AMY

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 09:33, 2 sie 2005
Voy (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(autorzy)
Linia 1: Linia 1:
-Układ muzyczny o przełomowej konstrukcji, opracowany na potrzeby tzw. '''Project GAZA''' w 1983 roku przez Advanced Technologies Group (noszącą również miano Atari Corporate Research Lab). Po likwidacji powyższej firmy i zwolnieniu jej pracowników w momencie przejęcia Atari Inc. przez rodzinę Tramielów w 1984 roku, nowa grupa inżynierów usiłowała zastosować AMY w 8-bitowej rodzinie komputerów Atari - napotykając wiele problemów. Pierwotnie układ rozwijany i testowany był bowiem na komputerach PC (w postaci zewnętrznej płytki interfejsu z mikrokontrolerem 8051 pośredniczącym w transmisji równoległej z PC). Owocem wysiłków inżynierów było Atari [[65XEM]], będące podwersją [[65XE]], które jednak nie trafiło do masowej produkcji.+Właściwie '''AMY-1''' będące skrótem od "Additive Musical sYnthesis". Projekt ośmiokanałowego układu muzycznego o przełomowej konstrukcji, opracowany na potrzeby tzw. '''Project GAZA''' w 1983 roku przez Advanced Technologies Group (noszącą również miano Atari Corporate Research Lab). Nie osiągnął fazy gotowego produktu (układu scalonego).
-Ostatecznie prace nad wdrożeniem AMY przerwano, gdyż kierownictwo Atari skoncentrowane było bardziej na przyspieszeniu produkcji nowej linii komputerów 16-bitowych, czyli serii ST. Całość materiałów i dokumentacji sprzedano firmie '''Sight & Sound''' z Millwaukee, specjalizującej się w projektowaniu sprzętu audio. Pracownicy tej firmy okazali się na tyle zdolni, że udało im się nie tylko rozpracować projekt AMY, ale udało im się również stworzyć nową, ulepszoną wersję układu, którą zamierzano później wprowadzić na rynek.+Numer katalogowy: '''C021859'''
 + 
 +Nad chipem pracował 4-osobowy zespół:
 +* Garry Sikorski - manager,
 +* Scott Foster - założenia teoretyczne,
 +* Sam Nicolino - część sprzętowa,
 +* Tom Zimmerman - oprogramowanie mikrokontrollera 8051 sterującego układem.
 + 
 +Po likwidacji powyższej firmy i zwolnieniu jej pracowników w momencie przejęcia Atari Inc. przez rodzinę Tramielów w 1984 roku, nowa grupa inżynierów planowała zastosować AMY w 8-bitowej rodzinie komputerów Atari, a także jako podstawowy układ dźwiękowy w powstających komputerach Atari ST. Pierwotnie układ rozwijany i testowany był bowiem na komputerach DEC VAX (w postaci zewnętrznej płytki interfejsu z mikrokontrolerem 8051 pośredniczącym w transmisji). Planowano wydanie komputera Atari [[65XEM]] będącego wzbogaconym o tenże układ [[65XE]], jednak poza zaprezentowaniem obudowy z oznaczeniem XEM maszyna nie trafiła do masowej produkcji.
 + 
 +Ostatecznie prace nad wdrożeniem AMY przerwano, gdyż kierownictwo Atari skoncentrowane było bardziej na przyspieszeniu produkcji nowej linii komputerów 16-bitowych, czyli serii [[ST]]. Całość materiałów i dokumentacji sprzedano firmie '''Sight & Sound''' z Millwaukee, specjalizującej się w projektowaniu sprzętu audio. Pracownicy tej firmy okazali się na tyle zdolni, że udało im się nie tylko rozpracować projekt AMY, ale udało im się również stworzyć nową, ulepszoną wersję układu, którą zamierzano później wprowadzić na rynek.
Niedługo jednak po sprzedaży AMY Atari wytoczyło '''Sight & Sound''' proces, w wyniku którego wielu byłych pracowników tej firmy i dziś obawia się udzielać wywiadów na tematy dotyczące AMY. Po wygranym przez siebie procesie Atari nigdy nie wykorzystało układu - całość materiałów, dokumentacji i osprzętu pozostała w magazynach aż do 1998 roku, czyli roku upadłości Atari i wykupienia praw do marki przez Hasbro Interactive. Niedługo jednak po sprzedaży AMY Atari wytoczyło '''Sight & Sound''' proces, w wyniku którego wielu byłych pracowników tej firmy i dziś obawia się udzielać wywiadów na tematy dotyczące AMY. Po wygranym przez siebie procesie Atari nigdy nie wykorzystało układu - całość materiałów, dokumentacji i osprzętu pozostała w magazynach aż do 1998 roku, czyli roku upadłości Atari i wykupienia praw do marki przez Hasbro Interactive.
 +
 +==Media==
 +
 +Archiwum zawierające dźwięki jakie '''mógł''' ten układ generować, jest do pobrania [[Media:amysnd.zip|tutaj]].
 +
 +Dzięki uprzejmości użytkownika '''perry_m''' z [[AtariAge]] / courtesy of '''perry_m''' from AtariAge.
 +
 +==Linki==
 +
 +* [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/achamy.html AMY Opis]
 +* [http://www.digitpress.com/library/techdocs/#atari8bit Dokumentacja techniczna]
 +* [https://www.youtube.com/watch?v=l0wVHq_8Zic Wywiad z Tomem Zimmermanem]
 +
 +{{stub}}
 +[[Kategoria:Atari 8-bit]]

Aktualna wersja

Właściwie AMY-1 będące skrótem od "Additive Musical sYnthesis". Projekt ośmiokanałowego układu muzycznego o przełomowej konstrukcji, opracowany na potrzeby tzw. Project GAZA w 1983 roku przez Advanced Technologies Group (noszącą również miano Atari Corporate Research Lab). Nie osiągnął fazy gotowego produktu (układu scalonego).

Numer katalogowy: C021859

Nad chipem pracował 4-osobowy zespół:

  • Garry Sikorski - manager,
  • Scott Foster - założenia teoretyczne,
  • Sam Nicolino - część sprzętowa,
  • Tom Zimmerman - oprogramowanie mikrokontrollera 8051 sterującego układem.

Po likwidacji powyższej firmy i zwolnieniu jej pracowników w momencie przejęcia Atari Inc. przez rodzinę Tramielów w 1984 roku, nowa grupa inżynierów planowała zastosować AMY w 8-bitowej rodzinie komputerów Atari, a także jako podstawowy układ dźwiękowy w powstających komputerach Atari ST. Pierwotnie układ rozwijany i testowany był bowiem na komputerach DEC VAX (w postaci zewnętrznej płytki interfejsu z mikrokontrolerem 8051 pośredniczącym w transmisji). Planowano wydanie komputera Atari 65XEM będącego wzbogaconym o tenże układ 65XE, jednak poza zaprezentowaniem obudowy z oznaczeniem XEM maszyna nie trafiła do masowej produkcji.

Ostatecznie prace nad wdrożeniem AMY przerwano, gdyż kierownictwo Atari skoncentrowane było bardziej na przyspieszeniu produkcji nowej linii komputerów 16-bitowych, czyli serii ST. Całość materiałów i dokumentacji sprzedano firmie Sight & Sound z Millwaukee, specjalizującej się w projektowaniu sprzętu audio. Pracownicy tej firmy okazali się na tyle zdolni, że udało im się nie tylko rozpracować projekt AMY, ale udało im się również stworzyć nową, ulepszoną wersję układu, którą zamierzano później wprowadzić na rynek.

Niedługo jednak po sprzedaży AMY Atari wytoczyło Sight & Sound proces, w wyniku którego wielu byłych pracowników tej firmy i dziś obawia się udzielać wywiadów na tematy dotyczące AMY. Po wygranym przez siebie procesie Atari nigdy nie wykorzystało układu - całość materiałów, dokumentacji i osprzętu pozostała w magazynach aż do 1998 roku, czyli roku upadłości Atari i wykupienia praw do marki przez Hasbro Interactive.

Media

Archiwum zawierające dźwięki jakie mógł ten układ generować, jest do pobrania tutaj.

Dzięki uprzejmości użytkownika perry_m z AtariAge / courtesy of perry_m from AtariAge.

Linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools