TM2
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 20:08, 15 wrz 2006 Epi (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 21:13, 15 wrz 2006 Epi (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Format modułu muzycznego używany przez program [[Theta Music Composer]] 1.x. Występuje w postaci plików z rozszerzeniami TMC i TM8 (ośmiokanałowe) lub TM4 (czterokanałowe). | + | Format modułu muzycznego używany przez program [[Theta Music Composer]] 2.0. |
Plik w tym formacie posiada normalny [[COM#Nag.C5.82.C3.B3wek|nagłówek binarny]], składa się z jednego bloku. | Plik w tym formacie posiada normalny [[COM#Nag.C5.82.C3.B3wek|nagłówek binarny]], składa się z jednego bloku. | ||
Wewnątrz znajdują się następujące dane: | Wewnątrz znajdują się następujące dane: | ||
+ | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr><td>offset</td><td>długość</td><td>zawartość</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0000</td><td>$0017</td><td>identyfikator pliku w formacie TMC 2.0: 14,21,13+128,c'TMC SONG FILE 2.0'*,13+128,21,14</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0017</td><td>$0002</td><td>długość danych w pamięci</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0019</td><td>$0005</td><td>konfiguracja POKEYa i sposób odtwarzania</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$001e</td><td>$0001</td><td>początkowa szybkość odtwarzania utworu</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$001f</td><td>$0001</td><td>ilość wywołań playera na ramkę</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0020</td><td>$0060</td><td>dane informacyjne o utworze wpisane przez autora; z racji istnienia ramek | ||
+ | bocznych w programie, bajty $20,$3f,$40,$5f,$60,$7f są obecnie nieużywane</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0080</td><td>$0080</td><td>młodsze bajty adresów instrumentów</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0100</td><td>$0100</td><td>młodsze bajty adresów patternów</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0200</td><td>$0100</td><td>starsze bajty adresów patternów</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0300</td><td>$0080</td><td>starsze bajty adresów instrumentów</td></tr> | ||
+ | <tr><td>$0380</td><td>...</td><td>dane songu</td></tr> | ||
+ | <tr><td>...</td><td>...</td><td>dane instrumentów i paternów (zgodnie z adresami w tablicy); uwaga, nie są | ||
+ | one ustawione kolejno, ale zgodnie z zasadą: ostatnio używany na koniec</td></tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | === Dane songu === | ||
+ | |||
+ | * numer patternu na ostatnim kanale, wartość transpozycji | ||
+ | * numer patternu na przedostatnim kanale, wartość transpozycji | ||
+ | ... | ||
+ | * numer patternu na pierwszym kanale, wartość transpozycji | ||
+ | * bajt długość patternów($01-$40), lub koniec odgrywania ($00) lub skok do | ||
+ | pozycji w songu ($80-$ff), numer linii do skoku znajduje się w poprzednim | ||
+ | bajcie (transpozycja pierwszego kanału) | ||
+ | |||
+ | === Dane instrumentów === | ||
+ | |||
+ | * 19 bajtów konfiguracyjnych dźwięku: | ||
+ | ** 8 bajtów transpozycji | ||
+ | ** długość danych obwiedni i punkt pętlowania (Uwaga, ta wartość jest 3 razy | ||
+ | większa od tej używanej w TMC.) | ||
+ | ** pozostałe 9 bajtów definiujących typ dźwięku | ||
+ | * do 255 bajtów obwiedni dźwięku (tyle ile ustalono w jej długości), ustawione | ||
+ | w trójki $AB,$CD,$EF, gdzie: | ||
+ | * A: zniekształcenie | ||
+ | * B: głośność podstawowej obwiedni | ||
+ | * C: rodzaj akcentu | ||
+ | * D: głośność dodatkowej obwiedni | ||
+ | * EF: parametr do akcentu | ||
+ | |||
+ | === Dane paternów === | ||
+ | |||
+ | Szereg poleceń, typ polecenia i jego długość jest rozpoznawana po pierwszym bajcie: | ||
+ | * $00: + nowa głośność | ||
+ | * $01-$3f: nowa nuta + instrument (jeśli instument>=128, to instrument jest | ||
+ | brany bez ostatniego bitu i dochodzi dodatkowy bajt: nowa głośność) | ||
+ | * $40: nieużywane 8-) | ||
+ | * $41-$7f: nowa nuta + nowa głośność | ||
+ | * $80: + ilośc pustych linii w patternie (używane tylko wtedy gdy ich ilość | ||
+ | wynosi przynajmniej 15) | ||
+ | * $81-$bc: nowa nuta | ||
+ | * $c0-$cf: nowe tempo (ten kod poprzedza kod dotyczący pozostałych informacji w | ||
+ | tej linii) | ||
+ | * $d0-$df: specjalny kod | ||
+ | * $e0-$ef: specjalny kod + nowa głośność | ||
+ | * $f0-$fe: puste linie (od 0 do 14, kod 0 jest używany, gdy w danej linii jest | ||
+ | tylko zmiana tempa) | ||
+ | * $ff: puste linie aż do końca paternu |
Wersja z dnia 21:13, 15 wrz 2006
Format modułu muzycznego używany przez program Theta Music Composer 2.0.
