Format AtariDOS 4

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:48, 20 lut 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 20:52, 20 lut 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Format dyskietki zastosowany w [[DOS 4.0|AtariDOS 4]], przygotowywany dla stacji dysków komputera [[1450XLD|Atari 1450XLD]]. Dotychczas brak bliższych danych poza tym, że maksymalna pojemność dyskietki w tym formacie jest ograniczona do 360k.+Format dyskietki zastosowany w [[DOS 4.0|AtariDOS 4]], przygotowywany dla stacji dysków komputera [[1450XLD|Atari 1450XLD]].
 + 
 +== Uwagi początkowe ==
 + 
 +Wszystkie poniższe informacje dotyczą gęstości [[SD]]; jak jest w innych gęstościach, trudno stwierdzić, bo dostępne kopie [[DOS 4.0]] nie mają zaimplementowanego formatowania, jedyne eksperymenty można więc było przeprowadzić na dyskietce systemowej, a ta jest w pojedynczej gęstości.
 + 
 +== Jednostka alokacji ==
 + 
 +Jednostkę alokacji w tym formacie stanowi sześć sektorów, czyli 768 bajtów (w [[DD]] jednostka alokacji albo ma trzy sektory, albo jest dwa razy większa). Dyskietka ma więc całkowitą pojemność 120 jednostek alokacji, z czego początkowo dostępne jest 118, gdyż dwie zajmuje VTOC.
 + 
 +== VTOC ==
 + 
 +VTOC znajduje się w 58 jednostce alokacji, czyli zajmuje sektory o numerach od 349 do 360 ($015D-$168). Z tego jedenaście pierwszych sektorów (349-359) zajmuje katalog dyskietki, ostatni zaś sektor przeznaczony jest na mapę alokacji plików.
 + 
 +=== Katalog ===
 + 
 +Pojedyńczy wpis katalogowy zajmuje 16 bajtów. Ponieważ katalog zajmuje 10 sektorów, na dyskietce można umieścić do 80 plików.
 + 
 +==== Nazwa pliku ====
 + 
 +11 ostatnich bajtów wpisu katalogowego zajmuje nazwa pliku. Nazwa pliku zapisana jest tak samo, jak we wszystkich DOS-ach na małe Atari, to znaczy pierwsze 8 bajtów przeznaczone jest na nazwę pliku, a trzy ostatnie na rozszerzenie. Jeśli nazwa bądź rozszerzenie nie wypełniają całości przeznaczonego na nie miejsca, jest ono dopełnione spacjami.
 + 
 +==== Informacje o pliku ====
 + 
 +Pierwsze 5 bajtów zajmują informacje o statusie pliku, jego długości oraz rozmieszczeniu na dyskietce:
 + 
 +* bajt 0 to status pliku.
 +* bajt 1 zawiera liczbę jednostek alokacji, jaką zajmuje plik
 +* bajt 2 zawiera liczbę bajtów danych znajdującą się w ostatnim sektorze ('''nie''' jednostce alokacji!) pliku
 +* bajt 3 to numer bajtu w mapie alokacji plików, od którego zaczyna się informacja o rozmieszczeniu pliku na dyskietce
 +* bajt 4 ma nieznaną funkcję, być może stanowi jedno 16-bitowe słowo z bajtem poprzednim
 + 
 +===== Bajt statusu =====
 + 
 +Udało się zaobserwować następujące funkcje bitów bajtu statusu:
 + 
 +* bit 7 = 1 - plik skasowany; pozostałe bity mają wtedy wartość 0
 +* bit 6 = 1 - plik istnieje; stany bitów 6 i 7 sa zawsze przeciwne
 +* bit 5 = 1 - plik jest zabezpieczony przed zapisem lub skasowaniem
 + 
 +=== Mapa alokacji plików ===
-{{stub}} 
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 20:52, 20 lut 2006

Format dyskietki zastosowany w AtariDOS 4, przygotowywany dla stacji dysków komputera Atari 1450XLD.

Spis treści

Uwagi początkowe

Wszystkie poniższe informacje dotyczą gęstości SD; jak jest w innych gęstościach, trudno stwierdzić, bo dostępne kopie DOS 4.0 nie mają zaimplementowanego formatowania, jedyne eksperymenty można więc było przeprowadzić na dyskietce systemowej, a ta jest w pojedynczej gęstości.

Jednostka alokacji

Jednostkę alokacji w tym formacie stanowi sześć sektorów, czyli 768 bajtów (w DD jednostka alokacji albo ma trzy sektory, albo jest dwa razy większa). Dyskietka ma więc całkowitą pojemność 120 jednostek alokacji, z czego początkowo dostępne jest 118, gdyż dwie zajmuje VTOC.

VTOC

VTOC znajduje się w 58 jednostce alokacji, czyli zajmuje sektory o numerach od 349 do 360 ($015D-$168). Z tego jedenaście pierwszych sektorów (349-359) zajmuje katalog dyskietki, ostatni zaś sektor przeznaczony jest na mapę alokacji plików.

Katalog

Pojedyńczy wpis katalogowy zajmuje 16 bajtów. Ponieważ katalog zajmuje 10 sektorów, na dyskietce można umieścić do 80 plików.

Nazwa pliku

11 ostatnich bajtów wpisu katalogowego zajmuje nazwa pliku. Nazwa pliku zapisana jest tak samo, jak we wszystkich DOS-ach na małe Atari, to znaczy pierwsze 8 bajtów przeznaczone jest na nazwę pliku, a trzy ostatnie na rozszerzenie. Jeśli nazwa bądź rozszerzenie nie wypełniają całości przeznaczonego na nie miejsca, jest ono dopełnione spacjami.

Informacje o pliku

Pierwsze 5 bajtów zajmują informacje o statusie pliku, jego długości oraz rozmieszczeniu na dyskietce:

  • bajt 0 to status pliku.
  • bajt 1 zawiera liczbę jednostek alokacji, jaką zajmuje plik
  • bajt 2 zawiera liczbę bajtów danych znajdującą się w ostatnim sektorze (nie jednostce alokacji!) pliku
  • bajt 3 to numer bajtu w mapie alokacji plików, od którego zaczyna się informacja o rozmieszczeniu pliku na dyskietce
  • bajt 4 ma nieznaną funkcję, być może stanowi jedno 16-bitowe słowo z bajtem poprzednim
Bajt statusu

Udało się zaobserwować następujące funkcje bitów bajtu statusu:

  • bit 7 = 1 - plik skasowany; pozostałe bity mają wtedy wartość 0
  • bit 6 = 1 - plik istnieje; stany bitów 6 i 7 sa zawsze przeciwne
  • bit 5 = 1 - plik jest zabezpieczony przed zapisem lub skasowaniem

Mapa alokacji plików

Personal tools