SIO2IDE 4.x
From Atariki
Wersja z dnia 22:07, 25 kwi 2005 Pigula shpoon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:20, 26 kwi 2005 Pigula shpoon (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 64: | Linia 64: | ||
6 - Nie używany | 6 - Nie używany | ||
7 10 +5V | 7 10 +5V | ||
+ | <BR><BR> | ||
+ | <CENTER> [[grafika:Numeracja_sio_io.jpg|Numeracja gniazda SIO_IO]]</CENTER> | ||
+ | <BR><BR> | ||
<B>5. Programowanie Atmela</B><BR><BR> | <B>5. Programowanie Atmela</B><BR><BR> |
Wersja z dnia 17:20, 26 kwi 2005
1. Informacje Ogólne
Interfejs pozwalający podpiąc dowolny dysk twardy IDE (w tym również karty Compact Flash z wykorzystaniem przejściówki IDE-CF (obsługa kart CF od wersji 4.4) do portu SIO Atari. Interfejs zaprojektował Marek Mikołajewski.
Interfejs od strony Atari widziany jest jako stacja dysków (D1:-D8:), używając nagranych na dysk twardy obrazów dyskietek w formacie ATR. Interfejs obsługuje formaty dysków stosowane w PC (FAT16, FAT32, ISO9660), posiada również port USB. Port ten służy wyłącznie do nagrywania/usuwania obrazów dyskietek z dysku twardego z poziomu PC, nie ma możliwości wykorzystania go od strony Atari.
Więcej informacji oraz schemat na http://atariarea.krap.pl/sio2ide
2. Lista elementów elektronicznych potrzebnych do budowy układu
Lp Ilość Nazwa Elementu Wartość Oznaczenie elementu 1 1 Rezystor 1k5 R33 2 2 Rezystor 24R R31 R32 3 4 Rezystor 330R R2 R3 R4 R51 4 6 Rezystor 10k R10 R11 R41 R42 R43 R44 5 1 Rezystor 1M opcjonalnie (jeżeli Y2) 6 1 Kondensator elektr. 1uF C25 7 4 Kondensator 30pF C2 C3 C21 C22 8 2 Kondensator 47nF C4 C41 9 2 Kondensator 47pF C31 C32 10 1 Kondensator elektr. 10uF C1 11 1 Kwarc 7.3728MHz Y1 12 2 Kwarc 24MHz U4 Y2 13 1 Dioda Schottkiego BAT85 opcjonalnie 14 1 Procesor ATMEGA32-16PI - U1 15 1 Układ scalony CD4053 - U3 16 1 Układ scalony USBN9603 - U2 17 4 Diody LED 3V IDE_LED LINK_LED PWR_LED SIO_LED 18 1 Gniazdo IDE - IDE_IO 19 1 Gniazdo USB - USB 20 3 Zworki - HD1_ZW MODE_ZW MS_ZW 21 2 Gniazda ZZ8/1 - ISP_IO SIO_IO
Układ zasilany jest małym napięciem (5V) dlatego proponuję zakupić rezystory o małej mocy 1/8W, a kondensatory elektrolityczne (C1,C2) na jak najmniejsze napięcie np. 16V.
Jeżeli w układzie zamiast oscylatora 24MHz(U4) zastosujemy kwarc 24MHz(Y2) to koniecznie należy równolegle z kwarcem połączyć rezystor 1M, w przeciwnym wypadku mogą wystąpić problemy z działaniem układu w trybie SIO2USB.
Drugą modyfikacją układu jest dołożenie dodatkowo Diody Schottkiego BAT85.
Zapewni to bezproblemową pracę interfejsu z innymi urządzeniami peryferyjnymi lub z SIO2PC.
Diodkę przylutowujemy do 2 pinu gniazda SIO_IO interfejsu - katodą w stronę SIO2IDE a Anodą do Atari SIO.
* Katodę wskazuje czarny pierścień na obudowie diody.
3. Wyprowadzenia i oznaczenia poszczególnych elementów układu
4. Poszczególne etapy montażu układu
W sklepie elektronicznych poza zakupem niezbędnych części do budowy układu, polecam nabyć pastę lutowniczą, odrobinę przewodu (najlepiej srebrzanki) potrzebnego do wykonania kilkunastu zworek na płytce drukowanej oraz porządne mocne piwo (na finisz naszych zmagań). Kiedy wszystko mamy już gotowe, zabieramy się powoli do pracy. Na pierwszy ogień tradycyjnie idą wszystkie zworki (Z1....Z14) oraz gniazda (IDE, USB, SIO_IO, ISP_IO).
Po zakończeniu obwód powinien prezentować się mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej.
Drugim krokiem są już poszczególne elementy, zaczynamy od tych najmniej wrażliwych tzn. rezystory, kondensatory (w przypadku dwóch elektrolitycznych (C1,C2) zwracamy uwagę na biegunowość która jest zaznaczona zarówno na płytce jak i elementach), kwarce itp.
W przypadku diód LED zachęcam przynajmniej 3 z nich (USB_LED, POWER_LED, IDE_LED) umieścić sobie na przewodach - tak aby można było później łatwo je zamocować w górnej części obudowy komputera Atari.
Teraz pozostało nam już tylko zaprogramowanie procesora Atmel Atmega32 16PI (punkt kolejny), umieszczenie układów scalonych w podstawkach i podpięcie układu do gniazda SIO Atari.
Sposób podpięcia interfejsu obrazuje poniższa tabelka:
SIO_IO ATARI SIO SYGNAŁ 1 5 DATA_OUT 2 3 DATA_IN 3 7 COMMAND 5 4 MASA 6 - Nie używany 7 10 +5V
5. Programowanie Atmela
Pin LPT Sygnał Pin Atmega 32-16PI 3 RESET 9 4 SCK 8 5 MOSI 6 10 MISO 7 25 MASA(GND) 11 - XTAL2 12 - XTAL1 13
Elementy użyte w programatorze - Kondesatory C1,C2 33pF, kwarc 4MHz
Po zaprogramowaniu Atmela Atmega32 16PI należy również poprawnie ustawić w nim przełączniki FUSE na:
LFB = 0xFF HFB = 0xDF
6. Uruchomienie układu
7. Sposób instalacji karty CF
8. Budowa zasilacza 5V/12V