Equalizer
From Atariki
←Older revision | Newer revision→
W znaczeniu demoscenowym, graficzne zobrazowanie odgrywanego dźwięku (najczęściej w postaci kolorowych "słupków", dynamicznie reagujących na aktualną głośność muzyki/odgłosu). Obok przykład z czołówki gry "Muff" na Atari XL/XE, na której w dolnej części ekranu widać "wskaźniki wysterowania", obrazujące głośności poszczególnych kanałów dźwiękowych. Taki efekt był postrzegany jest jako dodatkowy element 'ozdobny' w niektórych demach i programach, co objawia się czasem humorystyczną prośbą o wstawienie gdzieś jeszcze jakiegoś "equalizera" (czyli dodatkowej, nie tak bardzo potrzebnej, atrakcji). Jeśli chodzi o 8-bitowe Atari, to tego typu efekty były pokazywane w demach oraz popularnych edytorach muzycznych (np. Chaos Music Composer, Music ProTracker), obecnie (jako dodatkowy efekt), są "na wymarciu".
Informacje techniczne
Tak naprawdę to określenie "Equalizer" jest błędne, gdyż mianem equalizera w akustyce tak naprawdę określa się urządzenie lub metodę która pozwala zmienić barwę dźwięku za pomocą korekty/modyfikacji poszczególnych częstotliwości składowych danego utworu. To co można było zaobserwować w intrach, demach czy też grach należało by nazwać tak naprawdę "wskaźnikiem wysterowania", gdy efekt obrazuje głośność poszczególnych kanałów/ścieżek dźwiękowych lub też "analizatorem widma sygnału akustycznego" jeżeli efekt prezentuje rozkład poszczególnych częstotliwości występujących odtwarzanym dźwięku.
Oczywiście w przypadku małego Atari nie ma mowy o prawdziwej analizie widma (np. z użyciem FFT) i prezentacji składowych widma na ekranie, a to z powodu niewystarczającej mocy obliczeniowej którą dysponuje 6502. W praktyce efekt ten uzyskuje się rysując słupki, których wysokość zależy od głośności dźwięku (a właściwie od kształtu jego tzw. "obwiedni") odtwarzanego na danym kanale, natomiast pozycję "słupka" w osi X określa częstotliwość wpisana do rejestru AUDF układu POKEY. Przykład tak zrealizowanego "analizatora widma" można zobaczyć chociażby w produkcji CMC Volume Master Disk No #1234.
Przykład jednego z najwcześniejszych "wskaźników wysterowania" w Polskiej produkcji możemy zobaczyć chociażby w Kasprzak Demo autorstwa Our 5oft. Również inne produkcje ze stajni Our 5oft, takie jak Equation of Time, Toms Demo I, Toms Demo II czy Stop! Gamo posiadały efekty typu "Wskaźniki Wysterowania" (Equation of Time, TOMS Demo I, Stop!) czy też "Analizator Widma" (TOMS Demo II).
Do zagranicznych wczesnych produkcji w których pojawiały się tego typu efekty możemy zaliczyć serię "Hobby Tronic" (np. Hobby Tronic '89, Hobby Tronic '91)