TrakBall
From Atariki
Wersja z dnia 23:08, 7 lut 2011 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:01, 1 sty 2018 Krótki (Dyskusja | wkład) (+ opis komunikacji z 2600/8-bit) Next diff → |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
*[[CX22]] | *[[CX22]] | ||
*[[CX80]] | *[[CX80]] | ||
+ | |||
+ | ===Działanie=== | ||
+ | [[Grafika:Dsub9m.gif]] | ||
+ | |||
+ | Trackball jest podłączony do styków 1-4 i 6 [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]]. | ||
+ | |||
+ | Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały: | ||
+ | * styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo | ||
+ | * styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1 | ||
+ | * styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 0 = w dół | ||
+ | * styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3 | ||
+ | * styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty | ||
+ | |||
+ | W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru [[Rejestry TIA#SWCHA|SWCHA]], a styku 6 z [[Rejestry TIA#INPT4|INPT4]] i [[Rejestry TIA#INPT5|INPT5]]. | ||
+ | |||
+ | W Atari 8-bit stan styków można odczytać z rejestrów [[Rejestry PIA#PORTA|PORTA]] i [[Rejestry PIA#PORTB|PORTB]], a styku 6 z [[Rejestry GTIA#TRIG0|TRIG0]], [[Rejestry GTIA#TRIG1|TRIG1]], [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]] i [[Rejestry GTIA#TRIG3|TRIG3]]. | ||
==Atari 5200== | ==Atari 5200== |
Wersja z dnia 13:01, 1 sty 2018
Nazwą TrakBall lub Trak-Ball firma Atari, Inc. opatrywała urządzenia zewnętrzne służące do sterowania komputerem przez obracanie kulki, czyli po prostu trackballe.
Atari 2600 i 8-bit
Dla małego Atari i konsoli 2600 firma Atari wyprodukowała następujące modele:
Działanie
Trackball jest podłączony do styków 1-4 i 6 gniazda joysticka.
Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:
- styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
- styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
- styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 0 = w dół
- styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
- styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty
W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru SWCHA, a styku 6 z INPT4 i INPT5.
W Atari 8-bit stan styków można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3.
Atari 5200
Dla konsoli 5200 firma Atari oferowała: