2600
From Atariki
Wersja z dnia 16:42, 6 sty 2005 Xan (Dyskusja | wkład) (→Specyfikacja Atari 2600) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:13, 6 sty 2005 Lewis (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 29: | Linia 29: | ||
'''Pojemność kartridży:''' zazwyczaj 8 lub 16 kilobajtów, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże posiadają także 128 bajtów pamięci RAM | '''Pojemność kartridży:''' zazwyczaj 8 lub 16 kilobajtów, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże posiadają także 128 bajtów pamięci RAM | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Linki == | ||
+ | |||
+ | *[http://www.atarimuseum.com/videogames/consoles/2600menu/2600menu.htm Więcej informacji o Atari 2600, prototypach i dodatkach] | ||
+ | |||
+ | *[http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=2600 Zbiór wszystkich gier i dodatkowe informacje o Atari 2600] | ||
+ | |||
+ | *[http://atarihq.com/danb/a2600.shtml Informacje na temat programowania na Atari 2600 oraz mnóstwo szczegółów technicznych] | ||
+ | |||
+ | *[http://www.atari2600.com Sklep z grami i akcesoriami, nie tylko do Atari 2600] |
Wersja z dnia 17:13, 6 sty 2005
Atari 2600 Video Computer System to konsola, która dzięki swojej prostocie oraz ogromnej bibliotece gier zyskała sobie rzeszę zwolenników na całym świecie i cieszyła się ogromną popularnością nawet kiedy wprowadzono na rynek nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia.
Przez wiele lat wypuszczono kilka wersji konsoli w stu procentach ze sobą kompatybilnych a różniących się jedynie wyglądem zewnętrznym oraz dołączonymi grami i kontrolerami (kilka z nich na zdjęciach obok). Popularne na rynku były również chińskie klony konsoli, które różniły się zmienionymi napisami na obudowie (na przykład Television Computer System zamiast Video Computer System) oraz wbudowanymi do środka grami (w ilościach idącymi w setki).
Typowymi kontrolerami były joysticki a także wiosełka (ang. paddle), kompatybilne również z komputerami Atari oraz konsolą 7800 ProSystem.
Specyfikacja Atari 2600
Procesor: MOS 6507
Prędkość zegara: 1.19 MHz
Pamięć RAM: 128 bajtów
Grafika: specjalizowany chip graficzno-muzyczny TIA, umożliwia wyświetlenie pola gry o rozdzielczości 40x192 i dwóch graczy (player) oraz dwóch pocisków (missle) i jednej piłki (ball) na wysokość całego ekranu, paleta 128 kolorów. Pociski oraz piłka mają rozdzielczość poziomą 1 bitu, player natomiast składa się z 8 bitów. Różnica między pociskami a piłką jest taka, że ta druga ma dodatkowy rejestr opóźniający wyświetlanie o jedną linię; ponieważ program aktualizuje TIA zazwyczaj co dwie linie, rejestr ten zwiększa dokładność przesuwu pionowego. Wszystkie obiekty ruchome można rozciągać w poziomie, obiekty typu player dodatkowo mają możliwość lustrzanego odbicia oraz powielania do 3 razy.
Dźwięk: 2 kanały, obsługiwany przez TIA
Pojemność kartridży: zazwyczaj 8 lub 16 kilobajtów, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże posiadają także 128 bajtów pamięci RAM