Format AtariDOS 3
From Atariki
Wersja z dnia 02:41, 21 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Mapa alokacji plików) ← Previous diff |
Wersja z dnia 02:44, 21 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Katalog) Next diff → |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
<tr><td>$00</td><td> | <tr><td>$00</td><td> | ||
<p>Bajt statusu:</p> | <p>Bajt statusu:</p> | ||
- | * bit 7 = 1 - wpis katalogowy istniejel jeśli tu jest 1, a w pozostałych bitach 0, to plik jest skasowany. | + | * bit 7 = 1 - wpis katalogowy istnieje; jeśli tu jest 1, a w pozostałych bitach 0, to plik jest skasowany. |
* bit 6 = 1 - plik istnieje. | * bit 6 = 1 - plik istnieje. | ||
* bit 5 - funkcja nieznana | * bit 5 - funkcja nieznana |
Wersja z dnia 02:44, 21 lut 2006
Format dyskietki zastosowany w Atari DOS 3.0 i przeznaczony do użycia ze stacją 1050.
Jednostka alokacji
Jednostkę alokacji stanowi osiem sektorów, czyli 1k w SD i ED (DOS 3.0 nie obsługuje nic więcej). Całkowita pojemność dyskietki w SD i ED wynosi więc odpowiednio 90 i 130 jednostek alokacji.
Sektory (nie jednostki alokacji) 1-24 są zarezerwowane do użytku systemu, reszta dyskietki jest przeznaczona na pliki. Użycie sektorów systemowych jest następujące:
- sektory 1-9 zajmuje DOS
- sektory 10-15 są puste
- sektory 16-23 zajmuje katalog
- sektor 24 zajmuje mapa alokacji plików
Na pliki więc przeznaczone jest 87k w SD lub 127k w ED.
Katalog
Pojedyńczy wpis katalogowy zajmuje 16 bajtów. Ponieważ katalog zajmuje 8 sektorów, na dyskietce można by było umieścić do 64 plików, gdyby nie fakt, że w każdym sektorze katalogu pierwszy wpis jest zajęty przez DOS. Dlatego maksymalna liczba plików na dyskietce wynosi 56. Ten wpis systemowy składa się z 14 zer, a dwa ostatnie bajty mają wartość odpowiednio $57 $A5 dla SD i $7F $A5 dla ED.
Strukturę pozostałych wpisów katalogu przedstawia tabelka:
Offset | Opis |
$00 |
Bajt statusu:
|
$01-$08 | Nazwa pliku dopełniona spacjami. |
$09-$0B | Rozszerzenie nazwy pliku dopełnione spacjami. |
$0C | Liczba jednostek alokacji zajętych przez plik. |
$0D | Numer pierwszej jednostki alokacji zajętej przez plik. Numerowane są od zera. |
$0E-$0F | Wielkość pliku w bajtach. |
Mapa alokacji plików
Mapa alokacji plików znajduje się w sektorze nr 24. Każdy jej bajt odpowiada jednej jednostce alokacji obszaru plików, np. bajt o offsecie $00 odpowiada pierwszej jednostce alokacji, która zajmuje sektory 25-32 (i ma numer 0). Bajty te mogą przyjmować następujące wartości:
- $FD - koniec pliku (ostatnia jednostka alokacji zajęta przez plik)
- $FE - obszar wolny
- $FF - obszar zarezerwowany (jednostki alokacji wadliwe, nie istniejące itp.)
Każda inna wartość to numer następnej jednostki alokacji zajętej przez plik.
Ogólnie format DOS 3.0 przypomina w założeniach format AtariDOS 4.