TrakBall

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:01, 1 sty 2018
Krótki (Dyskusja | wkład)
(+ opis komunikacji z 2600/8-bit)
← Previous diff
Wersja z dnia 18:45, 1 sty 2018
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Działanie - literówka)
Next diff →
Linia 9: Linia 9:
[[Grafika:Dsub9m.gif]] [[Grafika:Dsub9m.gif]]
-Trackball jest podłączony do styków 1-4 i 6 [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]].+Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]].
Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały: Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:
* styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo * styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
* styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1 * styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
-* styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 0 = w dół+* styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół
* styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3 * styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
* styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty * styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty

Wersja z dnia 18:45, 1 sty 2018

Nazwą TrakBall lub Trak-Ball firma Atari, Inc. opatrywała urządzenia zewnętrzne służące do sterowania komputerem przez obracanie kulki, czyli po prostu trackballe.

Atari 2600 i 8-bit

Dla małego Atari i konsoli 2600 firma Atari wyprodukowała następujące modele:

Działanie

Grafika:Dsub9m.gif

Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) gniazda joysticka.

Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:

  • styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
  • styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
  • styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół
  • styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
  • styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty

W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru SWCHA, a styku 6 z INPT4 i INPT5.

W Atari 8-bit stan styków można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3.

Atari 5200

Dla konsoli 5200 firma Atari oferowała:

Personal tools