2600

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 00:47, 3 sty 2006
KMK (Dyskusja | wkład)
(koledzy zdecydowanie nadużywają tego wyrazu, proszę przestać)
← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)
(+ patrz także)
Linia 7: Linia 7:
</table> </table>
 +Atari Video Computer System (przemianowane później na Atari 2600) to jedna z pierwszych (historycznie druga) konsol do gier, która bazowała na wymiennych cartridge-ach z grami (a nie tylko na grach wbudowanych do środka). Dzięki temu udało się znacznie obniżyć koszty produkcji. Dzięki swojej prostocie oraz ogromnej bibliotece gier zyskała sobie rzeszę zwolenników na całym świecie i cieszyła się ogromną popularnością nawet kiedy wprowadzono na rynek nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia. Była produkowana od 1977 do 1991 roku (a jej liczne klony nawet znacznie dłużej, do dziś można je znaleźć na niektórych rynkach).
-'''Atari 2600 Video Computer System''' to konsola, która dzięki swojej prostocie oraz ogromnej bibliotece gier zyskała sobie rzeszę zwolenników na całym świecie i cieszyła się ogromną popularnością nawet kiedy wprowadzono na rynek nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia.+Przez wiele lat wypuszczono kilka wersji konsoli w stu procentach ze sobą kompatybilnych, różniących się wyglądem zewnętrznym oraz dołączonymi grami i kontrolerami (kilka z nich na zdjęciach obok). Zasadnicza różnica tkwiła w ilości przełączników (sześć lub cztery) oraz kształcie obudowy. Popularne na rynku były również chińskie klony konsoli, które różniły się zmienionymi napisami na obudowie (na przykład Television Computer System zamiast Video Computer System) oraz wbudowanymi do środka grami (w ilościach idących w setki).
- +
-Przez wiele lat wypuszczono kilka wersji konsoli w stu procentach ze sobą kompatybilnych a różniących się jedynie wyglądem zewnętrznym oraz dołączonymi grami i kontrolerami (kilka z nich na zdjęciach obok). Popularne na rynku były również chińskie klony konsoli, które różniły się zmienionymi napisami na obudowie (na przykład Television Computer System zamiast Video Computer System) oraz wbudowanymi do środka grami (w ilościach idącymi w setki).+
- +
-Typowymi kontrolerami były joysticki a także wiosełka (ang. paddle), kompatybilne również z komputerami Atari oraz konsolą [[7800]] ProSystem.+
 +Typowymi kontrolerami były joysticki (słynne [[CX40]]), a także wiosełka (ang. paddle), kompatybilne również z komputerami Atari oraz konsolą [[7800]] ProSystem.
== Specyfikacja Atari 2600 == == Specyfikacja Atari 2600 ==
-'''Procesor:''' MOS [[6507]]+* '''[[Procesor]]:''' MOS [[6507]]
 +* '''Prędkość zegara:''' 1.19 MHz
 +* '''Pamięć RAM:''' 128 bajtów (układ [[6532]] - PIA, oprócz funkcji RAM - układ wejścia/wyjścia, timer).
 +* '''Grafika:''' specjalizowany chip graficzno-muzyczny [[TIA]]
 +* '''Dźwięk:''' 2 kanały, obsługiwany przez TIA
 +* '''Pojemność kartridży:''' od 4 do 16 kilobajtów w standardzie, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże wyposażone są w 128 bajtów własnej pamięci RAM, kilka gier ma dodatkowo układ [[POKEY]] na cartridge-u (jako dodatkowy układ dźwiękowy).
-'''Prędkość zegara:''' 1.19 MHz+== Przełączniki ==
 +* Color/Mono Switch (tylko wersje PAL i NTSC)
 +* dwa przełączniki trudności (oddzielnie dla poszczególnych graczy)
 +* Select
 +* Reset (Switches w starszych wersjach konsoli)
 +* Włącznik zasilania
 +* wybór kanału TV
-'''Pamięć RAM:''' 128 bajtów+== Specyfikacja sygnału Video ==
 +* Wyjście linia po linii (rejestry muszą być odświeżane po każdej linii skaningowej)
 +* Rozdzielczość 160×228px (PAL) lub 160×192px (NTSC)
 +* cztery kolory jednocześnie (po jednym na obiekt) z palety: 128 (NTSC), 104 (PAL), 8 (Secam) kolorów
-'''Grafika:''' specjalizowany chip graficzno-muzyczny [[TIA]], umożliwia wyświetlenie pola gry o rozdzielczości 40x192 i dwóch graczy (player) oraz dwóch pocisków (missile) i jednej piłki (ball) na wysokość całego ekranu, paleta 128 kolorów.+== Skrócona mapa pamięci ==
-Pociski oraz piłka mają rozdzielczość poziomą 1 bitu, player natomiast składa się z 8 bitów. Różnica między pociskami a piłką jest taka, że ta druga ma dodatkowy rejestr opóźniający wyświetlanie o jedną linię; ponieważ program aktualizuje TIA zazwyczaj co dwie linie, rejestr ten zwiększa dokładność przesuwu pionowego.+
-Wszystkie obiekty ruchome można rozciągać w poziomie, obiekty typu player dodatkowo mają możliwość lustrzanego odbicia oraz powielania do 3 razy.+
-'''Dźwięk:''' 2 kanały, obsługiwany przez TIA+* 0000-002C Rejestry TIA do zapisu
 +* 0000-000D Rejestry TIA do odczytu (czasem powtórzone w obszarze 0030-003D)
 +* 0080-00FF PIA RAM (128 bajtów)
 +* 0280-0297 Porty i timer PIA
 +* F000-FFFF Pamięć cartridge-y (mapowany obszar 4KB)
-'''Pojemność kartridży:''' zazwyczaj 8 lub 16 kilobajtów, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże wyposażone są w 128 bajtów własnej pamięci RAM.+== Ciekawostki ==
 +* Standard joysticka wprowadzony wraz z modelem 2600 na długie lata stał się standardem dla tego typu kontrolerów
 +* Do dzisiaj produkowane i wydawane gry na 2600 (choć w małych ilościach i głownie przez pasjonatów)
== Linki == == Linki ==
 +*[http://www.atariguide.com/ AtariGuide]
*[http://www.atarimuseum.com/videogames/consoles/2600menu/2600menu.htm Więcej informacji o Atari 2600, prototypach i dodatkach] *[http://www.atarimuseum.com/videogames/consoles/2600menu/2600menu.htm Więcej informacji o Atari 2600, prototypach i dodatkach]
- 
*[http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=2600 Zbiór wszystkich gier i dodatkowe informacje o Atari 2600] *[http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=2600 Zbiór wszystkich gier i dodatkowe informacje o Atari 2600]
- 
*[http://atarihq.com/danb/a2600.shtml Informacje na temat programowania na Atari 2600 oraz mnóstwo szczegółów technicznych] *[http://atarihq.com/danb/a2600.shtml Informacje na temat programowania na Atari 2600 oraz mnóstwo szczegółów technicznych]
 +*[http://www.hardcoders.org/stelladoc/ Informacje na temat progrmowania Atari 2600]
 +*[http://www.atari2600.com Sklep z grami i akcesoriami, nie tylko do Atari 2600]
 +
 +== Patrz także ==
 +*[[2700|Atari 2700]]
 +*[[2800|Atari 2800]]
-*[http://www.atari2600.com Sklep z grami i akcesoriami, nie tylko do Atari 2600] 
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari - Konsole]] [[Kategoria:Atari - Konsole]]

Aktualna wersja

Grafika:2600_3.jpg
Pierwsza wersja Atari 2600 (dokładnie CX2600), zwana "drewnianą"
Grafika:2600_1.jpg
Najczęściej spotykana wersja z czterema przełącznikami
Grafika:2600_2.jpg
Bardzo rzadko spotykana wersja Atari 2600 "drewnianej" z czterema przełącznikami (CX2600A)
Grafika:2600jr_2.jpg
Atari 2600 Junior
Grafika:2600jr_1.jpg
Druga wersja Atari 2600 Junior z mniejszą "tęczą"

Atari Video Computer System (przemianowane później na Atari 2600) to jedna z pierwszych (historycznie druga) konsol do gier, która bazowała na wymiennych cartridge-ach z grami (a nie tylko na grach wbudowanych do środka). Dzięki temu udało się znacznie obniżyć koszty produkcji. Dzięki swojej prostocie oraz ogromnej bibliotece gier zyskała sobie rzeszę zwolenników na całym świecie i cieszyła się ogromną popularnością nawet kiedy wprowadzono na rynek nowsze i bardziej zaawansowane urządzenia. Była produkowana od 1977 do 1991 roku (a jej liczne klony nawet znacznie dłużej, do dziś można je znaleźć na niektórych rynkach).

Przez wiele lat wypuszczono kilka wersji konsoli w stu procentach ze sobą kompatybilnych, różniących się wyglądem zewnętrznym oraz dołączonymi grami i kontrolerami (kilka z nich na zdjęciach obok). Zasadnicza różnica tkwiła w ilości przełączników (sześć lub cztery) oraz kształcie obudowy. Popularne na rynku były również chińskie klony konsoli, które różniły się zmienionymi napisami na obudowie (na przykład Television Computer System zamiast Video Computer System) oraz wbudowanymi do środka grami (w ilościach idących w setki).

Typowymi kontrolerami były joysticki (słynne CX40), a także wiosełka (ang. paddle), kompatybilne również z komputerami Atari oraz konsolą 7800 ProSystem.

Spis treści

Specyfikacja Atari 2600

  • Procesor: MOS 6507
  • Prędkość zegara: 1.19 MHz
  • Pamięć RAM: 128 bajtów (układ 6532 - PIA, oprócz funkcji RAM - układ wejścia/wyjścia, timer).
  • Grafika: specjalizowany chip graficzno-muzyczny TIA
  • Dźwięk: 2 kanały, obsługiwany przez TIA
  • Pojemność kartridży: od 4 do 16 kilobajtów w standardzie, ale zdarzają się większe (nawet 64 KB), niektóre kartridże wyposażone są w 128 bajtów własnej pamięci RAM, kilka gier ma dodatkowo układ POKEY na cartridge-u (jako dodatkowy układ dźwiękowy).

Przełączniki

  • Color/Mono Switch (tylko wersje PAL i NTSC)
  • dwa przełączniki trudności (oddzielnie dla poszczególnych graczy)
  • Select
  • Reset (Switches w starszych wersjach konsoli)
  • Włącznik zasilania
  • wybór kanału TV

Specyfikacja sygnału Video

  • Wyjście linia po linii (rejestry muszą być odświeżane po każdej linii skaningowej)
  • Rozdzielczość 160×228px (PAL) lub 160×192px (NTSC)
  • cztery kolory jednocześnie (po jednym na obiekt) z palety: 128 (NTSC), 104 (PAL), 8 (Secam) kolorów

Skrócona mapa pamięci

  • 0000-002C Rejestry TIA do zapisu
  • 0000-000D Rejestry TIA do odczytu (czasem powtórzone w obszarze 0030-003D)
  • 0080-00FF PIA RAM (128 bajtów)
  • 0280-0297 Porty i timer PIA
  • F000-FFFF Pamięć cartridge-y (mapowany obszar 4KB)

Ciekawostki

  • Standard joysticka wprowadzony wraz z modelem 2600 na długie lata stał się standardem dla tego typu kontrolerów
  • Do dzisiaj są produkowane i wydawane gry na 2600 (choć w małych ilościach i głownie przez pasjonatów)

Linki

Patrz także



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools