | + | |
- | EXEHDR: load = HEADER, type = wprot; | + | |
- | CODE: load = RAM, type = wprot, define = yes; | + | |
- | RODATA: load = RAM, type = wprot; | + | |
- | DATA: load = RAM, type = rw; | + | |
- | BSS: load = RAM, type = bss, define = yes; | + | |
- | ZEROPAGE: load = ZP, type = zp; | + | |
- | AUTOSTRT: load = RAM, type = wprot; | + | |
- | } | + | |
- | FEATURES { | + | |
- | CONDES: segment = RODATA, | + | |
- | type = constructor, | + | |
- | label = __CONSTRUCTOR_TABLE__, | + | |
- | count = __CONSTRUCTOR_COUNT__; | + | |
- | CONDES: segment = RODATA, | + | |
- | type = destructor, | + | |
- | label = __DESTRUCTOR_TABLE__, | + | |
- | count = __DESTRUCTOR_COUNT__; | + | |
- | } | + | |
- | SYMBOLS { | + | |
- | __STACKSIZE__ = $800; # 2K stack | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | Jednak jakiekolwiek zmiany w pliku '''*.CFG''' nie zostaną zauważone jeśli | + | |
- | będziemy kompilować używając komendy '''"-t atari"''', trzeba ją zastąpić przez '''"-C atari.cfg"'''. Jeśli chcemy mieć też wpływ na typ CPU dla którego będzie generowany kod, lepiej jeśli rozbijemy proces generowania pliku wyjściowego na kompilację, asemblację i linkowanie, wtedy wszystko będzie pod kontrolą. | + | |
- | + | ||
- | cc65 -O --cpu 6502 -t atari hello.c -o hello.s | + | |
- | ca65 -t atari hello.s -o hello.o | + | |
- | ld65 -C atari.cfg -o hello.xex atari.o hello.o atari.lib | + | |
- | + | ||
- | Kompilator '''cc65''' tworzy z pliku '''hello.c''' plik '''hello.s''', | + | |
- | następnie makro assembler '''ca65''' z pliku '''hello.s''' tworzy '''hello.o''' i ostatecznie linker '''ld65''' z pliku '''hello.o''' i przy pomocy biblioteki '''atari.lib''' i '''atari.o''' oraz pliku konfiguracyjnego '''atari.cfg''' tworzy wykonywalny plik Atari '''hello.xex'''. | + | |
- | + | ||
- | Jeśli chcemy aby kod programu był wykonywany na 65816, zmieniamy zapis | + | |
- | '''--cpu 6502''' na '''--cpu 65816'''. Czyż nie jest to cudownie proste :). | + | |
- | + | ||
- | == Przykład 2 == | + | |
- | + | ||
- | '''<u>Przykład 2:</u>''' | + | |
- | #include < stdio.h > | + | |
- | + | ||
- | int main (void) | + | |
- | { | + | |
- | char str1[30],str2[30]; | + | |
- | int i; | + | |
- | + | ||
- | puts("wprowadz lancuch 1"),gets(str1); | + | |
- | puts("wprowadz lancuch 2"),gets(str2); | + | |
- | + | ||
- | for (i=0; str1[i]==str2[i]; i++) | + | |
- | { | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | if (str1[i]==0) // standard ansi, ciag znakow zakonczony zerem | + | |
- | { | + | |
- | puts("oba lancuchy sa identyczne"); | + | |
- | return 0; | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | puts("lancuchy sa rozne"); | + | |
- | + | ||
- | return 0; | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | Programik pyta się o dwa łańcuchy znaków, potem je porównuje i informuje czy łańcuchy są identyczne, czy też różne. Jest jeszcze biblioteczna funkcja C -> "strcmp" która porówna ciągi, ale przecież jej użycie byłoby zbyt proste :) | + | |
- | + | ||
- | == Przykład 3 == | + | |
- | + | ||
- | '''<u>Przykład 3:</u>''' | + | |
- | /* clock example: countdown */ | + | |
- | #include < stdio.h > | + | |
- | #include < time.h > | + | |
- | + | ||
- | void wait ( int seconds ) | + | |
- | { | + | |
- | clock_t endwait; | + | |
- | endwait = clock () + seconds * CLK_TCK ; | + | |
- | while (clock() < endwait) {} | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | int main () | + | |
- | { | + | |
- | int n; | + | |
- | printf ("Starting countdown...\n"); | + | |
- | for (n=10; n>0; n--) | + | |
- | { | + | |
- | printf ("%d\n",n); | + | |
- | wait (1); | + | |
- | } | + | |
- | printf ("FIRE!!!\n"); | + | |
- | return 0; | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | Programik zlicza od 10 do 0, wypisując stosowny komunikat na ekranie. Jest to też przykład wykonania opóźnienie z użyciem "time.h" | + | |
- | + | ||
- | == Uwagi == | + | |
- | Nie ma jednak róży bez kolców. Wstawianie wstawek assemblerowych musi odbywać się poprzez pliki z rozszerzeniem *.s, bądź mało czytelne wywołanie ASM("kod"). Przydzielana programowi pamięć w zasadzie mieści się w granicy $2000-$BFFF, troche mało jeśli ktoś myśli o większym projekcie. Problem z pamięcią miał też autor atarowskiej wersji systemu [[Contiki]], który posłużył się specjalnie okrojoną wersją DOS - PicoDos aby tylko wcisnąć więcej kodu poniżej adresu $2000. | + | |
- | + | ||
- | == CA65 == | + | |
- | Asembler dodawany do pakietu CC65. | + | |
- | + | ||
- | == Linki == | + | |
- | * [http://www.cc65.org Strona domowa CC65] | + | |
- | * [ftp://ftp.musoftware.de/pub/uz/cc65/ Serwer FTP projektu] | + | |
- | * [http://www.cc65.org/doc/ca65.html instrukcja użytkowania asemblera ca65] | + | |
- | + | ||
- | {{stub}} | + | |
[[Kategoria:Emulacja]] | [[Kategoria:Emulacja]] | ||
[[Kategoria:Języki programowania]] | [[Kategoria:Języki programowania]] |
Aktualna wersja
cc65 to pakiet kompilatora języka C, asemblera, menedżera bibliotek oraz konsolidatora. Pierwsza wersja została napisana w 1989 roku przez Johna R. Dunninga i była wersją Small-C na małe Atari. Obecnie rozwijana wersja (działająca wyłącznie w trybie kompilacji skrośnej), potrafi kompilować pod różne komputery oparte o procesor 6502, jak i 65816 (np. różne odmiany Atari 8-bit, Commodore C64/C128/C16/C116 i inne, Apple II, Nintendo NES...). Pakiet rozwijany jest pod przewodnictwem Ullricha von Bassewitza.
[Edytuj]
Skład pakietu
- ar65 - program do tworzenia bibliotek *.lib i operacji na nich
- ca65 - makroasembler dla procesorów 6502, 65C02 i 65816
- cc65 - skrośny kompilator języka C, tworzący kod źródłowy asemblera ca65
- cl65 - proste w użyciu narzędzie do kompilacji i konsolidacji, będące nakładką na ca65, cc65, co65 i ld65
- co65 - program narzędziowy do konwersji plików obiektowych w formacie o65 do postaci źródeł asemblera ca65
- od65 - object dumper - pokazuje zawartość plików obiektowych (symbole, eksporty, importy, segmenty)
- da65 - deasembler produkujący pliki w formacie asemblera ca65
- grc - kompilator "zasobów" .grc dla środowiska GEOS z C64/Apple II
- ld65 - konsolidator
[Edytuj]
Odnośniki zewnętrzne
- Strona domowa CC65
- cc65 w Wikipedii