Big-screen
From Atariki
←Older revision | Newer revision→
W szerokim znaczeniu to miejsce docelowe prezentowania prac konkursowych na zlotach demoscenowych. Dawno temu (pierwsza połowa lat 90. XX wieku do około jego połowy) funkcję tę spełniał zwykle duży telewizor, lecz z czasem na zlotach zaczęły się pojawiać coraz większe i lepsze projektory z rzutnikiem, na których nawet z dalszych miejsc widowni można było wygodnie oglądać produkcje konkursowe.
Ciekawostki
Niektóre rzutniki czy też projektory przetwarzając sygnał w standardzie SDTV (zakodowany w PAL lub NTSC) dokonywały automatycznego usuwania przeplotu (tzw. de-interlace) i skalowania sygnału zakładając że podany na ich wejście sygnał w wizyjny jest pełnoprawnym sygnałem spełniającym standardy kodowania PAL czy też NTSC, jednakże takie założenie w stosunku do sygnałów wizyjnych generowanych przez 8-bitowe maszyny było błędne, ponieważ dla uproszczenia konstrukcji układy graficzne platform 8-bit generowały sygnał o rozdzielczości 288p@50Hz (PAL) lub 240p@60Hz (NTSC), zamiast 576i@25Hz (PAL) lub też 480i@30Hz (NTSC). Przetworzenie tych sygnałów (288p czy też 240p) dla analogowych telewizorów czy monitorów nie stanowiło problemu, jednak dla cyfrowych układów wbudowanych w projektor czy rzutnik wizyjny taki sygnał był kłopotliwy do właściwego przetworzenia i czasami zdarzało się, że konkretny model rzutnika/projektora potrafił "zepsuć" efekt twórcy (np. pokazywał przekłamane kolory), zaś innym razem nawet "pomagał" wygrać (vide niektóre grafiki w interlace np. taka - RyTHCerz (1. miejsce na QuaST 2003) tudzież obrazek (nie w interlace) "Landscape" autorstwa P.W./Slight). Zdarzało się również że niektórzy pisali efekty w taki sposób aby wyglądały dobrze po przetworzeniu przez "elektronikę" zawartą w rzutniku czy projektorze, przykładem może być np. demo Out of Time i efekt animacji części"tekkno-part", zakodowany przez Eru.
Zobacz także
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.