BLiTTER
From Atariki
Wersja z dnia 02:53, 21 sty 2006 CK (Dyskusja | wkład) (dodalem Kategorie oraz info o zalazku) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | [[BLiTTER]] (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. | + | [[BLiTTER]] (akronim od ''BLock Image TransferrER'') jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. |
- | Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. | + | |
- | <br><br><br> | + | |
[[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | [[BLiTTER]] operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo. | ||
- | <br> | + | |
W jednym przebiegu może: | W jednym przebiegu może: | ||
* pobierać dane z trzech źródeł: | * pobierać dane z trzech źródeł: | ||
** Source - pamięć [[RAM]], | ** Source - pamięć [[RAM]], | ||
- | ** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]'a, każdyo szerokości 16 bitów, | + | ** Halftone - 16 rejestrów [[BLiTTER]]a, każdy o szerokości 16 bitów, |
** Destination - pamięć [[RAM]], | ** Destination - pamięć [[RAM]], | ||
* rotować binarnie, | * rotować binarnie, | ||
Linia 17: | Linia 15: | ||
* maskować, | * maskować, | ||
* oraz zapisywać wynik (Destination). | * oraz zapisywać wynik (Destination). | ||
- | <br> | ||
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: | Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination: | ||
Linia 36: | Linia 33: | ||
* NOT Source OR NOT Destination | * NOT Source OR NOT Destination | ||
* 1 | * 1 | ||
- | |||
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: | Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone: | ||
Linia 42: | Linia 38: | ||
* Halftone | * Halftone | ||
* Source | * Source | ||
- | * Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone) | + | * Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone) |
- | + | ||
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask | Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask | ||
* Source AND Mask | * Source AND Mask | ||
+ | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA. | ||
- | [[BLiTTER]] w [[ST]]/[[Falcon]] ma dostęp do całej pamięci [[RAM]], również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA. | + | Przykładowo może: |
- | <br> | + | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]! |
- | Przykładowo moze: | + | |
- | * zmieniać zawartość rejestrów kolorów [[Shifter]]'a - więcej kolorów w linii niż w [[Spectrum512|Spectrum512]]! | + | |
* odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | * odbierać dane z portu [[Cartridge|Cartridge]] | ||
* wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]] | * wysyłać/odbierać dane z [[DSP]] poprzez [[Hostport]] | ||
* wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | * wysyłać/odbierać dane z dysku IDE | ||
- | Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gouraud'a. | + | Ray/tscc zatrudnił [[BLiTTER]] do cieniowania Gourauda. |
- | <br> | + | |
- | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P | + | Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. |
- | <br><br> | + | |
W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. | W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega_ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. | ||
- | <br><br> | ||
- | Ciekawe linki: | + | ==Ciekawe linki== |
- | <br> | + | |
- | http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php | + | * http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php |
- | <br> | + | * http://alive.atari.org/alive6/ste3.php |
- | http://alive.atari.org/alive6/ste3.php | + | * http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm |
- | <br> | + | * http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm |
- | http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm | + | |
- | <br> | + | |
- | http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm | + | |
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] |
Wersja z dnia 10:52, 21 sty 2006
BLiTTER (akronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.
BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:
- pobierać dane z trzech źródeł:
- rotować binarnie,
- dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
- 4 - pomiędzy Source i Halftone,
- 16 - dla Source i Destiantion,
- 1 - dla Source i Mask)
- maskować,
- oraz zapisywać wynik (Destination).
Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:
- 0
- Source AND Destination
- Source AND NOT Destination
- Source
- NOT Source AND Destination
- Destination
- Source XOR Destination
- Source OR Destination
- NOT Source AND NOT Destination
- NOT Source XOR Destination
- NOT Destination
- Source OR NOT Destination
- NOT Source
- NOT Source OR Destination
- NOT Source OR NOT Destination
- 1
Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:
- 1
- Halftone
- Source
- Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)
Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask
- Source AND Mask
BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM, również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo może:
- zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
- odbierać dane z portu Cartridge
- wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
- wysyłać/odbierać dane z dysku IDE
Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gourauda.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
W ST pojawił się razem z Mega_ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.
Ciekawe linki
- http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
- http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
- http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
- http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.