Plik w tym formacie posiada normalny nagłówek binarny, składa się z jednego bloku. Wewnątrz znajdują się następujące dane:
offset | długość | zawartość |
$0000 | $0017 | identyfikator pliku w formacie TMC 2.0: 14,21,13+128,c'TMC SONG FILE 2.0'*,13+128,21,14 |
$0017 | $0002 | długość danych w pamięci |
$0019 | $0005 | konfiguracja POKEYa i sposób odtwarzania |
$001e | $0001 | początkowa szybkość odtwarzania utworu |
$001f | $0001 | ilość wywołań playera na ramkę |
$0020 | $0060 | dane informacyjne o utworze wpisane przez autora; z racji istnienia ramek bocznych w programie, bajty $20,$3f,$40,$5f,$60,$7f są obecnie nieużywane |
$0080 | $0080 | młodsze bajty adresów instrumentów |
$0100 | $0100 | młodsze bajty adresów patternów |
$0200 | $0100 | starsze bajty adresów patternów |
$0300 | $0080 | starsze bajty adresów instrumentów |
$0380 | ... | dane songu |
... | ... | dane instrumentów i paternów (zgodnie z adresami w tablicy); uwaga, nie są one ustawione kolejno, ale zgodnie z zasadą: ostatnio używany na koniec |
Dane songu
- numer patternu na ostatnim kanale, wartość transpozycji
- numer patternu na przedostatnim kanale, wartość transpozycji
...
- numer patternu na pierwszym kanale, wartość transpozycji
- bajt długość patternów($01-$40), lub koniec odgrywania ($00) lub skok do
pozycji w songu ($80-$ff), numer linii do skoku znajduje się w poprzednim bajcie (transpozycja pierwszego kanału)
Dane instrumentów
- 19 bajtów konfiguracyjnych dźwięku:
- 8 bajtów transpozycji
- długość danych obwiedni i punkt pętlowania (Uwaga, ta wartość jest 3 razy
większa od tej używanej w TMC.)
- pozostałe 9 bajtów definiujących typ dźwięku
- do 255 bajtów obwiedni dźwięku (tyle ile ustalono w jej długości), ustawione
w trójki $AB,$CD,$EF, gdzie:
- A: zniekształcenie
- B: głośność podstawowej obwiedni
- C: rodzaj akcentu
- D: głośność dodatkowej obwiedni
- EF: parametr do akcentu
Dane paternów
Szereg poleceń, typ polecenia i jego długość jest rozpoznawana po pierwszym bajcie:
- $00: + nowa głośność
- $01-$3f: nowa nuta + instrument (jeśli instument>=128, to instrument jest
brany bez ostatniego bitu i dochodzi dodatkowy bajt: nowa głośność)
- $40: nieużywane 8-)
- $41-$7f: nowa nuta + nowa głośność
- $80: + ilośc pustych linii w patternie (używane tylko wtedy gdy ich ilość
wynosi przynajmniej 15)
- $81-$bc: nowa nuta
- $c0-$cf: nowe tempo (ten kod poprzedza kod dotyczący pozostałych informacji w
tej linii)
- $d0-$df: specjalny kod
- $e0-$ef: specjalny kod + nowa głośność
- $f0-$fe: puste linie (od 0 do 14, kod 0 jest używany, gdy w danej linii jest
tylko zmiana tempa)
- $ff: puste linie aż do końca paternu