ANTIC

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:44, 8 gru 2005
KMK (Dyskusja | wkład)
(usunięty niepotrzebny już nagłówek)
← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
-{{grafr|ANTIC.gif}}+{{disambig}}
-'''ANTIC''' - ang. Alpha-Numeric Television Interface Controller - układ wizyjny montowany w ośmiobitowych komputerach Atari, zaprojektowany w 1978 roku. Nowocześniejszym układem jest [[MARIA]] montowana w konsoli Atari [[7800]].+*[[ANTIC (układ)|ANTIC]] - mikroprocesor graficzny w [[Atari 8-bit]]
- +*[[ANTIC (czasopismo)|ANTIC]] - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari
-Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych [[RAM]] oraz jest źrodłem [[przerwania|przerwań]] [[NMI]].+
- +
-[[ANTIC]] jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, [[ANTIC]] wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu.+
- +
-Szerokość generowanego obrazu określa "rejestr kontroli dostępu do pamięci" (DMACTL); może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy.+
- +
-Wysokość obrazu definiuje wspomniany wyżej program, zwany [[ANTIC Display List|Display List]]. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej.+
- +
-[[ANTIC]] generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie.+
- +
-Trzeba zaznaczyć, że [[ANTIC]] jest w stanie generować jedynie obraz monochromatyczny, za dodanie kolorów odpowiedzialny jest układ [[CTIA]] (w Atari 400/800) lub [[GTIA]] (w Atari 800XL i następnych).+
- +
-Patrz też [[rejestry ANTIC-a]].+
- +
-[[Kategoria:Atari 8-bit]]+

Aktualna wersja

  • ANTIC - mikroprocesor graficzny w Atari 8-bit
  • ANTIC - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari
Personal tools