BLiTTER
From Atariki
Wersja z dnia 00:35, 30 cze 2006 Mikey (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:24, 11 lip 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Skrót od ''BLock Image TransferrER'' | + | Skrót od ''BLock Image TransferrER''. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli [[Lynx]] oraz w komputerach Atari [[STE]] i [[Falcon030]]. |
- | Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. | + | == Atari STE/Falcon === |
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. |
Wersja z dnia 11:24, 11 lip 2006
Skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari STE i Falcon030.
Atari STE/Falcon =
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:
- pobierać dane z trzech źródeł:
- rotować binarnie,
- dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
- 16 - dla Source i Destiantion,
- 1 - dla Source i Mask)
- maskować,
- oraz zapisywać wynik (Destination).
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
- Source AND Destination
- Source AND NOT Destination
- Source
- NOT Source AND Destination
- Destination
- Source XOR Destination
- Source OR Destination
- NOT Source AND NOT Destination
- NOT Source XOR Destination
- NOT Destination
- Source OR NOT Destination
- NOT Source
- NOT Source OR Destination
- NOT Source OR NOT Destination
- 1
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
- Halftone
- Source
- Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
- odbierać dane z portu Cartridge
- wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
- wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gourauda.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
W ST pojawił się razem z Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również we wszystkich ST wyprodukowanych po 1987 roku, mają wolne miejsce na płycie głównej.
Ciekawe linki
- http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
- http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
- http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
- http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.