Format AtariDOS 3
From Atariki
Wersja z dnia 02:44, 21 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Katalog) ← Previous diff |
Wersja z dnia 02:55, 21 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Katalog) Next diff → |
||
Linia 31: | Linia 31: | ||
* bit 2 - funkcja nieznana | * bit 2 - funkcja nieznana | ||
* bit 1 = 1 - plik zabezpieczony przed zapisem lub skasowaniem. | * bit 1 = 1 - plik zabezpieczony przed zapisem lub skasowaniem. | ||
- | * bit 0 = 1 - plik jest otwarty do zapisu | + | * bit 0 - funkcja nieznana |
</td></tr> | </td></tr> | ||
<tr><td>$01-$08</td><td><p>Nazwa pliku dopełniona spacjami.</p></td></tr> | <tr><td>$01-$08</td><td><p>Nazwa pliku dopełniona spacjami.</p></td></tr> | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
<tr><td>$0E-$0F</td><td><p>Wielkość pliku w bajtach.</p></td></tr> | <tr><td>$0E-$0F</td><td><p>Wielkość pliku w bajtach.</p></td></tr> | ||
</table> | </table> | ||
+ | |||
+ | Plik otwarty do zapisu, lecz nie zamknięty, w ogóle nie poajawia się w katalogu. Po zamknięciu natomiast DOS przydziela każdemu plikowi - również takiemu o zerowej długości - co najmniej jedną jednostkę alokacji zaznaczywszy to odpowiednio tak w katalogu jak i mapie dysku. | ||
=== Mapa alokacji plików === | === Mapa alokacji plików === |
Wersja z dnia 02:55, 21 lut 2006
Format dyskietki zastosowany w Atari DOS 3.0 i przeznaczony do użycia ze stacją 1050.
Jednostka alokacji
Jednostkę alokacji stanowi osiem sektorów, czyli 1k w SD i ED (DOS 3.0 nie obsługuje nic więcej). Całkowita pojemność dyskietki w SD i ED wynosi więc odpowiednio 90 i 130 jednostek alokacji.
Sektory (nie jednostki alokacji) 1-24 są zarezerwowane do użytku systemu, reszta dyskietki jest przeznaczona na pliki. Użycie sektorów systemowych jest następujące:
- sektory 1-9 zajmuje DOS
- sektory 10-15 są puste
- sektory 16-23 zajmuje katalog
- sektor 24 zajmuje mapa alokacji plików
Na pliki więc przeznaczone jest 87k w SD lub 127k w ED.
Katalog
Pojedyńczy wpis katalogowy zajmuje 16 bajtów. Ponieważ katalog zajmuje 8 sektorów, na dyskietce można by było umieścić do 64 plików, gdyby nie fakt, że w każdym sektorze katalogu pierwszy wpis jest zajęty przez DOS. Dlatego maksymalna liczba plików na dyskietce wynosi 56. Ten wpis systemowy składa się z 14 zer, a dwa ostatnie bajty mają wartość odpowiednio $57 $A5 dla SD i $7F $A5 dla ED.
Strukturę pozostałych wpisów katalogu przedstawia tabelka:
Offset | Opis |
$00 |
Bajt statusu:
|
$01-$08 | Nazwa pliku dopełniona spacjami. |
$09-$0B | Rozszerzenie nazwy pliku dopełnione spacjami. |
$0C | Liczba jednostek alokacji zajętych przez plik. |
$0D | Numer pierwszej jednostki alokacji zajętej przez plik. Numerowane są od zera. |
$0E-$0F | Wielkość pliku w bajtach. |
Plik otwarty do zapisu, lecz nie zamknięty, w ogóle nie poajawia się w katalogu. Po zamknięciu natomiast DOS przydziela każdemu plikowi - również takiemu o zerowej długości - co najmniej jedną jednostkę alokacji zaznaczywszy to odpowiednio tak w katalogu jak i mapie dysku.
Mapa alokacji plików
Mapa alokacji plików znajduje się w sektorze nr 24. Każdy jej bajt odpowiada jednej jednostce alokacji obszaru plików, np. bajt o offsecie $00 odpowiada pierwszej jednostce alokacji, która zajmuje sektory 25-32 (i ma numer 0). Bajty te mogą przyjmować następujące wartości:
- $FD - koniec pliku (ostatnia jednostka alokacji zajęta przez plik)
- $FE - obszar wolny
- $FF - obszar zarezerwowany (jednostki alokacji wadliwe, nie istniejące itp.)
Każda inna wartość to numer następnej jednostki alokacji zajętej przez plik.
Ogólnie format DOS 3.0 przypomina w założeniach format AtariDOS 4.