Programowanie: Detekcja stereo
From Atariki
| Wersja z dnia 13:31, 3 mar 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (metoda XI) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:35, 3 mar 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (→Metoda nr 3 - link) Next diff → |
||
| Linia 72: | Linia 72: | ||
| == Metoda nr 3 == | == Metoda nr 3 == | ||
| - | Zaproponowana przez [[XI]] w 2007 roku i wykorzystana w programie "Stereo upgrade tester version 0.02", a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie [[Kody klawiszy|kod $00]]), jak i po wciśnięciu klawisza L. | + | Zaproponowana przez [[XI]] w 2007 roku i wykorzystana w programie [http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=utils&sub=F.%20Diagnostyczne&tg=Stereo%20upgrade%20tester#Stereo%20upgrade%20tester Stereo upgrade tester], a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie [[Kody klawiszy|kod $00]]), jak i po wciśnięciu klawisza L. |
| <pre> | <pre> | ||
| detect_stereo: | detect_stereo: | ||
Wersja z dnia 13:35, 3 mar 2023
Metoda nr 1
Metoda zaproponowana w wątku Detekcja STEREO - tester przez Sebana/SLIGHT polega na założeniu, że drugi POKEY podłączony w obszarze $D210..$D21F nie ma podłączonych przerwań IRQ. Próba uaktywnienia przerwania licznika 1 drugiego POKEYa nie powinna wygenerować przerwania IRQ. Jeśli przerwanie jednak wystąpiło, można założyć że rozszerzenie nie jest obecne i adresowanie jego obszaru zainicjalizowało w rzeczywistości przerwanie IRQ licznika 1 standardowego POKEYa znajdującego się w obszarze $D200..$D20F (jest to konsekwencją uproszczonej budowy dekodera adresów).
* -----------------------------
* |second POKEY detect routine|
* | answer in A register: |
* |$00 - absent $80 - present |
* -----------------------------
* | code & idea: Seban/SLIGHT |
* |-+* (c) 1995,96 Slight! *+-|
* -----------------------------
st sei ; disable IRQ
inc $d40e ; disable NMI
lda #$03 ; A reg=3
sta $d21f ; init POKEY
sta $d210 ; set freq of channel #1 (timer #1)
ldx #$00 ; X reg=0
stx $d211 ; set volume of channel #1 to zero
inx ; X reg=1
stx $d21e ; enable TIMER1 IRQ
ldx $d40b ; wait for scan line #0
bne *-3
stx $d219 ; start POKEY TIMERS
w ldx $d40b ; check current scan line
bmi ext ; when >=128 and no IRQ is present second POKEY detected! EXIT!
lda #$01 ; check POKEY TIMER1 IRQ status
bit $d20e
bne w ; when no IRQ is present... loopback!
; if IRQ is present, it means no second pokey detected!
; X reg have zero value
ext lda $10 ; restore IRQ mask
sta $d20e
dec $d40e ; enable NMI
cli ; enable IRQ
txa ; X to A
rts ; exit
Metoda nr 2
Zaproponowana przez KMK wykorzystuje fakt, że po wprowadzeniu układu POKEY w stan "reset" rejestr RANDOM osiąga w przeciągu kilku cykli wartość $FF i utrzymuje ją.
detect_stereo
ldx #$00
stx $d20f ;halt pokey 0
stx $d21f ;halt pokey 1
ldy #$03
sty $d21f ;release pokey 1
sta $d40a ;delay necessary for
sta $d40a ;accelerator boards
lda #$ff
?loop and $d20a ;see if pokey 0 is halted ($d20a = $ff)
inx
bne ?loop
sty $d20f
cmp #$ff
bne ?mono
inx
?mono ... ;Results:
;X=0 - mono
;X=1 - stereo
Metoda nr 3
Zaproponowana przez XI w 2007 roku i wykorzystana w programie Stereo upgrade tester, a bazująca na tym że do drugiego POKEY-a nie jest podłączona klawiatura, w wyniku czego z KBCODE będzie zawsze czytana wartość $00. Niestety również pierwszy POKEY zwróci tę samą wartość po RESET-cie aż do chwili kiedy zostanie wciśnięty dowolny klawisz prócz L (który ma właśnie kod $00), jak i po wciśnięciu klawisza L.
detect_stereo:
lda KBCODE+$10 ;$D209+$10
;Z=1 - stereo
;Z=0 - mono
