BLiTTER
From Atariki
Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:04, 21 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 55: | Linia 55: | ||
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. | ||
- | W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. | + | W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. |
==Ciekawe linki== | ==Ciekawe linki== |
Wersja z dnia 11:04, 21 sty 2006
BLiTTER (akronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:
- pobierać dane z trzech źródeł:
- rotować binarnie,
- dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
- 16 - dla Source i Destiantion,
- 1 - dla Source i Mask)
- maskować,
- oraz zapisywać wynik (Destination).
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
- Source AND Destination
- Source AND NOT Destination
- Source
- NOT Source AND Destination
- Destination
- Source XOR Destination
- Source OR Destination
- NOT Source AND NOT Destination
- NOT Source XOR Destination
- NOT Destination
- Source OR NOT Destination
- NOT Source
- NOT Source OR Destination
- NOT Source OR NOT Destination
- 1
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
- Halftone
- Source
- Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM, również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
- odbierać dane z portu Cartridge
- wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
- wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gourauda.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
W ST pojawił się razem z Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.
Ciekawe linki
- http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
- http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
- http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
- http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.