DRM (format pliku)
From Atariki
←Older revision | Newer revision→
Format modułu muzycznego obsługiwany przez programy:
- Automat Perkusyjny w wersji 4.10,
 - Atari Drum Machine w wersji 3.3,
 - Chaos Drums w wersji 1.3 (nieco zmodyfikowany format).
 
| offset | długość | opis | 
| $0000 | $0004 | Sygnatura: $00 $00 $FF $FF | 
| $0004 | $0001 | Tempo | 
| $0005 | $0001 | Barwa | 
| $0006 | $0640 | Definicje patternów (100*16) | 
| $0646 | $0064 | Długości patternów | 
| $06AA | $0002 | Ilość wolnych pozycji w songu (max 500 kiedy song jest pusty) zapisana jako LSB-MSB | 
| $06AC | ... | Definicja songu | 
Spis treści | 
Tempo
Liczba zapisana w pliku a wyznaczająca tempo określa ilość uderzeń na minutę (bpm). Wylicza się ją wg wzoru:
         1475
bpm = -----------
       wartość+1
Wg programu kolejnym wartościom odpowiadają tempa:
- 34: 44
 - 33: 45
 - 32: 46
 - 31: 48
 - 30: 50
 - 29: 52
 - 28: 54
 - 27: 56
 - 26: 58
 - 25: 60
 - 24: 62
 - 23: 64
 - 22: 66
 - 21: 70
 - 20: 74
 - 19: 78
 - 18: 82
 - 17: 88
 - 16: 92
 - 15: 100
 - 14: 108
 - 13: 115
 - 12: 125 bpm
 - 11: 136
 - 10: 150
 - 9: 176
 - 8: 188
 - 7: 214
 - 6: 248
 - 5: 296
 
Barwa
Barwa instrumentów oznaczana jest wartościami:
- 4: -1
 - 5: 0
 - 6: +1
 
Metrum
Metrum jest w pliku reprezentowane, jako konkretna długość patternu. Metrum 3/4 to pattern o 12 pozycjach, zaś 4/4 - o 16.
Pattern
Do pliku zapisywane jest zawsze 100 pełnych patternów.
Pattern złożony jest zawsze z 16 bajtów (niezależnie od wybranego metrum), które definiują kolejne pozycje w patternie:
- $HL - gdzie L to instrument grany na 1 kanale, H to instrument grany na 2 kanale.
 
Kolejne cyfry odpowiadają instrumentom:
- 1 - bass drum
 - 2 - snare drum
 - 3 - middle tom
 - 4 - low tom
 - 5 - rimshot (lub cowbell w Chaos Drums)
 - 6 - hi-hat closed
 - 7 - hi-hat open
 - 8 - clap
 
0 oznacza, że na danym kanale nie odgrywany jest żaden instrument.
Song
Definicja songu składa się z kolejno zapisanych numerów patternów (0..99). Całość zakończona jest bajtem o wartości $FF.
Uwagi
1. Utwór demonstracyjny nie jest zapisywany przez Automat Perkusyjny do pliku w poprawnej postaci (ma niewłaściwą ilość wolnych pozycji w songu i urwaną definicję songu).
2. Format Chaos Drums jest niemal identyczny z formatem Automatu Perkusyjnego i Atari Drum Machine. Różni się jedynie w dwóch szczegółach:
- Nie zapisuje sygnatury pliku $00 $00 $FF $FF,
 - Zamiast instrumentu rimshot używany jest cowbell.
 
Ciekawostki
1. Sample Bass Drum (1), Snare Drum (2), Middle Tom (3), Low Tom (4) oraz Clap (8) są identyczne, jak w Atari Digi-Drum.
2. Nazwy instrumentów Low Tom i Middle Tom są w Atari Digi-Drum zamienione miejscami.
