MPT (format pliku)

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 16:04, 6 mar 2011
Tebe (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 16:05, 6 mar 2011
Tebe (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-[pre]+<pre>
MPT v2.4 file format: MPT v2.4 file format:
Linia 133: Linia 133:
UWAGA !!! - adresy sampli w nagłówku zaczynają się nie od $0000, ale od $9000 (adres bufora na sample w MPT) UWAGA !!! - adresy sampli w nagłówku zaczynają się nie od $0000, ale od $9000 (adres bufora na sample w MPT)
-[/pre]+</pre>

Wersja z dnia 16:05, 6 mar 2011

MPT v2.4 file format:

1. Struktura pliku. Nagłówek

   offset
 od  -  do  - opis

$0000-$003F - adresy brzmień (LSB/MSB) (32 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dane brzmienie jest puste

$0040-$00BF - adresy patternów (LSB/MSB) (64 słowa). Bajty $00, $00 w tej tablicy oznaczają, że dany pattern jest pusty

$00C0-$01BF - cztery tablice częstotliwości (64 bajty każda)

$01C0-$01C3 - młodsze bajty adresów tracków

$01C4-$01C7 - starsze bajty adresów tracków

$01C8-$01C8 - długość patternów (wartości - $10, $20, $30 lub $40)

$01C9-$01C9 - tempo utworu

$01CA-?     - dane tracku #1, dane tracku #2, dane tracku #3, dane tracku #4


Ilość danych dla jednego tracku zależy od różnicy pomiędzy adresami sąsiednich tracków


?-? - dane brzmień

?-? - dane patternów


2. Dane brzmień.


Brzmienie ma długość 48 bajtów, jeśli nie jest puste.


Pierwsze 32 bajty układają się w pary:


BG PN.. (x16)

gdzie:

B - barwa dzwięku - 4 bity (starsze)

G - głośność dźwięku - 4 bity (młodsze)

P - numery parametrów akcentów pomnożone przez 2 (drugi rząd) - 4 bity (starsze)

N - numery akcentów (pierwszy rząd) - 4 bity (młodsze)


następne 8 bajtów to parametry sterujące instrumentem (pierwszy rząd z lewej)

kolejne 8 bajtów to parametry akcentów (drugi rząd z lewej)


3. Dane Patternów.

   bajt (N) działanie
   wartość
   w zakresie:

$01-$3E - granie nuty (a raczej półtonu) o numerze N (np. 1=C-1, 2=C#1, 3=D-1)

$40-$5F - zmień brzmienie na numer równy N-$40

$80-$BE - ustaw ilość odstępów pomiędzy nutami na N-$80

działa dopiero po odegraniu nuty (od momentu wystąpienia rozkazu pierwszy odstęp pojawia się za nutą)


Jeśli zaraz za tym bajtem (kodem) występuje bajt równy $FE następuje ustawienie pustych pozycji w patternie. Ilość tych pozycji wynosi N-$7F. W tym przypadku puste pozycje pojawią się od razu, w momencie wystąpienia bajtu $FE, np. ciąg bajtów:

$83 $FE $41 $81 $01 $03 $01 $05
 | | | | | | | |
 | | | | --numery półtonów
 | | | |
 | | | 1 odstęp pomiędzy nutami
 | | |
 | | ustaw brzmienie #1
 ----
 |
4 puste pozycje na początku patternu

reprezentuje pattern:

--- --
--- --
--- --
--- --
C-1 01
--- --
D-1 01
--- --
C-1 01
--- --
E-1 01
--- --

Pominięto głośność brzmień.

$C0-$CF - ustaw głośność nut na równą N-$C0

$D0-$DF - ustaw tempo grania na równe N-$D0

$Ex     - koniec patternu (x - dowolne 4 bity)


UWAGA !!! - MPT v2.4 zapisuje w pliku patterny w ten sposób, że zawsze mają stałą długość, równą ustawionej w nagłówku. Następuje to poprzez dodanie na końcu patternu rozkazu tworzącego puste pozycje, tak aby każdy pattern miał identyczną liczbę pozycji.


UWAGA #2 !!!

Wpisując dane w trackach w MPT należy zwrócić uwagę na to, aby rozkaz skoku lub rozkaz zatrzymania utworu (odpowiednio $FF i $FE) znajdowały się na ścieżce numer 0, a wartości na pozostałych ścieżkach były równe 0. W przeciwnym wypadku MPT błędnie obliczy adresy brzmień i patternów podczas zapisywana pliku. Muzyczka zapisana w ten sposób będzie się poprawnie wczytywała do MPT, natomiast podczas odgrywania tejże muzyczki za pomocą jakiegoś playera usłyszymy tylko bulgoty albo ciszę.


MODUŁ SAMPLI z MPT v2.4

UWAGA !!! - TO NIE JEST PLIK BINARNY (DOSOWY)

od-do opis

00-0F - starsze bajty adresów początku sampli

0F-1F - starsze bajty adresów końca sampli (zwiększone o 1)

1F-?  - Dane sampli


UWAGA !!! - adresy sampli w nagłówku zaczynają się nie od $0000, ale od $9000 (adres bufora na sample w MPT)
Personal tools