Pong

From Atariki

Revision as of 00:11, 23 paź 2009; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Grafika:pong1.png

grafika:pong2.png


Jedna z pierwszych gier video jaka kiedykolwiek powstała. Był praktycznie pierwszą komercyjną grą elektroniczną. Jego zasady wzorowane są na tenisie.

Spis treści

Zasady

Gra toczyła się na czarnym tle podzielonym na pół białą, pionową linią. Na obu końcach ekranu znajdowały się poruszające się w pionie kreski imitujące rakiety tenisowe. Gra polegała na odbijaniu białego piksela za pomocą tych kresek i niedopuszczeniu, by ten opuścił ekran. Mimo, iż de-facto nie był to pierwszy automat do gier (można wspomnieć o rok wcześniejszym SpaceWar Bushnella, na przykład) - jest on uważany za pierwszą grę typu "Arcade" (co ówcześnie oznaczało po prostu automat do gier), jak również jest to pierwsza gra, w której punkty zlicza automat (wcześniej punkty musieli pamiętać gracze).

grafika:pong3.png

Inne dane

  • Pong powstał w roku 1972. Na przestrzeni lat powstała jego wersja na komputer i inne konsole, początkowo dedykowane tej grze (PONG firmy Atari, masę podróbek, w tym jedna produkcji polskiej).
  • Przez szereg lat powstała cała masa odmian Ponga w innych obudowach, o nieco zmienionych zasadach, także firmowanych przez Atari (np. Barrel Pong czy Quadra Pong - gdzie gra czterech graczy, mających swoje "pola" w narożnikach planszy).

Ciekawostki

  • Dzięki grze "PONG" upowszechnił się kontroler nazwany Paddle, wykorzystywany także w innych grach (na przykład Atari Tennis czy oryginalny Tempest).
  • W pierwszych wersjach płyty oprócz nazwy Atari zachowana była początkowa wersja nazwy firmy: SyZyGy (w niektórych źródłach istnieje nawet nazwa "SyZyGy Pong" - przy poszukiwaniu części zamiennych, choć przypisane do automatów Atari).
  • Ciekawostką jest także numer katalogowy płyty: 900001 - już wtedy Atari zaczynało numerować swoje produkty od 9-tki.
  • Dzień po postawieniu automatu w barze niedaleko garażu, w którym zmontowano pierwszy egzemplarz - zadzwonił właściciel baru, z informacją, że maszyna "się popsuła". Okazało się, że z maszyną jest wszystko o.k., tylko kieszeń na 10-cio centówki jest już pełna i powodowało to błąd (brak możliwości uruchomienia gry).

Linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools