TrakBall
From Atariki
Wersja z dnia 13:01, 1 sty 2018 Krótki (Dyskusja | wkład) (+ opis komunikacji z 2600/8-bit) ← Previous diff |
Wersja z dnia 18:45, 1 sty 2018 Krótki (Dyskusja | wkład) (→Działanie - literówka) Next diff → |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
[[Grafika:Dsub9m.gif]] | [[Grafika:Dsub9m.gif]] | ||
- | Trackball jest podłączony do styków 1-4 i 6 [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]]. | + | Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) [[gniazdo joysticka|gniazda joysticka]]. |
Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały: | Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały: | ||
* styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo | * styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo | ||
* styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1 | * styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1 | ||
- | * styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 0 = w dół | + | * styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół |
* styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3 | * styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3 | ||
* styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty | * styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty |
Wersja z dnia 18:45, 1 sty 2018
Nazwą TrakBall lub Trak-Ball firma Atari, Inc. opatrywała urządzenia zewnętrzne służące do sterowania komputerem przez obracanie kulki, czyli po prostu trackballe.
Atari 2600 i 8-bit
Dla małego Atari i konsoli 2600 firma Atari wyprodukowała następujące modele:
Działanie
Trackball jest podłączony do styków 1-4, 6 i 8 (masa) gniazda joysticka.
Trackballe (w większości egzemplarzy) mogą pracować w 2 trybach: emulacji joysticka lub "prawdziwego" trackballa. W trybie emulacji obrót kulki powoduje ten sam efekt, co wychylenie joysticka w odpowiednią stronę, a naciśnięcie przycisku działa tak samo jak w joysticku. W trybie trackballa urządzenie wysyła następujące sygnały:
- styk 1 - kierunek ruchu w poziomie; 0 = w lewo, 1 = w prawo
- styk 2 - ruch poziomy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 1
- styk 3 - kierunek ruchu w pionie; 0 = w górę, 1 = w dół
- styk 4 - ruch pionowy; zmiana stanu oznacza, że nastąpił ruch w kierunku wskazanym na styku 3
- styk 6 - przycisk; 0 = wciśnięty
W 2600 stan styków 1-4 można odczytać z rejestru SWCHA, a styku 6 z INPT4 i INPT5.
W Atari 8-bit stan styków można odczytać z rejestrów PORTA i PORTB, a styku 6 z TRIG0, TRIG1, TRIG2 i TRIG3.
Atari 5200
Dla konsoli 5200 firma Atari oferowała: