Demo

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:51, 5 wrz 2005
Drctqa (Dyskusja | wkład)
(wiecej rodzajow dem!!!)
← Previous diff
Wersja z dnia 16:05, 5 wrz 2005
Drctqa (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 2: Linia 2:
---- ----
-Istnieje sporo odmian dem:+Istnieje co najmniej kilka odmian dem:
* [[Demo]] - czyli ogólnie duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej; * [[Demo]] - czyli ogólnie duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej;
-* [[Megademo]] - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać kolejne części poprzez wciskanie określonych przez autorów klawiszy. (Przykłady: seria THE TOP)+* [[Megademo]] - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać kolejne części poprzez wciskanie określonych przez autorów klawiszy. Przykładem seria "THE TOP";
* [[Intro]] - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16Kb (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1KB / 4KB / 16KB); * [[Intro]] - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16Kb (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1KB / 4KB / 16KB);
Linia 11: Linia 11:
* [[Slide Show]] - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy [[scroll|scrollem]]; * [[Slide Show]] - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy [[scroll|scrollem]];
-* [[Invitro]], [[Partro]] - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania ([[copy party]] - zaproszenie czy też wyniki z komentarzem);+* [[Invitro]], [[Partro]] - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania ([[copy party]]) - zaproszenie czy też wyniki z komentarzem;
 + 
* Dentro - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim a w tle jakiś wspólny element jest cały czas obecny; idea wzięła się ze sceny [[Amiga|Amigi]], na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema [[Twarze i Cienie]], [[Just Fancy]] i in.); * Dentro - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim a w tle jakiś wspólny element jest cały czas obecny; idea wzięła się ze sceny [[Amiga|Amigi]], na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema [[Twarze i Cienie]], [[Just Fancy]] i in.);
-* Trackmo - całodyskowe dentro (np. [[Sweet Illusions]], [[Overmind]])+* Trackmo - całodyskowe dentro (np. [[Sweet Illusions]], [[Overmind]]);
-* (Playable) game demo - stosunkowo rzadko na 8-bitowe Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania :) ). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisiphos" albo "Mr Proper", tudzież "STOP! Gamo".+* (Playable) demo - stosunkowo rzadko na 8-bitowe Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania :) ). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisiphos" albo "Mr Proper", tudzież "STOP! Gamo";
-* Fake (z ang. fake = ''podrabiać'') - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, sytuacji z życia czy jakiś osób; "fake"-produkcja tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P (Przykładów może być wiele: "Windows95" i "Windows98", seria "[[Róló]]", seria [[Too Hard]]...)+* Fake (z ang. fake = ''podrabiać'') - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, sytuacji z życia czy jakiś osób; "fake"-produkcja tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P Przykładów może być wiele: "Windows95" i "Windows98", "Smells like Cream", seria "[[Róló]]", seria [[Too Hard]]...).

Wersja z dnia 16:05, 5 wrz 2005

Demo - względnie "demonstration" - jest to krótszy lub dłuższy program ukazujący możliwości komputera lub kodera (grupy scenowej), najczęściej w formie efektownej prezentacji graficzno-muzycznej.


Istnieje co najmniej kilka odmian dem:

  • Demo - czyli ogólnie duży twór, kiedyś głównie w wersji dyskowej, teraz coraz częściej za sprawą interfejsów do twardych dysków także w wersji plikowej;
  • Megademo - popularny kiedyś zestaw luźno ze sobą skojarzonych intr, połączonych w jedną dużą produkcję; użytkownik mógł przyśpieszać kolejne części poprzez wciskanie określonych przez autorów klawiszy. Przykładem seria "THE TOP";
  • Intro - czyli krótszy twór, zazwyczaj nie zajmujący więcej niż 16Kb (są różne podkategorie: intro 256 bajtów/ 1KB / 4KB / 16KB);
  • Slide Show - jest to pokaz obrazków ułożony w mniej lub bardziej logiczną sekwencję, czasem także z muzyką czy scrollem;
  • Invitro, Partro - podkategoria intr, zazwyczaj dotycząca jakiegoś spotkania (copy party) - zaproszenie czy też wyniki z komentarzem;
  • Dentro - plikowe demo, w którym efekty są samoczynnie pokazywane jeden po drugim a w tle jakiś wspólny element jest cały czas obecny; idea wzięła się ze sceny Amigi, na Atari było to w pewnym okresie popularne (vide dema Twarze i Cienie, Just Fancy i in.);
  • (Playable) demo - stosunkowo rzadko na 8-bitowe Atari, jego głównym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na daną grę i zachęcenie do jej kupna poprzez zademonstrowanie mu jej możliwości (czasem pogrania :) ). Z takich produkcji można wymienić demo "Szalone Miasto", "Sisiphos" albo "Mr Proper", tudzież "STOP! Gamo";
  • Fake (z ang. fake = podrabiać) - zupełnie oddzielny "gatunek" dem, ich głównym celem jest rozbawienie oglądającego poprzez różnego rodzaju gagi i aluzje do prawdziwych dem, sytuacji z życia czy jakiś osób; "fake"-produkcja tylko udaje prawdziwe demo, jej autorzy nie dbają o maksymalne dopracowanie dzieła od strony technicznej i artystycznej. ;P Przykładów może być wiele: "Windows95" i "Windows98", "Smells like Cream", seria "Róló", seria Too Hard...).
Personal tools