Swaper
From Atariki
Wersja z dnia 23:23, 10 paź 2005 Dracon (Dyskusja | wkład) (dodany 1 cover) ← Previous diff |
Wersja z dnia 16:37, 11 paź 2005 Dracon (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
== Charakterystyka zajęcia i cechy szczególne == | == Charakterystyka zajęcia i cechy szczególne == | ||
- | Jest to dość odpowiedzialna praca, nieraz kosztująca sporo nerwów (ginące przesyłki), czasu (odpisywanie, nagrywanie) i pieniędzy (znaczki itp.) | + | Jest to dość odpowiedzialna praca, nieraz kosztująca sporo nerwów (ginące przesyłki), czasu (odpisywanie, nagrywanie) i pieniędzy (znaczki itp.). Swaper musi być ''za pan brat'' z programami do kopiowania (także specjalistyczne kopiery do przegrywania zabezpieczonych dysków powinien mieć opanowane) i orientować się w różnych nowinkach na scenie - w końcu to on służy grupie scenowej do szerokiej komunikacji z resztą świata... |
== Ciekawostki == | == Ciekawostki == | ||
- | Środowisko swaperów dorobiła się kilku ubarwiających elementów: | + | Środowisko swaperów przez lata dorobiło się kilku ubarwiających elementów: |
- | * tekturki, używane do "usztywniania" zapakowanych dyskietek 5.25", slangowo nazywane ''texturkami'', stały się polem do popisu dla wysyłających (różnego rodzaju grafika i dopiski), czasem służyło to do pokazania drogi wymiany (pisanie osoby i miasta skąd i dokąd szły dyskietki) | + | * tekturki, używane do "usztywniania" zapakowanych dyskietek 5.25", slangowo nazywane ''texturkami'', stały się polem do popisu dla wysyłających (różnego rodzaju grafika i dopiski), czasem służyło to do pokazania drogi wymiany (pisanie osoby lub miasta skąd i dokąd szły dyskietki) |
- | * covery - czarno-białe, ręcznie rysowane (z użyciem cienkopisów i rapidografów) okładki na dyskietki nieraz stanowiły same w sobie małe dzieła sztuki - niestety na scenie Atari nie przyjęło się to na szerszą skalę i takie prace tworzyli nieliczni ([[Replay]], [[Blasphemer]] czy Vitos).<br> | + | * covery - czarno-białe, ręcznie rysowane (z użyciem cienkopisów i rapidografów) papierowe okładki na dyskietki nieraz stanowiły same w sobie małe dzieła sztuki - niestety na scenie Atari nie przyjęło się to na szerszą skalę i takie prace tworzyli nieliczni ([[Replay]], [[Blasphemer]] czy Vitos).<br> |
[[Grafika:ENERGY2_-_cover.png]] | [[Grafika:ENERGY2_-_cover.png]] | ||
<br> | <br> | ||
- | (przykładowa papierowa okładka do magazynu "ENERGY" autorstwa VITOSA) | + | (przykładowa papierowa okładka do magazynu "ENERGY", autorstwa VITOSA) |
* znaczki pocztowe "wielokrotnego użytku" do paczek - tzw. ''fejkowane'' - swaperzy w większości nie należeli do krezusów, więc próbowali nieco zaoszczędzić pieniędze, używając co najmniej parę razy tych samych znaczków pocztowych; aby to umożliwić stosowano "lakierowanie" tychże i inne specjalne techniki. Poczta czasem dawała się oszukać na takie sztuczki... ;) | * znaczki pocztowe "wielokrotnego użytku" do paczek - tzw. ''fejkowane'' - swaperzy w większości nie należeli do krezusów, więc próbowali nieco zaoszczędzić pieniędze, używając co najmniej parę razy tych samych znaczków pocztowych; aby to umożliwić stosowano "lakierowanie" tychże i inne specjalne techniki. Poczta czasem dawała się oszukać na takie sztuczki... ;) | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
* ranking swapperów w zinach (!) a także nieformalna atarowska "organizacja" ''Stamps Back!'', która zrzeszała kilku swaperów z różnych grup na scenie | * ranking swapperów w zinach (!) a także nieformalna atarowska "organizacja" ''Stamps Back!'', która zrzeszała kilku swaperów z różnych grup na scenie | ||
+ | * powstało slangowe słownictwo typu ''wysłać senda'' (nadać paczkę dla kogoś ze sceny), ''przegrywać [[stuff]]'' itp. | ||
== Znani atarowscy swaperzy == | == Znani atarowscy swaperzy == |
Wersja z dnia 16:37, 11 paź 2005
Swaper (lub Swapper) - jeden z członków grupy komputerowej; jego zajęcie polega na dystrybucji oprogramowania ;) swojej grupy, załatwianiu i wymianie stuffu oraz ogólnej komunikacji z innym ludźmi i grupami scenowymi (a czasem także spoza).
Spis treści |
Metoda pracy
Najczęściej poprzez tzw. snail-mail (poczta tradycyjna - wysyłanie dyskietek w paczkach i listach poleconych); sporadycznie z użyciem BBS-ów - głównie na Zachodzie.
Charakterystyka zajęcia i cechy szczególne
Jest to dość odpowiedzialna praca, nieraz kosztująca sporo nerwów (ginące przesyłki), czasu (odpisywanie, nagrywanie) i pieniędzy (znaczki itp.). Swaper musi być za pan brat z programami do kopiowania (także specjalistyczne kopiery do przegrywania zabezpieczonych dysków powinien mieć opanowane) i orientować się w różnych nowinkach na scenie - w końcu to on służy grupie scenowej do szerokiej komunikacji z resztą świata...
Ciekawostki
Środowisko swaperów przez lata dorobiło się kilku ubarwiających elementów:
- tekturki, używane do "usztywniania" zapakowanych dyskietek 5.25", slangowo nazywane texturkami, stały się polem do popisu dla wysyłających (różnego rodzaju grafika i dopiski), czasem służyło to do pokazania drogi wymiany (pisanie osoby lub miasta skąd i dokąd szły dyskietki)
- covery - czarno-białe, ręcznie rysowane (z użyciem cienkopisów i rapidografów) papierowe okładki na dyskietki nieraz stanowiły same w sobie małe dzieła sztuki - niestety na scenie Atari nie przyjęło się to na szerszą skalę i takie prace tworzyli nieliczni (Replay, Blasphemer czy Vitos).
(przykładowa papierowa okładka do magazynu "ENERGY", autorstwa VITOSA)
- znaczki pocztowe "wielokrotnego użytku" do paczek - tzw. fejkowane - swaperzy w większości nie należeli do krezusów, więc próbowali nieco zaoszczędzić pieniędze, używając co najmniej parę razy tych samych znaczków pocztowych; aby to umożliwić stosowano "lakierowanie" tychże i inne specjalne techniki. Poczta czasem dawała się oszukać na takie sztuczki... ;)
- ranking swapperów w zinach (!) a także nieformalna atarowska "organizacja" Stamps Back!, która zrzeszała kilku swaperów z różnych grup na scenie
- powstało slangowe słownictwo typu wysłać senda (nadać paczkę dla kogoś ze sceny), przegrywać stuff itp.
Znani atarowscy swaperzy
Mr. Bacardi, Piguła, Vasco, Slaves, Muti, Qbek, Mateoos, Aniara
Praktycznie w XXI wieku funkcja swapera jest na wymarciu (największa aktywność swapperów to okres od II połowy lat 80. XX w. do końca wieku; na scenie Atari złoty okres swapu to lata 90. XX w.).
Wynika to przede wszystkim z dominacji Internetu (szybki, tani i wygodny obieg informacji).