BLiTTER

From Atariki

Revision as of 02:06, 21 sty 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

BLiTTER (acronim od BLock Image TransferrER) jest to specjalizowany układ który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego.


BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.
W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTER'a, każdyo szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destiantion,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).


Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1


Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indexem dla rejestru Halftone)


Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask


BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci RAM, również do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości moze być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.
Przykładowo moze:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shifter'a - więcej kolorów w linii niż w Spectrum512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ray/tscc zatrudnił BLiTTER do cieniowania Gouraud'a.
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P

W ST pojawił się razem z Mega_ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987.

Ciekawe linki:
http://alive.atari.org/alive9/bltrmnia.php
http://alive.atari.org/alive6/ste3.php
http://people.freenet.de/ray.tscc/blitter.htm
http://people.freenet.de/ray.tscc/gouraud.htm

Personal tools