Game Link II
From Atariki
GameLink II to dzieło grupy AGDA (AGDA Group). Pozwalał na zbootowanie do siedmiu połączonych ze sobą komputerów za pomocą jednego (Master) z podłączoną stacją dysków. Cała łączność odbywała się za pomocą zmodyfikowanego kabla SIO. W ten sposób można zagrać np. w Maze of Agdagon.
Jeśli chcemy spróbować jak to działa w praktyce, połączmy ze sobą 2 komputery (w podanym przykładzie gramy w Maze of Agdagon).
Można to zrobić następująco:
Pierwszy sposób (potrzebne 2 kable SIO):
1) Przygotować 2 lub 3 spinacze oraz kawałek gumki recepturki.
2) Zgiąć i uciąć spinacze oraz ukształtować je w sposób podany poniżej:
<--5/8"--> <--5/8"--> <---7/8"---> ---------- ---------- ------------ ^ | | | | | | ^ | | | | | | | | 1/2" | | | | | | | | | | | | | | 3/4" v | | | | | | | "A" "B" | "C" | | | | v
3) Zbootować główny komputer, wczytać plik AGDAgon.com i odłączyć kabel SIO od stacji dysków. Drugi koniec kabla dalej ma być podłączony do komputera.
4) Przygotować drugi komputer (włączony monitor, wpięty kabel SIO).
5) Wziąć gumkę i owinąć nią oba wolne końce kabli SIO, wtyczki złożyć tak jak na rysunku poniżej:
----------------------- / C \ / o o o o o o \ / \ / o o o o o o o \ / A B \ --------------------------------- --------------------------------- \ A B / \ o o o o o o o / \ / \ o o o o o o / \ C / -----------------------
6) Spiąć jednym z mniejszych spinaczy oba styki oznaczone "A". Starajmy się nie wpychać spinacza na siłę, ponieważ można w ten sposób uszkodzić wtyczki (także gdy odczujemy większy opór - nie wciskamy dalej). Uważamy także aby nie zewrzeć ze sobą innych styków.
7) Drugim mniejszym spinaczem spinamy styki oznaczone przez "B". Dobrze będzie jeśli wciśniemy oba końce spinacza na taką samą głębokość. Nie ma znaczenia to czy przypadkiem spinacze zetkną się, czy nie.
8) Większy spinacz posłuży nam do spięcia styków oznaczonych jako "C". Specjalnie jest on dłuższy by nie dotykać pozostałych (oczywiście jeśli zostanie poprawnie umieszczony na swoim miejscu). Oczywiście dalej pilnujemy aby nie zewrzeć pozostałych styków.
9) Spięte kable kładziemy na stole w bezpiecznym miejscu (nie powinny one nigdzie bezładnie się plątać, bo o nieszczęście nietrudno).
10) Włączyć drugi komputer. Powinien się zbootować automatycznie i wejść do gry.
Można teraz spokojnie grać w gry wykorzystujące to udogodnienie bez potrzeby każdorazowego spinania wtyczek SIO. Należy jednak pamiętać o wyjęciu spinaczy z wtyczek gdy już zakończymy "wielkie granie" (również robimy to delikatnie - tak aby styków nie uszkodzić).
Drugi sposób: (potrzebny 1 kabel SIO)
Zmodyfikować jedną wtyczkę kabla SIO zamieniając miejscami kable 3 i 5 (spobób ten podsunął Andreas Magenheimer). Teraz już można skoczyć od razu do punktu 10) powyżej.
...odtąd reszta oryginalnej instrukcji - anyone? ;) C) GameLink-II SIO Connections (2 or 3 nodes): The following directions give you some insight into how the GameLink II system works, and will allow you to create a more permanent connection for two or three player games. They are provided for the more technical user who has sufficient experience to assemble a small hardware project. Non-technical users who wish to buy a multi-node connection should skip to the next section. 3 GameLink-II Docs 1) The easiest way to construct a GameLink-II cable is to purchase a long (6 foot) SIO cable and cut it in half. 2) If more length is needed, the wires can be extended to around 6 feet per node (thus, from one computer to any other would be a maximum of 12 feet). 3) The connections are made according to the following list: pin name connection description --- -------- ---------- ------------------------------- 1 SCLK not used leave with no connection 2 OCLK not used leave with no connection 3 SID PARALLEL connected to all other SID & SOD 4 DGND PARALLEL connected to all other DGNDs 5 SOD PARALLEL connected to all other SID & SOD 6 CGND PARALLEL connected to all other CGNDs 7 COMMAND not used leave with no connection 8 MOTCTL not used leave with no connection 9 PROCEED not used leave with no connection 10 +5V not used leave with no connection 11 AUDIO IN not used leave with no connection 12 +12V/NC not used leave with no connection 13 INTERRUPT not used leave with no connection 4) Both grounds are connected between all systems. 5) Both the SID (Serial Input), and SOD (Serial Output) lines are connected together from all nodes. This allows any node to transmit data to all other nodes (including itself, if desired). 6) A graphical representation of a 3 node GameLink-II network is shown below, with wires indicated by dashes (-) and vertical bars (|). Junctions shown by asterisks (*) 4 GameLink-II Docs Node-1 Node-2 Node-3 ------ ------ ------ SID(3) SID(3) SID(3) | | | *---------------*---------------* | | | SOD(5) SOD(5) SOD(5) DGND(4) DGND(4) DGND(4) | | | *---------------*---------------* CGND(6) CGND(6) CGND(6) | | | *---------------*---------------* 7) Another method would be to buy SIO sockets, and mount them in a box, or PC board, and connect them as above. This would allow you to use unmodified SIO cables. 8) Vendors for the cables and/or connectors: a) MCM Electronics 650 Congress Park Drive Dayton, OH 45459-9955 (note: no longer stocks SIO sockets) b) BEST Electronics 2121 The Alameda Suite 290 San Jose, CA 95126-1127 c) B&C ComputerVisions 2730 Scott Boulevard Santa Clara, CA 95050 d) American Techna-Vision 15338 Inverness St. San Leandro, CA 94579 ---------------------------------------------------------------------- D) GameLink-II SIO Connections for More Than 3 Nodes: 1) After a fair amount of beta testing and some head scratching, we discovered that an unmodified Atari's POKEY IC lacks the current sinking capability to provide reliable operation when more than 3 8-bit computers are linked as described above. 2) An active device (integrated circuit) must be added to provide the necessary current sinking capability. Rather than include some complicated instructions, we plan to offer the following devices for sale to registered owners: 5 GameLink-II Docs a) The OCTO-LINK, which consists of a circuit board, populated with the required integrated circuit and two SIO connectors. Unpopulated sites will exist for the addition of up to six additional SIO connectors by the user (SIO connectors available from the vendors listed above). This is ideal for user groups, where the club can purchase one of these for regular meetings. Use of regular SIO cables completes the network. b) The DUO-LINK two-player expandable serial bus cable. This consists of a circuit board with the necessary integrated circuit, and serial cable with two ends. It can link two players together by itself. By purchasing additional cables, pairs of players can be added. The cables link at their middles to other cables with heavy duty Molex pins and connectors. This arrangement allows 8-bitters to own their own GameLink-II modules, letting them plug together and play at any time without investing in the 8-player board. 4) As you can imagine, AGDA is not a large commercial concern. Previous to February 1, 1994 we will be monitoring our GEnie, CompuServe, Internet, and U.S. Mail addresses hoping for some response. After that date we will order the necessary raw materials to create the first batch of the DUO-LINK and OCTO-LINK connectors. We will sell them to the registered shareware customers at a nominal fee to cover all expenses. Keep in touch! ---------------------------------------------------------------------- 6
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.