Rejestry VBXE
From Atariki
Rejestry sprzętowe VBXE znajdują się na stronie $D6 lub $D7 w zależności od konfiguracji karty. Sposób stwierdzenia ich lokalizacji w przestrzeni adresowej opisany jest w haśle Wykrycie VBXE.
Rejestry, które są tylko do zapisu (W), przy odczycie zwracają wartość $FF (255).
Rdzeń GTIA
Adres | Etykieta | Opis |
$Dx40 (R) | CORE_VERSION |
Zawiera kod typu rdzenia. Dla rdzeni GTIA jest to $11. |
$Dx41 (R) | MINOR_REVISION |
Zawiera nr wersji rdzenia. Najstarszy bit, jeśli jest ustawiony, sygnalizuje obecność emulacji rozszerzenia pamięci RAMBO 256k. Np. wartość $06 tutaj sygnalizuje rdzeń GTIA v.1.06a/g, a wartość $86 - rdzeń GTIA v.1.06r. |
$Dx44 (W) | CSEL |
Nr koloru (z palety 256 kolorów Atari), od którego zacznie się modyfikacja palety kolorów przy użyciu rejestrów CR, CG i CB. |
$Dx46 (W) | CR |
Składowa czerwona (R) koloru wybranego w rejestrze CSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany.Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. |
$Dx47 (W) | CG |
Składowa zielona (G) koloru wybranego w rejestrze CSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. |
$Dx48 (W) | CB |
Składowa niebieska (B) koloru wybranego w rejestrze CSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. Ponadto po zapisie do tego rejestru następuje automatyczne zwiększenie wartości rejestru CSEL. Jeśli bieżącą wartością CSEL jest $FF, jego wartość zmieni się na $00. |
Rdzeń FX
Adres | Etykieta | Opis |
$Dx40 (R) | CORE_VERSION |
Zawiera kod typu rdzenia. Dla rdzeni FX jest to $10. |
$Dx40 (W) | VIDEO_CONTROL | |
$Dx41 (R) | MINOR_REVISION |
Zawiera nr wersji rdzenia. Najstarszy bit, jeśli jest ustawiony, sygnalizuje obecność emulacji rozszerzenia pamięci RAMBO 256k. Np. wartość $26 tutaj sygnalizuje rdzeń FX v.1.26a/g, a wartość $A6 - rdzeń FX v.1.26r. |
$Dx41 (W) | XDL_ADR0 | |
$Dx42 (W) | XDL_ADR1 | |
$Dx43 (W) | XDL_ADR2 | |
$Dx44 (W) | CSEL |
Nr koloru (z palety 256 kolorów Atari), od którego zacznie się modyfikacja palety kolorów wybranej rejestrem PSEL przy użyciu rejestrów CR, CG i CB. |
$Dx45 (W) | PSEL |
Wybór palety z zakresu 0-3. Palety 0 nie należy przedefiniowywać, o ile nie zachodzi ku temu naprawdę uzasadniona konieczność, bo a) jest ona używana przez system (toteż powinna pozostać zgodna z kolorami zdefiniowanymi przez Atari), b) palet nie da się przywrócić bez wyłączenia zasilania komputera (rejestry palet są tylko do zapisu). |
$Dx46 (W) | CR |
Składowa czerwona (R) koloru wybranego w rejestrze CSEL w palecie wybranej rejestrem PSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany.Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. |
$Dx47 (W) | CG |
Składowa zielona (G) koloru wybranego w rejestrze CSEL w palecie wybranej rejestrem PSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. |
$Dx48 (W) | CB |
Składowa niebieska (B) koloru wybranego w rejestrze CSEL w palecie wybranej rejestrem PSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. Ponadto po zapisie do tego rejestru następuje automatyczne zwiększenie wartości rejestru CSEL. Jeśli bieżącą wartością CSEL jest $FF, jego wartość zmieni się na $00. Rejestr PSEL nie ulega zmianie. |
$Dx49 (W) | COLMASK | |
$Dx4A (R) | COLDETECT | |
$Dx4A (W) | COLCLR | |
$Dx50 (R) | BLT_COLLISION_CODE | |
$Dx50 (W) | BL_ADDR0 | |
$Dx51 (W) | BL_ADDR1 | |
$Dx52 (W) | BL_ADDR2 | |
$Dx53 (R) | BLITTER_BUSY | |
$Dx53 (W) | BLITTER_START | |
$Dx54 (R) | IRQ_STATUS | |
$Dx54 (W) | IRQ_CONTROL | |
$Dx55 (W) | P0 | |
$Dx56 (W) | P1 | |
$Dx57 (W) | P2 | |
$Dx58 (W) | P3 | |
$Dx5D (W) | MEMAC_B_CONTROL | |
$Dx5E (RW) | MEMAC_CONTROL | |
$Dx5F (RW) | MEMAC_BANK_SEL |
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.