Pong
From Atariki
Jedna z pierwszych gier video jaka kiedykolwiek powstała. Był praktycznie pierwszą komercyjną grą elektroniczną. Jego zasady wzorowane są na tenisie.
Spis treści |
Zasady
Gra toczyła się na czarnym tle podzielonym na pół białą, pionową linią. Na obu końcach ekranu znajdowały się poruszające się w pionie kreski imitujące rakiety tenisowe. Gra polegała na odbijaniu białego piksela za pomocą tych kresek i niedopuszczeniu, by ten opuścił ekran. Mimo, iż de-facto nie był to pierwszy automat do gier (można wspomnieć o rok wcześniejszym SpaceWar Bushnella, na przykład) - jest on uważany za pierwszą grę typu "Arcade" (co ówcześnie oznaczało po prostu automat do gier), jak również jest to pierwsza gra, w której punkty zlicza automat (wcześniej punkty musieli pamiętać gracze).
Inne dane
- Pong powstał w roku 1972. Na przestrzeni lat powstała jego wersja na komputer i inne konsole, początkowo dedykowane tej grze (PONG firmy Atari, masę podróbek, w tym jedna produkcji polskiej).
Ciekawostki
- Dzięki grze "PONG" upowszechnił się kontroler nazwany Paddle, wykorzystywany także w innych grach (na przykład Atari Tennis czy oryginalny Tempest.
- W pierwszych wersjach płyty oprócz nazwy Atari zachowana była początkowa wersja nazwy firmy: SyZyGy (w niektórych źródłach istnieje nawet nazwa "SyZyGy Pong" - przy poszukiwaniu części zamiennych, choć przypisane do automatów Atari).
- Ciekawostką jest także numer katalogowy płyty: 900001 - już wtedy Atari zaczynało numerować swoje produkty od 9-tki.
- Dzień po postawieniu automatu w barze niedaleko garażu, w którym zmontowano pierwszy egzemplarz - zadzwonił właściciel baru, z informacją, że maszyna "się popsuła". Okazało się, że z maszyną jest wszystko o.k., tylko kieszeń na 10-cio centówki jest już pełna i powodowało to błąd (brak możliwości uruchomienia gry).
Linki
- Pong w KLOV.
- Pong doubles w KLOV
- Ogólny widok na płytę główną wersji automatowej
- Strona poświęcona grze
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.