Black Lamp
From Atariki
Wersja z dnia 22:14, 20 lip 2008
Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na Atari ST, Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez Firebird w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na małe Atari, wydana przez Atari Corporation.
Spis treści |
Opis
Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Grizeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.
Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.
Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.
W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.
Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan.
Sterowanie
- lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku.
- góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle
- dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie/położenie lampy na regale
- góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Długość skoku zależy od sposobu:
- skok w przód - długość 2 kroków
- skok w tył - długość 1 kroku
- skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
- dół + lewo/prawo - zejście ze schodów
- skok w tył - odległość 1 kroku
- skok z rozbiegu - odległość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy.
Wersja na Atari ST
Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.
Wersja na Atari XL/XE
Konwersja na małe Atari autorstwa Ivana Mackintosha różni się nieco od innych wersji. Regały na lampy zostały zastąpione przez szafki, do których trzeba zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który łączy funkcjonalność nieobecnych artefaktów. Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza.
Muzyka autorstwa Richarda Munnsa jest unikalna dla tej wersji.
Cheaty
Wpisanie w trakcie gry kodu FOREST daje nieśmiertelność.
Ciekawostki
Po scenie krąży crack gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.
Odnośniki zewnętrzne
- Black Lamp w Wikipedii