Jaskier
From Atariki
Wersja z dnia 06:56, 25 wrz 2012 Sikor (Dyskusja | wkład) (jak mi kiedyś zwrócono tu uwagę - najlepszy/najgorszy/sraki/owaki jest oceną subiektywną - zatarikowanie artykułu pod względem formalnym) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:38, 15 sie 2018 Dracon (Dyskusja | wkład) (uaktualniam fakt(y)) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|JASKIER_of_TAQUART_in_2004.jpg}} | {{grafr|JASKIER_of_TAQUART_in_2004.jpg}} | ||
- | Marcin 'Jaskier' Lewandowski (urodzony w latach siedemdziesiątych XX wieku), nieco tajemniczy i uznany atarowski programista z Torunia (przydomek nadał sobie zapewne z kultowej powieści Sapkowskiego "Wiedźmin"). Pracuje obecnie jako nauczyciel-informatyk. Znany zaczął być około 1993 roku, kiedy wraz z [[Electron]]em, także z Torunia, stworzyli wspólnie "[[November Demo]]". | + | Marcin 'Jaskier' Lewandowski (urodzony w latach siedemdziesiątych XX wieku), nieco tajemniczy i uznany atarowski programista z Torunia (przydomek nadał sobie zapewne z kultowej powieści Sapkowskiego "Wiedźmin"). Przez 13 lat pracował jako nauczyciel-informatyk, a obecnie zasila szeregi znanej firmy INTEL. |
+ | Jaskier znany zaczął być około 1993 roku, kiedy wraz z [[Electron]]em, także z Torunia, stworzyli wspólnie "[[November Demo]]". | ||
W podobnym czasie powstał też solowy, świetny (szczególnie jak na czasy powstania) program użytkowy Jaskiera - [[Atari Font Maker]]. Umożliwiał on całkiem wygodne tworzenie grafiki (w tym i animacji!) do gier w wielu trybach znakowych i trochę szkoda, że tak mało się upowszechnił. Obecnie można powiedzieć, że ATARI FONT MAKER ma nowoczesnego następcę - [[Graph2Font]]. Wracając do głównego bohatera - starał się dostać do ekipy DeJet'a (Darka Żołny), który w piśmie "Tajemnice Atari" ogłosił nabór ludzi do swego projektu (niestety, idea ta upadła). Później zasilił szeregi legendarnej [[Denomia|Denomii]] (około roku 1993/94). Grupa ta stosunkowo szybko się jednak rozpadła i Jaskier wraz z Electronem trafili do kolejnej, gdzie (z przerwą: 1997-2003) są po dziś dzień - [[Taquart]]. | W podobnym czasie powstał też solowy, świetny (szczególnie jak na czasy powstania) program użytkowy Jaskiera - [[Atari Font Maker]]. Umożliwiał on całkiem wygodne tworzenie grafiki (w tym i animacji!) do gier w wielu trybach znakowych i trochę szkoda, że tak mało się upowszechnił. Obecnie można powiedzieć, że ATARI FONT MAKER ma nowoczesnego następcę - [[Graph2Font]]. Wracając do głównego bohatera - starał się dostać do ekipy DeJet'a (Darka Żołny), który w piśmie "Tajemnice Atari" ogłosił nabór ludzi do swego projektu (niestety, idea ta upadła). Później zasilił szeregi legendarnej [[Denomia|Denomii]] (około roku 1993/94). Grupa ta stosunkowo szybko się jednak rozpadła i Jaskier wraz z Electronem trafili do kolejnej, gdzie (z przerwą: 1997-2003) są po dziś dzień - [[Taquart]]. | ||
Wersja z dnia 17:38, 15 sie 2018
Marcin 'Jaskier' Lewandowski (urodzony w latach siedemdziesiątych XX wieku), nieco tajemniczy i uznany atarowski programista z Torunia (przydomek nadał sobie zapewne z kultowej powieści Sapkowskiego "Wiedźmin"). Przez 13 lat pracował jako nauczyciel-informatyk, a obecnie zasila szeregi znanej firmy INTEL. Jaskier znany zaczął być około 1993 roku, kiedy wraz z Electronem, także z Torunia, stworzyli wspólnie "November Demo". W podobnym czasie powstał też solowy, świetny (szczególnie jak na czasy powstania) program użytkowy Jaskiera - Atari Font Maker. Umożliwiał on całkiem wygodne tworzenie grafiki (w tym i animacji!) do gier w wielu trybach znakowych i trochę szkoda, że tak mało się upowszechnił. Obecnie można powiedzieć, że ATARI FONT MAKER ma nowoczesnego następcę - Graph2Font. Wracając do głównego bohatera - starał się dostać do ekipy DeJet'a (Darka Żołny), który w piśmie "Tajemnice Atari" ogłosił nabór ludzi do swego projektu (niestety, idea ta upadła). Później zasilił szeregi legendarnej Denomii (około roku 1993/94). Grupa ta stosunkowo szybko się jednak rozpadła i Jaskier wraz z Electronem trafili do kolejnej, gdzie (z przerwą: 1997-2003) są po dziś dzień - Taquart.
Jaskier napisał kika używanych na scenie narzędzi, takich jak wspomniany A.F.M., paker własnej produkcji czy Theta Music Composer (pierwszy edytor muzyczny na poważnie wykorzystujący zalety rozszerzenia stereo w Atari). Kodował także intro do zina Energy i dwóch częściach dema (Back to life, Back to Life 2) oraz w grze Grunwald 1410.
Od 2005 r. nadzoruje projekt jednego z emulatorów 8-bitowego Atari pod Windows: Atari800Win PLus.
Odnośniki zewnętrzne
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.